W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach zakończyła się rozbudowa Terminalu A. Teraz zwiększy on przepustowość o blisko 50%, tj. do ok. 6 mln pasażerów rocznie, przejmując odloty. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań podniesie jakość i komfort obsługi podróżnych. Pierwsze odprawy ruszą już 8 czerwca. Inwestycję o wartości blisko 18,4 mln zł brutto zrealizowała Skanska.
Terminal „A+”
Terminal A został powiększony od strony płyty lotniskowej o 371 m². W wyniku rozbudowy hala odlotów zwiększyła się trzykrotnie. Pojawiły się nowe stanowiska kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i bramki dla pasażerów.
- Główna koncepcja architekta zakładała otwarcie przestrzeni dlatego zamontowaliśmy tu dużo szklanych ścianek, by terminal mógł być doświetlony przez dzienne światło – informuje Grzegorz Szewczyk Kierownik Budowy, Oddziału Budownictwa Ogólnego Skanska w Katowicach.
W obiekcie pojawiły się winda panoramiczna i schody ruchome prowadzące na pierwsze piętro, które zostało udostępnione podróżnym. Tutaj otwarta zostanie restauracja. Skanska wykonała roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, w tym te w istniejącym obiekcie, a ponadto roboty związane z sieciami podziemnymi oraz roboty konstrukcyjne. Prace polegały m.in. na wyburzeniu ścian od strony lotniska, uzbrojeniu, montażu konstrukcji stalowej i instalacjach. W ramach zadania powstały także nawierzchnie chodnikowe.
- Remont terminala polegał na całkowitej przebudowie wnętrza terminala A. Wewnątrz obiektu powstały nowe fundamenty i słupy pod schody ruchome i windę. Kompleksowa zmiana dotyczyła także części instalacyjnej wraz z uporządkowaniem
i odnowieniem instalacji istniejących. Dzięki temu po uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych nowy terminal A nadaje się do użytkowania w zupełnie nowym standardzie – zaznacza Jacek Kościelny, Menadżer Projektu, Oddziału Budownictwa Ogólnego Skanska w Katowicach.
Wyzwania
Największym wyzwaniem podczas prowadzonych robót była praca w warunkach funkcjonującego portu lotniczego. Podczas prac strefa handlowo-usługowo-gastronomiczna w części ogólnodostępnej na parterze Terminala A oraz ambulatorium funkcjonowały bez zmian. - Praca tutaj to za każdym razem, „operacja na żywym organizmie” – informuje Jacek Kościelny. – Inwentaryzacja instalacji niskoprądowych, ich przebudowa i rozbudowa nie mogła powodować utrudnień w działalności lotniska. Terminal A znajduje się pomiędzy budynkiem technicznym (sercem logicznym portu), a pozostałymi dwoma terminalami, które musiały funkcjonować podczas robót w sposób nieprzerwany, dlatego praca w tym rejonie wymagała ścisłej koordynacji służb lotniskowych i generalnego wykonawcy. Kolejnym ważnym zadaniem, po zakończeniu robót na nowym Terminalu A, było zintegrowanie zabudowanych systemów z już istniejącymi w porcie. Równie ważna była ingerencja w konstrukcję obiektu związana z przygotowaniem pod montaż schodów ruchomych i windy.
- Realizacja robót nie należała do łatwych, mimo tego - prace wykonaliśmy zgodnie z harmonogramem, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu czarterowego, co daje nam kolejną satysfakcję, że sprostaliśmy kolejny raz oczekiwaniom klienta. Dzięki temu podróżni będą mogli skorzystać z nowego terminalu już podczas tegorocznego sezonu wakacyjnego – podkreśla Jacek Kościelny.
Lotniskowe inwestycje Skanska w Katowice Airport
Rozbudowa terminalu A i budowa terminalu Cargo, który powstał w maju br. to kolejne inwestycje, jakie Skanska zrealizowała na terenie MPL Katowice w Pyrzowicach. Wiosną 2011 roku firma zmodernizowała hangar techniczny dla samolotów linii Wizz air, w 2012 roku rozbudowała terminal A, powiększając jego hall główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania. W 2015 roku w czerwcu oddano do użytku nowy terminal przylotowy C, który przejął przyloty. Aktualnie Skanska przekształca dotychczasową drogę startową w drogę kołowania oraz remontuje drogę wojewódzka nr 913 na odcinku od DK S-1 węzeł lotnisko do skrzyżowania DW NR 913 z ul. Józefa Piłsudskiego. – Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak ważnych dla rozwoju regionu inwestycjach lotniskowych, które generują nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury około lotniskowej oraz stają się wizytówką nowoczesnego portu lotniczego – zaznacza Jacek Kościelny.
Rozbudowa infrastruktury terminalowej
W ramach największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy, zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, inwestowało nie tylko w infrastrukturę liniową tj. w rozbudowę płyt postojowych, modernizację
i budowę dróg kołowania oraz budowę nowej drogi startowej ale także w rozwój infrastruktury terminalowej. W środę 8 czerwca br. do użytku oddana została kolejna ważna inwestycja w tym obszarze. Nie było to pierwsze przedsięwzięcie tego typu. W 2012 roku Terminal A został rozbudowany w części ogólnodostępnej, uzyskał m.in. nową szklaną fasadę. Z kolei na wiosnę 2014 roku zakończyło się powiększenie i modernizacja bagażowni odlotowej wraz z generalnym remontem strefy check-inów.
W ostatnich latach największą inwestycją, w ramach rozbudowy infrastruktury terminalowej było oddanie do użytku, w czerwcu 2015 roku, terminalu pasażerskiego C, w którym obsługiwany jest cały ruch przylotowy.
Zakończenie przebudowy i generalnego remontu terminalu pasażerskiego A powoduje, że przepustowość Katowice Airport wzrosła do 6 mln pasażerów rocznie, co zgodnie z prognozami zabezpiecza potrzeby pyrzowickiego lotniska na najbliższą dekadę. Cieszy fakt naszej skuteczności, dzięki której kolejna inwestycja została oddana do użytku zgodnie z harmonogramem. Dzięki temu, w szczycie sezonu, który właśnie się rozpoczyna, pasażerowie odlatujący m.in. na wakacje do krajów strefy Non-Schengen, będą mogli korzystać z całkowicie nowej, komfortowej infrastruktury terminalowej – informuje Artur Tomasik, Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotnicze SA.