Skanska w Polsce
c

Skanska przyspiesza prace na linii kolejowej Nysa – Opole

Press release 02.08.2018 13:00 CET

Szybkie tempo rewitalizacji linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole. 1 sierpnia Skanska rozpoczęła roboty na odcinku Szydłów – Łambinowice, który nie był planowany do realizacji na ten rok. Oznacza to przyspieszenie prac nawet o 8 miesięcy.

LK 287

Kontrakt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole” obejmuje opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych – wymianę nawierzchni kolejowej i roboty towarzyszące. Zadanie jest realizowane przez Skanska na zlecenie PKP PLK w formule „projektuj i buduj”. Jego wartość to 122,5 mln zł netto. Kontrakt jest podzielony na 4 odcinki: Opole Zachodnie – Komprachcice, Komprachcice – Szydłów, Szydłów – Łambinowice oraz Łambinowice – Nysa.

Bezstykowe tory – komfort podróży

Dzięki inwestycji podróż z Nysy do Opola skróci się do około 50 minut, czyli zajmie prawie o połowę mniej niż dotychczas. Na nowych torowiskach pociągi osobowe pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe – do 100 km/h. Komfort podróżnych na trasie Opole – Nysa zapewnią tory bezstykowe.

– Tor bezstykowy powstaje po zespawaniu szyn w ciągły odcinek o długości od 180 metrów do nawet kilku kilometrów – mówi Martin Holy, menadżer projektu, Skanska S.A. – Zrezygnowaliśmy z tradycyjnego łączenia za pomocą łubek skręcanych śrubami. Zamiast tego zastosowaliśmy metody spawalnicze, a zwłaszcza zgrzewanie elektryczne i spawanie termitowe. Dzięki temu jazda po torze bezstykowym jest spokojna i cicha. Warunkiem jest takie spajanie szyn, aby właściwości złączy nie odbiegały od właściwości szyn i były jednolite dla wszystkich styków.

Osiem miesięcy wcześniej

Na początku lipca Skanska oddała do użytku odcinek Opole Zachodnie – Komprachcice. Na tym odcinku firma położyła około 5 km szyn, 7 tys. nowych podkładów i 5 rozjazdów. Przebudowane zostały dwa perony – w Komprachcicach i Chmielowicach i stalowy obiekt mostowy. Wyremontowanych zostało 7 przepustów i wybudowane 2 nowe. W ramach prac okołotorowych Skanska wyprofilowała skarpy oraz poprawiła rowy boczne na całym odcinku.

Do końca lipca trwały z kolei prace na odcinku Komprachcice – Szydłów. Skanska zabudowała 10 km nowych szyn, 6,5 tys. podkładów i 2 nowe rozjazdy. Roboty objęły remont 6 przepustów, zabudowę 4 nowych przepustów, przebudowę betonowego obiektu mostowego, a także wyprofilowanie skarp i rowów na długości 15 km. Na długości 300 m zostało wybudowane tymczasowe ogrodzenie do ochrony żab i węży.

1 sierpnia Skanska rozpoczęła prace na kolejnym odcinku: Szydłów – Łambinowice.

– Ta rewitalizacja nie była planowana na 2018 rok – podkreśla Martin Holy. – Jednak dzięki temu, że szybko zakontraktowaliśmy podstawowe materiały, zastosowaliśmy w pełni zmechanizowaną technologię wymiany torowiska kolejowego oraz wykorzystaliśmy nasz sprzęt, przyspieszyliśmy prace o 8 miesięcy.

Roboty na tym odcinku obejmą kompleksową wymianę toru, modernizację dwóch peronów na stacji Szydłów, wybudowanie 4 nowych peronów i wymianę 5 rozjazdów. Wyremontowanych zostanie 10 przepustów i powstanie 7 nowych oraz 2 mosty stalowe. Skanska wykona roboty okołotorowe polegające na wyprofilowaniu skarp i rowów. Ze względu na zły stan podtorza będzie ono wymieniane na długości 1,5 km. Zakończenie robót na tym odcinku jest planowane na 28 listopada br.

Koleje w Skanska

Aktywność Skanska na rynku kolejowym nabiera tempa. W tym tygodniu firma podpisała kontrakt z PKP PLK na zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski w ramach zadania: „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”.

W ramach kontraktu Skanska przebuduje 24 km linii kolejowej, 7 obiektów mostowych, 9 peronów i 24 km linii trakcyjnej oraz przeprowadzi renowację 14 przepustów. Powstanie także nowe przejście podziemne. Zmienią się również przystanki: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze i Chrząstowice Olkuskie. Perony zostaną podwyższone do 76 cm, co ułatwi wsiadanie do pociągów.

Dzięki modernizacji torów, wzrośnie komfort podróżnych oraz polepszą się warunki przewozu towarów. Po zakończeniu kontraktu pociągi osobowe na tym odcinku będą mogły przyspieszyć z 40 do 120 km /h.

Wartość umowy to 132,2 mln zł netto. Budowa rozpocznie się we wrześniu, a zakończy w listopadzie 2020 roku.

Pobierz