c

Będą biegać, skakać i robić przysiady na kładce

Press release 07.10.2015 15:50 CET

W Przemyślu dobiegają końca prace związane z budową kładki dla pieszych i rowerzystów nad rzeką San. Przeprawa połączyła już dwa popularne w mieście deptaki. Teraz przyszedł czas na statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe z ponad 70-tonowym balastem i udziałem 80 osób.
Koszt całego zadania, realizowanego  w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej", to blisko 4,9 mln zł brutto. Wykonawcą jest Skanska S.A., inwestorem - Województwo Podkarpackie.

Kładka nad Sanem, Przemyśl

Testowe obciążenie
Jutro o godz. 8.00 rozpocznie się statyczna próba obciążeniowa kładki. Na konstrukcji przeprawy zostaną umieszczone balasty o łącznej masie ponad 70 ton, co jest równe wadze blisko 900 osób. Przed czwartkową operacją pracownicy jednostki badawczej wykonującej próbne obciążenie, zamontowali czujniki w kilku charakterystycznych punktach konstrukcji kładki: na powierzchni dolnej i górnej dźwigarów, na linach stalowych podwieszających kładkę, stalowym pylonie oraz żelbetowych podporach. Czujniki będą badać ugięcia, naprężenia i osiadanie podpór.
Po tych próbach, w piątek (9.10.2015) ok. godz. 9.00, rozpoczną się próby dynamiczne. Weźmie w nich udział ok. 60 uczniów Zespołu Szkół Elektronicznych i Ogólnokształcących im. Prof. Janusza Groszkowskiego w Przemyślu oraz ok. 20 studentów Politechniki Rzeszowskiej. - Próby obciążeniowe polegać będą na kilku wejściach na kładkę grup osób o różnej liczebności, które będą chodzić, biegać, tupać i skakać po obiekcie, na wyraźne sygnały osoby prowadzącej. Będzie m.in. przejście swobodne, bieg swobodny, przejście zsynchronizowane oraz synchroniczne przysiady. W tym czasie czujniki będą rejestrowały, jak kładka zachowuje się, gdy korzysta z niej równocześnie tyle osób – informuje Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska. – Dokonamy pomiarów ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych, które przewidziano w projekcie. Próby obciążeniowe odbędą się niezależnie od pogody.
 

Kładka równolegle prostopadła
Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami. Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.
Montaż kładki odbywał się na terenie zalewowym, równolegle do brzegów rzeki. Wynikało to z braku możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki, gdyż teren ten znajduje się w zabytkowej części miasta oraz jest objęty projektem Natura 2000. Następnie kładka została obrócona o 90 stopni i w ten sposób połączyła ulice Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II.

Skanska w regionie
Doświadczenie Skanska w budownictwie obiektów mostowych umożliwiło firmie zrealizowanie m.in. okrągłej kładki dla pieszych i Mostu Narutowicza w Rzeszowie, mostów w Sufczynie, w miejscowości Bzianka oraz w Pastwiskach na rzece Wisłok. Wśród pozostałych realizacji Skanska na Podkarpaciu wymienić można m.in. obwodnicę Mielca, inwestycje w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka czy dla Uniwersytetu i Politechniki Rzeszowskiej, Klasztor oo. Bernardynów w Leżajsku, halę basenów i lodowiska w Dębicy czy baseny w Boguchwale.