27 maja 2015 r. Urząd Miasta Legionowo podpisał umowę z firmą Skanska na dokończenie inwestycji pn. Budowa Centrum Komunikacyjnego w Legionowie. Wartość kontraktu to blisko 30 mln zł brutto. Prace potrwają 12 miesięcy.
W Centrum do tej pory wykonane zostało około 30 proc. prac wynikających z projektu. Budynek dworca osiągnął stan surowy częściowo zamknięty, zaś budynek garażu posiada szkielet bez rampy podjazdowej. Droga i infrastruktura zostały rozpoczęte fragmentarycznie.
Wznowienie prac na dworcu i garażu
Skanska rozpocznie prace od robót izolacyjnych dachu dworca oraz robót murowych. Kolejnym etapem będzie wykonanie fasady z zegarem oraz zbudowanie szklanej kopuły dachu na konstrukcji stalowej. Jako ostatni etap prac na dworcu zaplanowano roboty wykończeniowe i aranżacyjne, a także zagospodarowanie terenu.
Prace kontynuowane będą równolegle w budynku garażu wielopoziomowego. Najpierw zakończymy elementy żelbetowe, w tym spiralną rampę żelbetową oraz klatkę schodową – mówi Piotr Falaciński, Kierownik Budowy, Skanska. – Następnie wykonamy prace posadzkarskie na trzech kondygnacjach nadziemnych, których powierzchnia wynosi ok. 20 000 m kw. – dodaje.
- Zakres prac obejmuje również roboty fasadowe i dociepleniowe oraz inne prace wykończeniowe. Ostatnim etapem będzie zagospodarowanie terenu – wymienia Kierownik Budowy.
Wyzwania na budowie
Dokończenie prac rozpoczętych przez innego wykonawcę z pewnością stanowić będzie wyzwanie dla Skanska. Kontynuacja prac na już rozpoczętych odcinkach robót wymaga znacznie większej wiedzy i doświadczenia niż realizacja inwestycji od podstaw.
- Chcemy sprawnie wznowić roboty oraz nadać odpowiedni rytm i tempo na wszystkich rozpoczętych odcinkach budowy – komentuje Piotr Falaciński. – W tym celu wykonamy inwentaryzację oraz opracujemy szczegółowe plany robocze wraz z dokumentacją warsztatową dla poszczególnych zadań. W obrębie garażu, z uwagi na znaczną powierzchnię zabudowy (ponad 7 000 m kw.), będziemy dążyli do mechanizacji prac, m.in. takich jak: roboty posadzkarskie, terenowe jak również wykończeniowe – wyjaśnia Kierownik Budowy.
Inwestycja w liczbach
Budynek dworca przy przystanku PKP Legionowo przy ul. Kościuszki wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- kubatura: 17 298 m sześc.
- powierzchnia zabudowy: 1 217 m kw.
- ilość kondygnacji: 3
Budynek garażu wielopoziomowego przy ul. Zegrzyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- kubatura: 41 832 m sześc.
- powierzchnia zabudowy: 7 169 m kw.
- ilość kondygnacji: 3
Połączenie drogowe ul. Polnej z ul. Piaskową wraz z infrastruktura towarzyszącą:
- długość projektowanej drogi: 1 887 m
- szerokość jezdni: 6 m
Nowoczesna architektura oraz komfort podróżujących
Nowe Centrum Komunikacyjne w Legionowie przede wszystkim poprawi komfort podróży. Dodatkowym atutem będzie architektura obiektu, dzięki której miejsce to spełniać będzie najwyższe standardy europejskie.
Zaprojektowany budynek garażu wprowadzi ład przestrzenny i wyeliminuje wszechobecnie zaparkowane samochody, co otworzy przestrzeń w rejonie dworca dla mieszkańców i podróżujących.
Projekt współfinansowany jest przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Kolejna inwestycja kolejowa Skanska
Skanska ma doświadczenie w realizacji obiektów dla branży kolejowej. W ubiegłych latach spółka przebudowała m.in. stację kolejową Wrocław Leśnica, Dworzec Kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim oraz Dworzec Gdański w Warszawie. Ponadto Skanska jest wykonawcą Stacji PKP Łódź Widzew, gdzie zmodernizowała i zbudowała nowe obiekty wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych.