
Nowa droga startowa funkcjonuje od maja, dlatego dotychczasowa - nieczynna już droga startowa zostanie przekształcona w drogę kołowania. - Stara droga nie może już spełniać swojej funkcji. Nie jest w pełni dostosowana do zmieniających się przepisów. Od czasu do czasu trzeba było ją zamykać, aby specjalną techniką naprawiać powstałe uszkodzenia – wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.
Zakres prac
Prace obejmują część lotniskowo-drogową, kanalizacyjną i elektryczną. Skanska przekształci dotychczasową drogę startową w drogę kołowania. - Stara nawierzchnia zostanie w większości wzmocniona m.in. poprzez wykonanie nowych warstw mineralno–bitumicznych. Łączna ilość mieszanek asfaltowych to około 80 tys. ton na powierzchni blisko 125 tys. m² - informuje Michał Łukaszkiewicz, Menadżer Projektu, Skanska. – Wykonamy również oznakowanie pionowe i poziome, wybudujemy studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej, wykonując jednocześnie renowację istniejących. W ramach inwestycji powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa, dzięki czemu port lotniczy zyska nowoczesny system sterowania i monitoringu. Wszystko to pozwoli dostosować infrastrukturę MPL Katowice w Pyrzowicach do CAT II operacji lotniczych. Co to oznacza? Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań Katowice Airport będzie mógł obsługiwać operacje lotnicze w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż do tej pory.
Dzięki temu podniesie się bezpieczeństwo lądowania w warunkach ograniczonej widzialności, np. mgieł czy niskiego zachmurzenia. Zniknie również problem opóźnionych czy odwoływanych lotów albo konieczność ich przekierowywania na inne lotniska.
W systemie 3D
- Prace będziemy prowadzić przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywać się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót – informuje Piotr Mazur, Kierownik Budowy Skanska S.A. – Przed rozpoczęciem prac wykonamy inwentaryzację początkową przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. W efekcie otrzymamy tzw. chmurę 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych X, Y, Z. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Jest to istotne ze względów technologii, jak również ze względu na usytuowanie planowanych prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, przyspieszy jej pracę, zwiększy jakość wykonywanych robót, pozwoli na precyzyjną kontrolę zużycia materiałów, a także ułatwi pracę operatora sprzętu.
Wyzwania
Największym wyzwaniem będzie praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska. - Nasz plac budowy znajduje się w ścisłym centrum lotniska, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową. Prace będziemy prowadzić w uzgodnieniu i w stałej współpracy z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku – zaznacza Michał Łukaszkiewicz.
Skanska dla lotnictwa
Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w budowie i modernizacji lotnisk wojskowych i cywilnych na terenie całej Polski. Firma rozbudowała lotniska cywilne w: Poznaniu, Gdańsku, Bydgoszczy, Rzeszowie, Wrocławiu i Warszawie. Wśród realizacji można wymienić m.in.: budynki biurowo-magazynowe na terenie bazy lotniska Chopina w Warszawie, hangar do obsługi samolotów transportowych w Powidzu, płaszczyzny postojowe i drogi kołowania w Porcie Lotniczym Bydgoszcz, płytę postojową na lotnisku Wrocław-Strachowice, drogę kołowania w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, terminal Cargo na lotnisku Okęcie w Warszawie, rozbudowę i remont płyty postojowej samolotów oraz plac manewrowy na poznańskim lotnisku Ławica i wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Lublinek w Łodzi.
W Porcie Lotniczym Rzeszów - Jasionka Skanska wybudowała terminal pasażerski, płytę postojową, płaszczyznę do odladzania samolotów oraz wieżę kontroli ruchu lotniczego dla Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz przebudowała drogę startową.
Lotniskowe inwestycje Skanska w Pyrzowicach
Wiosną 2011 roku został oddany do użytku zmodernizowany hangar techniczny dla samolotów linii Wizz air, jednego z głównych przewoźników w Pyrzowicach. W 2012 roku Skanska rozbudowała terminal A, powiększając jego hallu główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania. W czerwcu 2015 roku oddano do użytku nowy terminal przylotowy C, który przejął przyloty. Obecnie trwa budowa terminalu Cargo, który powstaje przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska, a wkrótce ruszą prace związane z przebudową terminalu A.