Jesteś tutaj

Skanska in Poland

Tutaj znajdziesz naszą aktualną ofertę, informacje o firmie oraz oferty pracy.

Ta strona jest również dostępna w języku:

Zamknij
Skanska in Poland
    Go to start page

    Terminal w Jasionce gotowy

    Po 15 miesiącach zakończyła się budowa terminalu w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Nowy obiekt pozwoli na odprawianie trzykrotnie większej liczby pasażerów niż dotychczas.

    Skanska zakończyła prace budowlane 20 grudnia 2011 r., czyli na 10 dni przed terminem wynikającym z umowy. 24 stycznia br. zakończyliśmy procedury odbiorowe i przekazaliśmy obiekt inwestorowi. Oficjalne otwarcie terminalu planowane jest na kwiecień 2012 r. Do tego czasu Port Lotniczy wyposaży obiekt w urządzenia kontroli bezpieczeństwa, a służby lotniskowe przygotują go do przyjęcia i odprawienia podróżnych.

    Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

    Mamy ogromną satysfakcję, że to właśnie nasza firma mogła zrealizować jedną z najważniejszych inwestycji w regionie Podkarpacia i uczestniczyć w rozbudowie podrzeszowskiego lotniska – mówi Dariusz Gruszka, Menadżer Projektu, Skanska. - To pierwszy terminal pasażerski, jaki Skanska wybudowała w Polsce, a zarazem największa z inwestycji kubaturowych w historii naszej firmy na Podkarpaciu.

    Nowoczesny i bezpieczny obiekt

    Zakres prac zleconych Skanska obejmował budowę czterokondygnacyjnego obiektu z charakterystycznym łukowym dachem wraz z przyłączami sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, energetycznych i teletechnicznych oraz ogrodzeniem, oświetleniem, terenami zielonymi i ciągami pieszymi.

    Nowy terminal ma czterokrotnie większą powierzchnię od starego obiektu. 90 tys. m sześc. kubatury i 14 tys. m kw. powierzchni użytkowej pozwolą na potrojenie liczby odprawianych pasażerów - do 700 pasażerów w ciągu godziny, a w skali roku nawet do 1,5 mln. Możliwa będzie jednoczesna obsługa pasażerów z czterech samolotów. Dodatkowo, gabaryty budynku umożliwią scentralizowanie w jednym obiekcie obsługi pasażerów przylatujących i odlatujących z podrzeszowskiego lotniska, co dotychczas nie było możliwe ze względu na infrastrukturę portu. W przyszłości obiekt w Jasionce będzie można rozbudować o kolejne moduły, gdyby okazał się niewystarczający do obsługi ruchu lotniczego.

    Z lotu ptaka terminal kształtem przypomina literę „T”, szerszą częścią zwróconą w stronę płyty postojowej.

    Duże wrażenie robi hall z przypominającym czaszę spadochronu z efektowym łukowym stropem - opisuje obiekt Wojciech Chmura, Kierownik Budowy, Skanska. - Został on wykończony tzw. wyspami akustycznymi, czyli prostokątnymi drewnopochodnymi płytami, które jednocześnie pełnią funkcją dekoracyjną i poprawiają akustykę w tego typu obiektach. Sufit wyspowy umożliwia odpowiednie rozproszenie i pochłanianie dźwięków, co ma wpływ na czytelność komunikatów podawanych przez głośniki.

    Obiekt został wyposażony w ruchome schody, 6 dźwigów osobowych, dźwig do obsługi bagażu ponadnormatywnego oraz dwie mniejsze windy na potrzeby ulokowanych na pierwszym piętrze lokali gastronomicznych. Na 4 kondygnacjach mieści się prawie 250 pomieszczeń przeznaczonych dla pasażerów oraz załóg samolotów i pracowników obsługi lotniska.

    Terminal będzie bez przerwy monitorowany przez ponad 250 kamer rozmieszczonych w całym budynku.

    Strefa kontroli bezpieczeństwa została wyposażona w wysokiej klasy urządzenia rentgenowskie, stacjonarne i ręczne detektory metali, bramki radiometryczne i inne służące do kontroli bezpieczeństwa osób oraz bagażu kabinowego. Na kondygnacji podziemnej znajdą się m.in. pomieszczenia pięciostopniowej kontroli bagażu rejestrowanego.

    Wyzwania inżynierskie

    Konstrukcja budynku zaprojektowana została jako stalowy szkielet ramowy uzupełniony konstrukcją żelbetową monolityczną. W elewacji zewnętrznej dominuje aluminium i szkło. Fasada budynku została wykonana jako konstrukcja słupowo-ryglowa wykonana z aluminium i mocowana systemowo do konstrukcji stalowej wsporczej. Zamontowaliśmy ok. 4 tys. m kw. elementów ślusarki aluminiowej zewnętrznej i prawie 3 tys. m kw. elementów ślusarki aluminiowej wewnętrznej. Przykrycie dachu w części centralnej stanowi dach łukowy, przykrycie skrzydeł wschodniego i zachodniego to płaskie stropodachy.

    Jednym z najciekawszych elementów budowlanych, stanowiącym również ważny i eksponowany element architektoniczny, jest łukowa konstrukcja dachu – informuje Dariusz Gruszka ze Skanska. - Stalową konstrukcję dachu wykonaliśmy z ponad 3,5 tys. elementów, z których żaden nie jest powtarzalny, w tym ponad tysiąca elementów giętych. W osi środkowej budynku zamontowany został główny dźwigar łukowy o rozpiętości ponad 60 m.

    Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

    Dach został wykonany z profilowanych arkuszy blachy aluminiowej o szerokości 40 cm i długości do 70 m, w technologii tzw. rąbka stojącego. Arkusze blachy prefabrykowano bezpośrednio na palcu budowy przy pomocy specjalnie do tego przeznaczonego urządzenia, tzw. roolformer’a , z którego podawane były bezpośrednio na dach i tam rozkładane. Dzięki zaciśnięciu specjalnie wyprofilowanych rąbków dwóch sąsiednich arkuszy blachy przy pomocy specjalnej zwijarki uzyskuje się zarówno stabilne mocowanie do tzw. Klipów, jak i szczelność dachu – wyjaśnia Dariusz Gruszka ze Skanska. - Poza tym, przy tej technologii i takiej geometrii na całym dachu nie występują łączenia poprzeczne blach, ani konieczność przewiercania pokrycia dachu. Ma to wpływ zarówno na efekt wizualny, jak również na względy użytkowe – praktycznie do minimum ograniczone zostało ryzyko przeciekania dachu.

    Równie ważnym architektonicznie elementem decydującym o odbiorze wizualnym obiektu jest wspornikowy okap dachu wykonany z kompozytowych paneli aluminiowych zamontowanych do konstrukcji stalowej (maksymalny wysięg okapu przekracza 8 m).

    Zrealizowany przez Skanska projekt zwyciężył w organizowanym przez rzeszowski Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy dorocznym konkursie „Buduj bezpiecznie”. Jury konkursowe doceniło zarówno standardy BHP obowiązujące w naszej firmie, które w wielu przypadkach są bardziej rygorystyczne od obowiązujących przepisów, jak i ich praktyczne egzekwowanie na budowie.