Skanska w Polsce
c

Jak budować bezpieczne drogi?

Press release 29.02.2016 09:28 CET

Liczba wypadków drogowych w Polsce maleje od kilku lat. Według statystyk policji, w 2014 roku było ich niecałe 35 tys. (w 2013 r. – prawie 36 tys., w 2012 r. – ponad 37 tys.) [1]. To zasługa nie tylko kierowców. Wpływ na bezpieczeństwo kierujących i pieszych mają również technologie, które zastosowano przy budowie dróg, oraz odpowiednie ich projekty, sprzyjające np. lepszej widoczności czy skróceniu drogi hamowania.

ul. Skłodowskiej-Curie we Wrocławiu z tzw. gumowym asfaltem

W Polsce dynamicznie przybywa nowoczesnej infrastruktury drogowej. A ta oznacza nie tylko lepszy komfort podróży, ale też bezpieczniejszą podróż do domu, pracy czy na wakacje. Jak pokazują wyniki badań politechnik w Gdańsku i Krakowskie, to właśnie nowoczesna sieć dróg daje aż 67% szans na skuteczną ochronę życia i zdrowia użytkowników dróg[2].

Modernizacje dróg i skrzyżowań
Remonty są znakomitą okazją nie tylko do wymiany zniszczonej nawierzchni, ale też do takiej przebudowy dróg, żeby stały się one bezpieczniejsze. W tym celu wprowadza się np. lewoskręt – pas, na którym skręcając w lewo można się spokojnie zatrzymać i poczekać na możliwość bezpiecznego skrętu.
Piesi zyskują na bezpieczeństwie dzięki budowie tzw. azylów dla pieszych oraz wysp, dodatkowo wyposażanych w aktywne oznakowanie świetlne. Przykładem bezpiecznie zmodernizowanego skrzyżowania jest Barwałd Górny (woj. małopolskie). Wykonująca przebudowę Skanska poszerzyła korpus DK 52, położyła nową wzmocnioną nawierzchnię, wyremontowała zatoki autobusowe, wybudowała chodniki i dwa przejścia dla pieszych. Nad przejściem umieszczono znak ze światłem pulsacyjnym, dzięki czemu jest ono widoczne z dużej odległości. Dodatkowo pod znakiem zamontowano oświetlenie samego przejścia, co sprawia, że kierowca z większej odległości zauważy pieszego.

Ekologia w parze z bezpieczeństwem
Innowacyjną technologią stosowaną od kilku lat w Polsce jest tzw. gumowy asfalt, uzyskiwany w wyniku zmieszania tradycyjnego asfaltu drogowego z miałem gumowym, pochodzącym ze zużytych opon. Dzięki swoim właściwościom, asfalt modyfikowany gumą ma lepszą przyczepność i skraca kierowcom drogę hamowania. Przy tym jest od tradycyjnego asfaltu bardziej odporny na spękania w niskich temperaturach, mniej podatny na tworzenie kolein i cichszy.
- Jest też ekologiczny, ponieważ do jego produkcji używa się gumy odzyskanej ze zużytych opon samochodowych, które stanowią duży problem w Polsce – mówi Grażyna Janicka, Główny Technolog, Skanska. - Ta technologia pozwala na utylizację zalegających opon samochodowych i ponowne ich wykorzystanie. Asfalt z domieszką gumy zastosowaliśmy np. na ul. M. Skłodowskiej-Curie we Wrocławiu. W tym roku technologię tą zastosujemy m.in. na obwodnicy Osiedla Leśnica we Wrocławiu.

Moda na ronda
W Polsce w ostatnich latach ronda powstają jak grzyby po deszczu, są budowane nawet na małych drogach, gdzie ruch samochodowy nie jest wysoki. To oczywiście nie chwilowa moda, która zapanowała wśród zarządzających drogami, ale prosta droga do uczynienia skrzyżowania bardziej bezpiecznym.
W Stanach Zjednoczonych, w miejscach, gdzie ronda zastąpiły tradycyjne skrzyżowania, liczba wypadków samochodowych zmalała o ok. 37 – 80%, a liczba rannych o ok. 30 – 75%[3].
Polskim rekordzistą pod względem rond jest Rybnik – miasto posiada już ponad 30 tego typu skrzyżowań i kolejne w planach. Jedno z rond, na ul. Rudzkiej w Rybniku, wybudowała Skanska. Podobnie w Sosnowcu, gdzie spółka wybudowała turbinowe rondo u zbiegu ulic Piłsudskiego, Kierocińskiej i Grabowej. – W dużym stopniu poprawiło ono bezpieczeństwo – mówi Marian Zastawny, Menadżer Projektu, Skanska. - Tylko w 2014 r. (przed przebudową) na tym skrzyżowaniu odnotowano 15 kolizji i dwa wypadki, a rok wcześniej aż 29 kolizji. W okresie dwóch lat, od początku 2012 do końca 2013 przy ul. Piłsudskiego doszło w sumie do 324 zdarzeń, w tym na samym skrzyżowaniu było ich 40.
Rondo turbinowe to rozwiązanie gwarantujące jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa.  Jest zaprojektowane w taki sposób, aby potoki ruchu pasa zewnętrznego i wewnętrznego nie przecinały się. Rozwiązanie to pozwala pojazdom w naturalny sposób kierować się na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji. Takie rondo Skanska wybudowała także m.in. na skrzyżowaniu ulic Kwiatkowskiego i Bojanowskiej w Stalowej Woli. – Było to pierwsze rondo turbinowe na Podkarpaciu – mówi Mariusz Piotrowski, Menadżer Projektu, Skanska.

Piesi bezpieczniejsi
Zakopianka uchodzi za jedną z najniebezpieczniejszych dróg w kraju, także dla pieszych. Na ruchliwym odcinku między Krakowem a Myślenicami w ciągu ostatnich kilku lat zginęło kilkadziesiąt osób! W trosce o bezpieczeństwo pieszych, na zlecenie GDDKiA nad zakopianką powstają kolejne kładki.
W ubiegłym roku w miejscowości Gaj na tym odcinku budowę kładki zakończyła Skanska. Powstał nowoczesny obiekt, wyposażony w windy, odpowiednio oświetlony. Na płycie pomostowej oraz schodach została zamontowana instalacja ogrzewania - czujniki reagują na temperaturę i wilgotność nawierzchni, włączając automatycznie jej podgrzewanie. Dzięki temu kładka w zimie jest zawsze odśnieżona, co zmniejsza ryzyko poślizgnięcia się.

 

[1] http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

[2] http://www.drogizaufania.pl/ - GDDKiA

[3] http://www.info.clicktrans.pl/3-powody-dlaczego-ronda-sa-lepsze-od-zwyklych-skrzyzowan/