Jesteś tutaj

Skanska in Poland

Tutaj znajdziesz naszą aktualną ofertę, informacje o firmie oraz oferty pracy.

Ta strona jest również dostępna w języku:

Zamknij
Skanska in Poland
    Go to start page

    W godzinę z Torunia nad morze

    Od połowy października kierowcy mogą korzystać ze 152-kilometrowego odcinka autostrady A1. Wystarczy nieco ponad godzina, aby pokonać trasę z Czerniewic w okolicach Torunia do Rusocina pod Gdańskiem.

    Autostrada A1W 2006 r. Skanska-NDI rozpoczęło realizację autostrady A1 - Amber One dla Koncesjonariusza – firmy Gdańsk Transport Company. Od 2008 r. kierowcy mogą korzystać z Etapu I tej inwestycji, czyli 90 km autostrady od Rusocina do Nowych Marzów. 14 października 2011 r. przekazano do użytkowania kolejne 62 km trasy. Łącznie liczy ona 152 km. Oba etapy autostrady zrealizowaliśmy wyprzedzając terminy przewidziane w kontraktach.

    Budowa kujawsko-pomorskiego odcinka A1 to jeden z największych projektów drogowych w Europie. Zakres prac obu etapów obejmował: 33 mln m sześc. robót ziemnych, 434 tys. m sześc. produkcji betonów oraz 2,9 tys. produkcji mieszanek bitumicznych. Łączna wartość kontraktu na budowę pomorskiego odcinka A1 to 1,25 mld EUR.

    Bursztynowym szlakiem

    W ramach drugiego etapu inwestycji zbudowaliśmy nowy pas autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km), a także zmodernizowaliśmy częściowo zrealizowany odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic (10,7 km). Realizacja drugiego etapu autostrady A1 trwała 27 miesięcy – rok krócej niż przewidywał termin kontraktowy.

    Prace budowlane przy tym etapie A1 rozpoczęły się w lipcu 2009 r. Wcześniej, na mocy wstępnych umów przygotowane zostały drogi technologiczne i zaplecza budowy. W ramach Etapu 2 wykonaliśmy 10 mln m sześc. robót ziemnych, wyprodukowaliśmy 300 tys. m sześc. betonów i położyliśmy 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys. osób, w tym 1,1 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez Skanska-NDI.

    Przy realizacji inwestycji pracowało ponad 500 maszyn i ponad 500 aut transportowych. Dzięki nowoczesnym technologiom, w tym maszynom pracującym z zastosowaniem cyfrowego modelu terenu, udało się zachować milimetrową dokładność w odniesieniu do projektu. Doświadczenia w pracy na systemach wykorzystywane są na kolejnych projektach Skanska, np. na budowie drogi S-8 w okolicach Wrocławia na odcinku Oleśnica – Syców.

    Etap 2 został zrealizowany w oparciu o blisko 14 tys. rysunków i 3,5 tys. pytań do projektantów. Dostawy materiałów docierały pociągami, statkami i samochodami z różnych stron świata. W zdecydowanej większości zaopatrywaliśmy się w Polsce, ale na liście dostawców były też firmy z Czech, Chin, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Szkocji, Szwecji i USA.

    Mostowe rekordy

    W ramach A1 wybudowaliśmy dwa wielkie mosty przez Wisłę, ustanawiając przy okazji kilka mostowych rekordów Polski. W historii polskiego mostownictwa to wyjątkowa sytuacja – mówi Sławomir Cebo, Zastępca Dyrektora Projektu, Menedżer Pionu Mostów przez Wisłę.

    Most na Wiśle pod Grudziądzem, liczący 1.954 metry, jest najdłuższym mostem w kraju. Ten obiekt bije też dwa inne rekordy. Wyróżnia go najdłuższa estakada dojazdowa o długości prawie 1 km wykonana metodą nasuwu podłużnego oraz najdłuższe, 180-metrowe przęsło rozpostarte na podporach zanurzonych w nurcie rzeki wykonane metodą nawisową.

    Oprócz dużych mostów na Wiśle pod Grudziądzem i Toruniem, wybudowano także około 60 innych obiektów mostowych i wiaduktów, 18 z nich pełni funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto, rolę przejścia dla małych zwierząt spełnia ponad 70 przepustów pod pasem drogi.

    Po sąsiedzku

    Budowa A1 ciągnie się dziesiątki kilometrów, co zrodziło potężne wyzwania dotyczące współpracy budowy z najbliższym otoczeniem, mieszkańcami i samorządami. Myślę, że między innymi dzięki doświadczeniu z Etapu I udało nam się sprostać temu wyzwaniu – mówi Piotr Janiszewski, Dyrektor Projektu.

    Zanim rozpoczęły się prace budowlane, kierownicy budowy poszczególnych odcinków A1 spotykali się z wójtami i mieszkańcami gmin znajdujących się na terenie budowy. Przez cały okres budowy, zarówno pracownicy projektu byli w kontakcie ze szkołami w sąsiedztwie budowy oraz lokalną policją, prowadząc działania prewencyjne wśród najmłodszych.

    Dzięki wzorowej współpracy z generalnym wykonawcą problemy, jakie pojawiały się w trakcie realizacji projektu były natychmiast analizowane oraz w miarę możliwość rozwiązywane. Duża operatywność działania, umiejętności organizacyjne oraz solidność i wzorowa współpraca sprawiły, iż Skanska-NDI jest wykonawcą godnym plecenia. Kluczem do sukcesu naszej współpracy okazał się być doskonały kontakt z wysoce wykwalifikowanymi pracownikami – deklaruje Andrzej Stanuch, burmistrz Pelplina oraz Prezes „Stowarzyszenia Gmin Pomorskich na rzecz budowy Autostrady A1”, którego celem statutowym jest współdziałanie gmin oraz innych podmiotów przy realizacji autostrady A1, a także przeciwdziałanie negatywnym skutkom budowy.

    Natężenie ruchu w pierwszych dniach po otwarciu drugiego etapu autostrady A1 wzrosło o blisko 100%. Dziennie z autostrady korzysta ponad 33 tys. pojazdów. Dla porównania, przed otwarciem dzienne natężenie ruchu oscylowało w granicach 17 tys. pojazdów. Co ciekawe, poołowa z obecnego ruchu generowana jest przejazdami pomiędzy Nową Wsią a Lubiczem, a więc po trasie dawnej obwodnicy Torunia.

    Dzisiaj spełniło się marzenie wielu z nas. Dwa wspaniałe miasta, Gdańsk i Toruń, zostały połączone nitką autostrady. Heweliusz i Kopernik, wielcy polscy wizjonerzy, byliby zapewne dumni, patrząc na korytarz drogi łączącej ich rodzinne miasta – mówił Torbjörn Nohrstedt, Prezes Zarządu Gdańsk Transport Company 14 października 2011 r. podczas uroczystości otwarcia autostrady A1, zwanej bursztynową.