Skanska w Polsce
c

Terminal C w Pyrzowicach przejmuje przyloty

Press release 18.06.2015 09:12 CET

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach wzbogacił się o nowy terminal przylotowy C. Skanska zrealizowała zadanie na dwa miesiące przed planowanym zakończeniem prac. Wartość inwestycji, obejmującej również rozbudowę lotniskowego parkingu, to ponad 53 mln zł brutto. Obiekt jeszcze w czerwcu obsłuży pierwszych pasażerów. 

Skanska

Nowa hala przylotów
Hala przylotów z bagażownią to już trzeci terminal w Pyrzowicach. Nowy terminal przejmie wszystkie przyloty, a w istniejących obecnie halach pozostaną odloty (terminal A – poza strefę Schengen, terminal B – do strefy Schengen). - Terminal C powstał w sąsiedztwie Terminalu B – mówi Tomasz Bosowski, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. – Wizualnie, od strony parkingu obiekt jest lustrzanym odbiciem istniejącego terminalu A, ze szklaną fasadą. Nowa hala wraz z bagażownią to oddzielny 1-kondygnacyjny budynek o długości 156 m, szerokości 45,5 m i wysokości ok. 8 m, którego powierzchnia użytkowa wynosi 7 tys. m².
Większość powierzchni nowego terminalu zajmie hol odbioru bagażu z karuzelami oraz miejsca do odprawy paszportowej. Pozostałą powierzchnię wypełnią biura Służby Celnej, Straży Granicznej, pomieszczenia dla firm obsługujących terminal przylotowy oraz bagażownia wraz z technologią. Przeniosą się też tutaj stanowiska wypożyczalni samochodów.
Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość terminali pyrzowickiego lotniska do 6 mln pasażerów rocznie (obecnie 3,6 mln). Ponadto poprawi komfort i sprawność ich obsługi.

500 ton stali
Pod względem konstrukcyjnym terminal C to trójnawowa hala stalowa. Do wzniesienia stalowego szkieletu obiektu zużyto ponad 500 ton stali. Stalową konstrukcję nośną dachu zaprojektowano z przekrojów rurowych, co pozytywnie wpływa na walory architektoniczne budynku. Konstrukcja stalowa została wyprodukowana w kieleckiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska oraz zmontowana w siłach własnych wykonawcy. Montaż konstrukcji podwieszonej na cięgnach odbywał się z użyciem dwóch dźwigów. Elementy były montowane „w powietrzu”, zgodnie ze specjalnie przygotowanym projektem, pod nadzorem geodezyjnym. - Nadrzędną wartością przy wszystkich naszych pracach jest bezpieczeństwo pracowników i osób mogących znajdować się w okolicy budowy. Dlatego wspólnie z władzami lotniska planowaliśmy kolejne przejęcia obszarów pod rozbudowę oraz organizowaliśmy ruch pieszy pasażerów w rejonie terminali – dodaje Jacek Kościelny, Menadżer Projektów, Skanska.

Pod ruchem lotniskowym
Największym wyzwaniem podczas prowadzonych robót była praca w warunkach funkcjonującego portu lotniczego. - W miejscu obecnie wybudowanego terminala C, przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały być one przeniesione w nowe lokalizacje pozwalające na wzniesienie obiektu. Wszystko bez ograniczania zdolności operacyjnych lotniska. Priorytetem było takie prowadzenie robót, by nasza obecność na placu budowy była dla obsługi Katowice Airport niezauważalna i nie powodowała utrudnień – zaznacza Jacek Kościelny.
Skanska odpowiadała także za dostawę i montaż technologii obsługi bagażu BHS oraz integrację nowych systemów niskoprądowych w terminalu C z odpowiadającymi systemami w funkcjonującej części lotniska. - Roboty instalacyjne prowadziliśmy także w odległych częściach portu, sukcesywnie uruchamiając kolejno rozbudowywane moduły  systemów w chwilach małego nasilenia ruchu lotniczego – dodaje Menadżer Projektu.

1 300 miejsc parkingowych
Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna stała się przebudowa istniejącego układu drogowego. - Wybudowaliśmy nowe drogi, place, chodniki, podjazdy i parkingi. Dzięki temu udało się powiązać cały układ komunikacyjny wokół portu lotniczego w jeden kompleks – zaznacza Jacek Kościelny.
W ramach prowadzonych na lotnisku prac Skanska powiększyła parking P1 w kierunku zachodnim o 400 dodatkowych miejsc parkingowych. Parking lotniska pomieści teraz w sumie blisko 1,3 tys. pojazdów. W nowej części parkingu powstało specjalne miejsce dla komunikacji miejskiej i wypożyczalni samochodów.

Lotniskowe inwestycje
Nowy terminal z bagażownią i parking to kolejna duża inwestycja Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Niedawno zakończyły się prace przy budowie nowej drogi startowej o długości ponad 3,2 km. Aktualnie realizowanymi inwestycjami są płyta postojowa i płaszczyzna do odladzania samolotów oraz terminal Cargo, za budowę którego odpowiada Skanska.

Terminal Cargo
Powierzchnia obiektu to 12 tys. m², w tym ok. 2 tys. m² stanowią biura. Terminal powstanie przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Biorąc pod uwagę silny rozwój Pyrzowic pod kątem obsługi cargo, w projekcie terminalu zastosowano taką konstrukcję, by w przyszłości możliwa była  modułowa rozbudowa obiektu.
Podobnie jak w przypadku terminalu C również i tu powstanie system dróg wewnętrznych oraz parking, który pomieści 29 tirów (do 40 t.), 38 samochodów dostawczych (do 3,5 t.) i 109 samochodów osobowych. Obiekt powstanie do maja 2016 roku.

Skanska dla lotnictwa
Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w budowie i modernizacji lotnisk wojskowych i cywilnych na terenie całej Polski. Do realizacji inwestycji lotniskowych firma podchodzi kompleksowo. Jest wykonawcą nawierzchni betonowych i bitumicznych na lotniskach wojskowych w: Świdwinie, Mirosławcu, Krzesinach pod Poznaniem, Powidzu, Łasku, Malborku. Rozbudowała także lotniska cywilne w: Poznaniu, Gdańsku, Bydgoszczy, Rzeszowie, Wrocławiu i Warszawie.

Firma realizuje również obiekty kubaturowe, tj. terminale, hangary – wśród nich wielkogabarytowy hangar do obsługi samolotów transportowych w Powidzu, wieże kontroli ruchu lotniczego, strażnice lotniskowe i trenażery.

Wśród realizacji można wymienić m.in.: budynki biurowo-magazynowe na terenie bazy lotniska Chopina w Warszawie, płaszczyzny postojowe i drogi kołowania w Porcie Lotniczym Bydgoszcz, płytę postojową na lotnisku Wrocław-Strachowice, drogę kołowania w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, terminal Cargo na lotnisku Okęcie w Warszawie, wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Lublinek w Łodzi oraz w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka - terminal pasażerski, płytę postojową, płaszczyznę do odladzania samolotów oraz wieżę kontroli ruchu lotniczego dla Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Skanska nie po raz pierwszy realizuje inwestycje lotniskowe w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Wiosną 2011 roku został oddany do użytku zmodernizowany hangar techniczny dla samolotów linii  Wizz air, jednego z głównych przewoźników w Pyrzowicach. W 2012 roku firma rozbudowała terminal A, powiększając jego hallu główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania.