Choć historia sprzętu wprowadzającego w wirtualną rzeczywistość jest starsza niż sama grafika komputerowa, to największy wzrost popularności VR można było zaobserwować w 2016r. Technologia ta znalazła zastosowanie w wielu branżach. Wyjątkowo dobrze odnalazła się na rynku nieruchomości. Deweloperzy coraz częściej uciekają dziś od pokazywania mieszkań na tradycyjnych makietach czy wizualizacjach. Dziś poszukuje się rozwiązań, które pozwalają klientom poczuć się, jakby naprawdę byli w swoim przyszłym lokum. Wśród tych rozwiązań są m.in. gogle VR czy stoły multimedialne.
Większość z nas dobrze kojarzy symboliczne już zdjęcie Marka Zuckeberga przechodzącego środkiem sali pełnej ludzi, spośród których nikt nie zwraca na niego uwagi. A to dlatego, że wszyscy uczestnicy konferencji mają na sobie gogle Oculus Rift. Coraz częściej też spotykamy się w naszych miastach z salonami wirtualnej rzeczywistości, w których możemy skorzystać z nowoczesnego sprzętu i na moment przenieść się do świata wirtualnego. Jeszcze jakiś czas temu wiele osób zadawało sobie pytanie czemu właściwie ma służyć ta technologia. Dziś wkracza ona w nasze życie na dobre. I choć za najszybsze upowszechnienie VR odpowiadają z pewnością gry wideo, to nowe technologie zaczynają wywoływać duże zainteresowanie także na innych rynkach – między innymi w mieszkaniówce. Technologie takie jak VR umożliwiają przyszłym mieszkańcom obejrzenie mieszkania i dokładne przemieszczenie się po nim jeszcze przed dokonaniem zakupu. Zjawisko to rozwija się na rynku deweloperskim mniej więcej od trzech lat.
– Tradycyjne plany mieszkań oraz powierzchni biurowych aktualnie zastępujemy trójwymiarowymi prezentacjami, które pozwalają poczuć skalę oferowanych przestrzeni – możemy do nich wejść za pomocą okularów do AR (rozszerzonej rzeczywistości), VR lub obejrzeć je na ekranach urządzeń mobilnych lub stołów multimedialnych – mówi Dariusz Stachowiak, dyrektor ds. rozwoju w warszawskiej agencji Workroom Technologies.
Wirtualna rzeczywistość, w przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów komunikacji, pozwala odizolować odbiorcę od bodźców zewnętrznych i w pełni zaangażować go w odbiór danego przekazu. Już nie tylko oglądamy, ale także przeżywamy. W przypadku nieruchomości mieszkaniowych efekt jest tym mocniejszy, że nie patrzymy na wymarzone lokum na stronach katalogu lub papierowej makiecie, ale po prostu wchodzimy do środka swojego przyszłego mieszkania.
Realny widok na przyszłe lokum
Inną wdrażaną obecnie na rynku deweloperskim technologią są stoły multimedialne. Takie rozwiązanie w jednej ze swoich nowych inwestycji wprowadziła spółka mieszkaniowa Skanska. Rozwiązanie powstało dzięki współpracy z agencją Workroom Technologies. Korzystając ze stołu, musimy na podobnych zasadach jak w internetowych wyszukiwarkach mieszkań wpisać kryteria – wybrać interesujący nas metraż i np. liczbę pokoi, a na ekranie pojawi się mieszkanie dopasowane do naszych potrzeb. Właśnie w ten sposób działa interaktywny stół dotykowy, który ma zastąpić niefunkcjonalne makiety, dotychczas obrazujące klientom, w którym miejscu budynku będzie umiejscowione ich przyszłe mieszkanie.
– Biznes deweloperski wymaga od nas, żebyśmy szli z duchem czasu – musimy obserwować potrzeby klientów i na nie odpowiadać. To byłoby nierozsądne, gdybyśmy w dobie coraz szybciej postępującej cyfryzacji pokazywali ludziom wyłącznie plany i wizualizacje. Możliwości jest coraz więcej, a my staramy się je wykorzystywać. Dziś nasi klienci mają możliwość odbycia wirtualnego spaceru po inwestycji Jaśminowy Mokotów – mówi Łukasz Witek, menedżer projektu ze Skanska Residential Development Poland. Na pierwszych Dniach Otwartych inwestycji, klienci mogli także skorzystać z aplikacji i obejrzeć wybrane mieszkania przy użyciu gogli VR – dodaje.
W biurze sprzedaży mieszkań Skanska przy al. Sikorskiego 9b, przy użyciu stołu multimedialnego możemy obejrzeć między innymi w pełni urządzone mieszkanie pokazowe. Dzięki nowym technologiom będziemy mogli sprawdzić, jaki widok za oknem będzie miało wybrane przez nas lokum, czy np. od której strony będzie wpadać światło do sypialni. Lokale można oglądać w rozmaitych konfiguracjach – między innymi z możliwością zmiany pory na dzień i noc. Skanska Residential Development Poland oraz agencja Workroom Technologies pracują obecnie nad aplikacją poświęconą najnowszej inwestycji dewelopera – osiedla Holm House na Mokotowie. Wirtualny spacer po mieszkaniach w ramach tego projektu będzie można odbyć już w lutym.
Sprawdzian dla nowych technologii
Wg danych firmy Deloitte[1], 2017 będzie dużym wyzwaniem dla wirtualnej rzeczywistości – to właśnie ten rok będzie przełomowy w rozwoju tej technologii i to właśnie teraz mają zostać wyznaczone trendy na najbliższe lata. Niewątpliwie zastosowanie najnowszych technologii często traktowane jest dziś jako ciekawostka, dodatek do realizowanych działań. W najbliższych latach może się to zmienić – technologie staną się coraz bardziej dostępne dla odbiorców, a co za tym idzie, wpisanie ich w strategie działań biznesowych stanie się koniecznością dla firm, chcących zyskać zainteresowanie odbiorcy. O tym jak będzie w rzeczywistości, przekonamy się w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Zachęcamy do obejrzenia aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies na potrzeby realizowanego przez Skanska Resdiential Development Poland osiedla Jaśminowy Mokotów: https://vimeo.com/191005708.
[1] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/rok-2017-sprawdzianem-dla-wirtualnej-rzeczywistosci.html?nc=1
Pobierz
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies
- Screen z aplikacji stworzonej przez agencję Workroom Technologies