c

Skanska innowacyjnie o kolei

Press release 27.11.2015 09:03 CET

Podczas trwającej właśnie konferencji branżowej „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej”, swoje podejście do działalności w branży zaprezentowała Skanska. Firma stawia na nowe technologie, innowacyjny sprzęt i współpracę międzynarodową, co przenosi jej coraz większy udział w kolejowym torcie zamówień publicznych.

fot.Skanska

- Od lat realizujemy projekty kolejowe i tramwajowe w Europie Środkowej - mówi Przemysław Janiszewski, Członek Zarządu Skanska SK a.s. – Jednak w ostatnim czasie nasza aktywność nabrała szczególnego tempa i charakteru.

Na czym polega podejście Skanska do rynku kolejowego? – Wierzymy, że wspólnie możemy więcej, dlatego nad inwestycjami kolejowymi pracują nie tylko polscy inżynierowie, ale też nasze koleżanki i nasi koledzy z Czech i Słowacji – tłumaczy Janiszewski. – To daje naszym klientom, takim jak PKP, szerszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz rozwiązań dotąd niestosowanych w Polsce.

Środkowoeuropejski klaster korzystny dla klienta
Połączone jednostki Skanska z Polski, Czech i Słowacji wspólnie działają w obszarach: kolei i tramwajów, nawierzchni betonowych oraz fasad i prac monolitycznych. – Ta siła 700 specjalistów, pracujących rocznie nad ok. 50 projektami przyniosła nam w ubiegłym roku 600 mln zł sprzedaży – mówi Przemysław Janiszewski. – Zyskują na tym nasi klienci, ponieważ synergia trzech krajów daje nam np. lepsze ceny u dostawców za sprawą zcentralizowanego zaopatrzenia.

W obszarze Europy Środkowej Skanska prowadzi również jeden system zarządzania flotą sprzętową, na którą składają się m.in. pociąg sieciowy, zgrzewarka, platforma sieciowa, palownica dwutorowa, układarki.

– Własny sprzęt pozwala nam obniżyć koszty projektu i zrealizować go szybciej – zaznacza Przemysław Janiszewski. – Sami produkujemy też ekrany akustyczne, dostosowując je do wymagań projektu i montując dużo szybciej za sprawą mobilnego warsztatu.

Pierwsza w Polsce wylewka na mokro
Na konferencji „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej” Przemysław Janiszewski zaprezentował również nową w Polsce technologię tzw. wylewki na mokro. Dzięki współpracy międzynarodowej inżynierowie Skanska mają możliwość szerokiej wymiany wiedzy i doświadczeń, co procentuje tego typu pomysłami i nowymi rozwiązaniami na rynku.

- Jako pierwsi w Polsce zastosowaliśmy technologię tzw. wylewki na mokro – mówi Przemysław Janiszewski. – Miało to miejsce na terenie Katowic i Sosnowca na inwestycji dla Tramwajów Śląskich. Przy uzyskaniu wyższej trwałości konstrukcji, mogliśmy jednocześnie wykonywać dwa etapy budowy (drogę i torowiska) oraz zmniejszyć czas wykonywania innych prac.

Do wykonania wylewki na mokro została wykorzystana maszyna do układania betonu, która tworzy nawierzchnie betonowe na drogach, chodnikach i ścieżkach rowerowych. W tym przypadku maszyna ta została zaadoptowana do wykonania płyty betonowej pod układanie szyny tramwajowej torowiska. Po wykonaniu nawierzchni możliwe było ułożenie szyny bezpośrednio w rowkach, na całej długości torowiska. Nie było potrzeby układania płyt drogowych, gdyż jest to jeden monolit układu torowo-drogowego. Takie prace maszyną, która wykonuje ciągłe betonowanie na całym odcinku, Skanska realizowała jako pierwsza firma w Polsce.

Skanska na kolei
Działalność Skanska w obszarze kolejowo-tramwajowym koncentruje się na robotach torowych, teletechnicznych, trakcyjnych, SRK oraz wynajmie sprzętu. Inwestycje, jakie w ostatnim czasie zrealizowała Skanska to budowa m.in. linii tramwajowej w Olsztynie, stacji Wrocław – Leśnica, LK 306 Krapkowice – Prudnik, modernizacje LK 97 Skawina – Żywiec, LK 98 Sucha Beskidzka – Chabówka czy LK 8 Skarżysko Kamienna – Suchedniów.

Konferencja „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej”
Wydarzenie, podczas którego Skanska zaprezentowała swoje podejście do rynku kolejowego, odbywa się w dniach 26–27 listopada w Raszynie. To już ósma edycja konferencji, organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo Gospodarki, PKP PLK, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa oraz Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej.

Pobierz