c

Szybciej do stolicy Tatr przez Suchą Beskidzką

Press release 09.06.2017 14:39 CET

Łącznica w Suchej Beskidzkiej skróci podróż do Zakopanego o kwadrans. Jednocześnie poprawi komfort i bezpieczeństwo komunikacji w regionie. Inwestycję, o wartości blisko 36 mln zł, na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zrealizowała Skanska. Ruch kolejowy rozpocznie się 11 czerwca br.

fot. Skanska

W ramach zadania powstało nowe torowisko oraz przystanek kolejowy na wysokości placu targowego i ogródków działkowych. Na rzece Stryszawce zbudowano nowy most i nasypy wzmocnione murami oporowymi. Inwestycja objęła także montaż rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i teletechnicznych.

Sucha Beskidzka Zamek
W centrum miasta powstał nowy przystanek - Sucha Beskidzka Zamek. - Zbudowaliśmy dwustumetrowy peron dostosowany do potrzeb osób z ograniczeniami, który wyposażyliśmy w oświetlenie, oznakowanie, tablice informacyjne (także z napisami w języku Braille’a) oraz windy i miejsca postojowe dla rowerów. Obok powstał też parking dla samochodów osobowych. Nowa infrastruktura podniesie komfort obsługi podróżnych. – informuje Mirosław Matras, menadżer projektu, Oddział Kolejowy Skanska.

Bezpieczeństwo
Projekt obejmował również przebudowę czterech przejazdów kolejowo-drogowych w Suchej Beskidzkiej (na liniach nr 97 i nr 98). - Dzięki zamontowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (ul. Zamkowa, Piłsudskiego, Beniowskiego), a także wykonaniu trwalszych, gumowych nawierzchni na przejazdach (ul. Zamkowa i ul. Piłsudskiego) wzrósł poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, samochodowym i pieszym – zaznacza Dorota Szalacha, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wyzwania na projekcie
- Wyzwaniem okazało się m.in. lokalizacja samej linii kolejowej. Mieści się ona pomiędzy drogą krajową nr 28, a placem handlowym wybudowanym przez miasto Sucha Beskidzka. Dla nas najważniejszą kwestią podczas budowy była realizacja prac zgodnie z harmonogramem, zapewniających bezpieczeństwo osobom postronnym, które najbardziej narażone były na utrudnienia związane z budową – zaznacza Mirosław Matras.

Kolejnym wyzwaniem było wykonanie robót w zaplanowanych zamknięciach torowych. Prace udało się zorganizować w taki sposób, by ograniczyć liczbę dni zamknięć. W sumie tych dni pojawiło się zaledwie 39 w ramach całościowej realizacji zadania (699 dni), zaś sama modernizacja linii nr 97 i 98 trwała miesiąc.
Dzięki temu skróciliśmy czas uciążliwości prowadzenia ruchu pomiędzy Krakowem, a Zakopanem, ograniczyliśmy koszty komunikacji zastępczej, oraz mogliśmy bezpiecznie prowadzić ruch podczas realizacji prac budowlanych.

Alternatywa dla „zakopianki”?
Łącznica kolejowa w Suchej Beskidzkiej skróci czas podróży do stolicy Tatr o piętnaście minut. A będzie jeszcze szybciej. Dzięki budowanej drugiej łącznicy - między przystankami Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, podróżni zyskają kolejny kwadrans.
Natomiast po zakończeniu inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym na Zakopiance do 2023 roku, czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się o około godzinę i 20 min i wyniesie około 2 h i 15 min (obecnie wynosi 3 h 30 min).