c

Wmurowaliśmy akt erekcyjny pod budowę wieży kontroli ruchu lotniczego w Jasionce

Press release 26.09.2011 15:00 CET

W Porcie Lotniczym w Jasionce od kilku tygodni trwa budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego wraz z zapleczem administracyjno-technicznym. W piątkowy poranek odbyło się uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod tę inwestycję. Nowy budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego będzie kosztował 14,7 mln zł brutto. Inwestorem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

1

Prace budowlane rozpoczęliśmy w sierpniu br. Na realizację inwestycji mamy 49 tygodni, czyli ponad 11 miesięcy.

- Wykonaliśmy już większość sieci zewnętrznych, roboty ziemne obejmujące m.in. wymianę gruntu pod wyższą częścią budynku oraz roboty żelbetowe w zakresie posadowienia całości  budynku — mówi Andrzej Janora, Inżynier Projektu ze Skanska. - Jednocześnie przygotowujemy się do realizacji konstrukcji żelbetowych pierwszych kondygnacji obu części obiektu. Budynek w stanie surowym będzie gotowy w marcu przyszłego roku. Równocześnie będziemy realizować roboty wykończeniowe i instalacyjne. Wykonanie dróg i placów możliwe będzie dopiero wiosną przyszłego roku — dodaje A. Janora.

Inwestycja zakończy się w sierpniu 2012 roku. Nowy budynek pozwoli na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i komfortu pracy kontrolerów. 

Nowa wieża w Jasionce

Nowy budynek Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego (OKRL) o powierzchni użytkowej ponad 1,7 tys. m kw. i kubaturze 9,8 tys. m sześc. będzie się składał z dwóch części: wysokiej – sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej – dwukondygnacyjnej, przeznaczonej pod zaplecze administracyjno-techniczne.

- Forma architektoniczna wieży to wydłużony walec na planie owalu. Nowoczesny wygląd konstrukcji zapewni ciekawa elewacja z blachy tytanowo-cynkowej powlekanej, w formie małej łuski spiczastej – informuje Antoni Chmura, Menedżer Projektu, Skanska.

Najwyższa kondygnacja wieży przeznaczona została na poziom operacyjny. Przeszklone ściany zapewnią widoczność 360 st. W sali operacyjnej zostaną zastosowane materiały niepowodujące odbicia światła czy zjawiska olśnienia. Na pozostałych kondygnacjach wieży powstaną pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalno-wypoczynkowo-rekreacyjne, szatnie, sanitariaty, archiwum oraz sala dydaktyczno-szkoleniowa. Budynek wieży będzie podpiwniczony, a pomieszczenia tej kondygnacji przeznaczone zostaną na funkcje techniczne i pomocnicze m.in. na hydrofornię i wentylatornię.

W budynku administracyjno-technicznym zlokalizowane zostaną m.in.: pomieszczenia biurowe i socjalne, sale konferencyjne i warsztat elektroniczny, garaże dla samochodów osobowych, kotłownia, warsztat, archiwum i szatnie.

Poprawa warunków pracy kontrolerów ruchu lotniczego

Kontrolerzy ruchu podrzeszowskiego lotniska pracują w wybudowanej jeszcze w latach 70. wieży o wysokości 11 m. Przestarzały, niewyposażony w windę obiekt nie zapewnia odpowiednich warunków do pracy i wypoczynku dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo samolotów startujących i lądujących w Jasionce oraz za pracę wszystkich służb naziemnych lotniska. Ponadto, w pracy kontrolerów ogromne znaczenie ma zarówno wysokość, na której znajduje się ich stanowisko pracy, jak i położenie samej wieży. Nowa wieża w Jasionce będzie trzykrotnie wyższa od starej. Cały obiekt będzie mierzył 33 m, a poziom operacyjny zaprojektowano na wysokości 27,6 m.

- Wieżę wybudujemy na działce pomiędzy obecną halą odlotów i powstającym terminalem, czyli na wprost drogi kołowania i jednocześnie w pobliżu płyty postojowej – wyjaśnia Bartłomiej Gancarczyk, Kierownik Budowy, Skanska. - Zarówno wysokość, jak wybór lokalizacji dla nowej wieży wpłyną na poprawę komfortu pracy kontrolerów.

Umowa z PAŻP obejmuje wszelkie roboty budowlane i wykończeniowe, bez umeblowania i wyposażenia operacyjnego. Po zakończeniu przez nas inwestycji, stanowisko kierowania lotami zostanie wyposażone w aparaturę radiową i nawigacyjną. Kontrolerzy rozpoczną pracę w nowej wieży pod koniec 2012 roku.

Strategiczna inwestycja

Nowa wieża kontroli ruchu to kolejna strategiczna dla rozwoju podrzeszowskiego lotniska i regionu Podkarpacia inwestycja, jaką zrealizuje Skanska. Nasza Firma buduje już nowy terminal pasażerski. W lipcu oddaliśmy do użytku płytę postojową i płaszczyznę do odladzania samolotów. Łączna wartość obu inwestycji wynosi 131 mln zł brutto. Od kilku tygodni rozbudowujemy również oświetlenie nawigacyjne dla tego lotniska.

Firma z doświadczeniem

Od wielu lat Skanska realizuje inwestycje na terenie polskich portów lotniczych. W 2008 roku wykonaliśmy nawierzchnię płyty postojowej na lotnisku Poznań - Ławica. Obecnie realizujemy roboty nawierzchniowe w portach we Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku oraz  kanalizację i odwodnienie na lubelskim lotnisku. Na finiszu są również prace związane z budową wieży kontroli ruchu na lotnisku w Łodzi.