c

Nowolazurowa otwarta dla ruchu

Press release 15.10.2015 12:57 CET

Ponad kilometr nowej drogi, 2 km ścieżek rowerowych, nowe rondo, 2 wiadukty, 250 krzewów, 16 000 m kw. trawników - trwająca od stycznia 2014 r. budowa drugiego odcinka ul. Nowolazurowej w Warszawie zakończona. Skanska, która była generalnym wykonawcą inwestycji, zrealizowała kontrakt na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie. Wartość prac wyniosła blisko 67,3 mln zł netto.

ul. Nowolazurowa

Wiadukty połączyły Włochy i Bemowo
To kolejny kontrakt Skanska związany z budową ul. Nowolazurowej. Budowa pierwszego odcinka o długości ok. 2,6 km zakończyła się w 2013 roku. Drugi odcinek, który w dniu dzisiejszym oddano do ruchu, obejmuje blisko 0,5-kilometrowy fragment od ul. Ks. Juliana Chrościckiego do ul. Połczyńskiej.

W ramach zadania spółka przebudowała również 0,6-kilometrowy odcinek drogi w ciągu ul. Połczyńskiej, wybudowała rondo na skrzyżowaniu ulic Nowolazurowej z Połczyńską oraz dwa niezależne wiadukty drogowe nad terenami PKP.

Zrealizowany przez Skanska drugi odcinek ul. Nowolazurowej to łącznie 1075 m, z czego po wiaduktach przebiega 520 m nowej drogi.

Wiadukty połączyły dwie dzielnice Włochy oraz Bemowo.

17 500 ton MMA, 1 964 tony konstrukcji stalowej i maszyny 3D
Firma wbudowała łącznie blisko 17 500 ton MMA (mieszanki mineralno-asfaltowej) i 1 964 tony konstrukcji. Nasadzona też została zieleń na powierzchni 16 000 m kw. – to 122 drzewa takich gatunków jak jesion, róża, klon, brzoza, świerk, dereń biały i 250 krzewów (róże).

Podczas realizacji projektu Skanska korzystała z maszyn wyposażonych w system sterowania 3D pracujących na modelu przestrzennym (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X,Y,Z ). - Przy użyciu tych maszyn wykonali��my roboty ziemne i warstwy konstrukcyjne pod jezdnią. Dzięki tej technologii prace zrealizowaliśmy szybciej oraz z dużą precyzją – komentuje Andrzej Polit, Kierownik Budowy, Skanska.

Roboty na terenie kolejowym
- Największym wyzwaniem podczas tej realizacji była praca na terenie kolejowym. Prowadzenie robót wymagało szeregu uzgodnień, opracowania regulaminów, ustalenia terminów wyłączeń sieci trakcyjnej i zamknięć torowych oraz zdobycia pozwolenia na wejście na były teren Spółki PKP - mówi Kierownik Budowy.

- Aby pokonać wszystkie trudności, w początkowej fazie zaangażowaliśmy szereg osób w celu aktualizacji uzgodnień, opracowania harmonogramów robót (zamknięcia torowe należało zamówić na 105 dni wcześniej), opracowania i uzgodnienia zamiennych projektów oraz opracowania regulaminu zamknięć torowych.
W późniejszej fazie został wyznaczony jeden koordynator, który czuwał nad wszystkimi pracami związanymi z robotami na terenie klejowym - dodaje.

Teren kolejowy to również praca w bliskim sąsiedztwie trakcji. Z uwagi na ryzyko porażenia prądem bardzo ważnym elementem realizacji projektu było ścisłe przestrzeganie przepisów BHP oraz stosowanie odpowiednich zabezpieczeń na tym terenie.

Budowa w liczbach
W szczytowym okresie robót na budowie pracowało 120 osób – mówi Kierownik Budowy. - Roboty prowadziliśmy przy użyciu sprzętu ciężkiego: żurawia wieżowego, żurawi o udźwigu 40 ton, 4 palownic, koparek i koparko-ładowarek, spycharek, równiarek, podnośników teleskopowych, a także licznego sprzętu lekkiego - wymienia.

Dzięki nowej drodze zwiększy się zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżujących – podkreśla Andrzej Polit. - To, co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu na tym odcinku, to bezkolizyjne przejście nad torami, nowe oświetlenie jezdni po obu stronach, a także wydzielone ścieżki rowerowe. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji 2 km nowej trasy – komentuje Tomasz Ostalczyk, Menadżer Projektu, Skanska.

Skanska w woj. mazowieckim
Skanska jest wykonawcą wielu inwestycji na terenie województwa mazowieckiego. Wśród zrealizowanych w ostatnim roku przez firmę projektów drogowych są m.in. DW 631 – oddana pół roku przed planowanym terminem, ul. Kleszczowa w Warszawie, drogi powiatowe w Ożarowie Mazowieckim, ulice w Wyszkowie, ul. Leśna i Przemysłowa w Nowym Dworze Mazowieckim, nakładki w Warszawie, DW 728 Grójec – Nowe Miasto nad Pilicą, ul. Czysta i Miła w Radomiu czy ul. Przejazdowa w Pruszkowie. Aktualnie trwają prace drogowe m.in. w Rybnie, Józefowie, Legionowie, Radomiu, Nasielsku, Tułowicach, Lipkowie, Kobyłce, Wołominie, Jadwisinie, Grodzisku Mazowieckim, Julianowie, Sochaczewie, Piasecznie oraz w Warszawie.

Wśród inwestycji kubaturowych Skanska aktualnie realizuje na terenie woj. mazowieckiego projekt związany z budową Międzykulturowego Centrum Kultury Nowy Teatr, D&B trzech żłobków na warszawskich Bielanach, biurowiec Atrium II w centrum Warszawy, osiedle mieszkaniowe przy ul. Mickiewicza. Spółka rewitalizuje również Gmach audytoryjny w Kampusie Uniwersytetu Warszawskiego, buduje Międzypokoleniowe Centrum Edukacji w Wilanowie, przedszkole Park Achera, gimnazjum przy ul. Żywnego w Warszawie oraz odpowiada za dokończenie budowy Centrum Komunikacyjnego w Legionowie,