Skanska w Polsce
c

Jak będą wyglądać miejsca pracy przyszłości? 6 trendów według infuture.institute i Skanska

Press release 05.11.2019 11:00 CET

Stworzenie tzw. trzeciej przestrzeni, biura projektowane z myślą o samopoczuciu pracowników czy przyroda jako element projektu architektonicznego – to tylko niektóre z trendów, kształtujących wygląd miejsc pracy przyszłości, opisanych w raporcie „Future of Office Spaces”. Opracowanie stworzone przez infuture.institute we współpracy ze spółką biurową Skanska, stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim kierunku będzie zmierzał rozwój społeczeństwa i kultury pracy, a tym samym miejsc, w których pracujemy.

Spark, Skanska Office, Warsaw

Spółka biurowa Skanska i infuture.institute po raz kolejny podjęły się zdefiniowania trendów związanych z przestrzeniami, w których pracujemy i w których będziemy pracować. Pierwszym wspólnym projektem był raport „Living buildings. Biurowce przyszłości” wskazujący, jak będzie wyglądała przyszłość budynków biurowych. Uwzględniał on pięć różnych scenariuszy w perspektywie średnio- i długoterminowej. Teraz przyszła kolej na wejście do wnętrz i przyjrzenie się, jak będą się zmieniać same przestrzenie do pracy i co będą dostarczać pracownikom.

Prace nad raportem „Future of Office Spaces” obejmowały m.in. szereg badań. Na podstawie desk researchu, field researchu, trendhuntingu, badań jakościowych (m.in. wywiadów eksperckich) oraz badań ilościowych, udało się zdefiniować sześć trendów. Zostały one zdefiniowane w oparciu o czynniki społeczne, ekonomiczne, technologiczne, środowiskowe oraz polityczne, zgodnie z modelem STEEP.

Udomowienie miejsca pracy, człowiek w centrum, projektowanie biofilne, innowacje, hybrydowe i elastyczne przestrzenie czy idea lokalności – to najważniejsze czynniki, które będą definiować wnętrza biur przyszłości.

– Tak naprawdę w pracy, a dokładniej w biurach, spędzamy wiele godzin dziennie. Nic więc dziwnego, że to, jak w nich funkcjonujemy i jak się czujemy, ma wpływ na nasz dobrostan emocjonalny – mówi Natalia Hatalska, analityczka trendów, założycielka i prezes infuture.institute. – Mam nadzieję, że wyniki badań – ilościowych i jakościowych – zaprezentowane w niniejszym raporcie będą inspiracją w tworzeniu biur przyszłości. To niezwykle istotne, by były one jak najbardziej przyjazne dla współczesnego pokolenia określanego często jako Indoor Generation. Badania wskazują, że 90% czasu spędzamy wewnątrz budynków, również w biurowcach. Od tego, jak będą one zaprojektowane, będzie zależeć nasze samopoczucie, zdrowie, ale także efektywność i energia w pracy. Optymizmem jednak napawa fakt, że kierunek, w którym zmierzamy wydaje się być właściwy – dodaje Hatalska.

- Nasze biura projektujemy tak, aby odpowiadały na obecne oraz przyszłe potrzeby i oczekiwania osób w tych biurach pracujących czy prowadzących działalność biznesową w perspektywie 5,10 czy 15 lat. Chcemy wiedzieć, jakich wnętrz będą oni potrzebować i dlatego jesteśmy partnerem tego raportu. Może być on inspiracją i wsparciem zarówno dla pracodawców – naszych klientów, jak i pracowników, którzy szukają swojego idealnego wnętrza w miejscu pracy, a być może pracodawcy, który takie wnętrze im zapewni – mówi Anna Tryfon-Bojarska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska.

Technologia, ekologia, człowiek w centrum – co będzie dla nas ważne w miejscu pracy:

„Office As a Third Space” to pierwszy z trendów, na który będą mieć wpływ zmiany społeczne. Jest on określany również mianem „udomowionych przestrzeni” lub definiowany jako “trzecia przestrzeń”. Jest to wnętrze pomiędzy spersonalizowaną przestrzenią we własnym domu, a formalnym miejscem pracy stanowiącym wizytówkę firmy. Mocny akcent położony jest na wystrój i klimat wnętrz, m.in. poprzez dodatki, wygodne fotele i kanapy – podobne do tych, które posiadamy w domu, dzięki czemu poniekąd zaciera się granica pomiędzy pracą i domem. 

Przestrzeń do pracy zaprojektowana z uwzględnieniem rozwiązań wpływających na lepsze samopoczucie psychofizyczne jest czymś coraz częściej oczekiwanym przez pracowników. „Human-Centric Office” to trend kształtowany przez czynniki społeczno-środowiskowe. Wpisują się w niego zarówno rozwiązania projektowe i dodatkowe przestrzenie, w których pracownicy mogą się zrelaksować i zadbać o swoje ciało czy samopoczucie, a także dobrze zaplanowana i zaprojektowana ergonomia miejsca pracy. Ważne jest również oświetlenie, temperatura, kolorystyka czy akustyka przestrzeni, która wpływa na poziom hałasu w biurze.

Troska o środowisko, zrównoważony rozwój i roślinność w biurach oraz wokół budynków to trend „Deep Green Office”. Jest to trend środowiskowy, mający na celu wkomponowywanie przyrody jako elementu projektu architektonicznego – wewnątrz i na zewnątrz biur. Cały trend wpisuje się jednak w szerszą perspektywę patrzenia na biuro oraz w obszar budownictwa cyrkularnego. Staje się on m.in. odpowiedzią na problem marnowania surowców i rosnącego zanieczyszczenia środowiska. Badania wykazują, że obecność roślin w miejscu pracy, wiąże się z niższym niepokojem psychicznym i lepszym samopoczuciem. Wpływa też bezpośrednio na zdrowie. Dzięki ich obecności, pracownicy są bardziej odporni na stres – mają niższy poziom kortyzolu, niższe tętno i ciśnienie krwi oraz lepszą odpowiedź immunologiczną. Dodatkowo, zwiększa się ich kreatywność i skupienie.

„Seamlessly Connected Office” to trend, w którym zadaniem technologii jest przede wszystkim rozwiązywanie problemów ludzi (czasem nawet zanim się one pojawią), łączenie ich w miejscu pracy, optymalizowanie ich efektywności i wpływanie na ich komfort oraz samopoczucie w myśl trendu Human First. Przestrzenie biurowe są miejscami, gdzie inteligentne technologie (bazujące m.in. na rozwiązaniach AI, IoT, VR, AR, beaconach czy biometrii), platformy czy aplikacje ułatwiają pracę i funkcjonowanie w biurze. 

Obecnie coraz bardziej na znaczeniu zyskują przestrzenie i biura hybrydowe, które mogą łączyć różne rodzaje i typy pracy i pracowników, firmy czy obszary zawodowej aktywności. W oparciu o zmiany ekonomiczne powstał trend „Hybrid Workstyle Spaces”, gdzie w biurach obok siebie mogą funkcjonować niezależni przedsiębiorcy, freelancerzy, startupy i duże korporacje, co ułatwia im nawiązywanie współpracy i kooperację. Przestrzenie biurowe są łatwo adaptowalne i elastyczne, jest w nich dużo otwartych przestrzeni, wielofunkcyjnych miejsc spotkań i mobilnych mebli. 

Ostatnim wyróżnionym trendem w raporcie jest „Neighbourhood-Bound Spaces”. Przepełnienie życia digitalizacją i dostępem do internetu, szybkie przenoszenie się z rzeczywistości do wirtualnego świata, mogą powodować utratę poczucia przynależności do miejsca oraz tożsamości. Raport pokazuje, że kreowanie przestrzeni, która staje się synonimem lokalności, przestrzeni znanej i rozpoznawanej, będzie nabierać większego znaczenia. Biura i biurowce coraz częściej są przestrzeniami wpisanymi w lokalny kontekst. W przypadku przestrzeni biurowych, architektura i design stają się środkiem wyrazu lokalnej specyfiki miejsca. Biura funkcjonujące w myśl idei lokalności wyrażają w ten sposób tożsamość jako firmy zaangażowanej i wpisującej się w okolicę. 

Raport do pobrania: http://infuture.institute/future-of-office-space/

Kontakty

Skontaktuj się z: Jędrzej Kruszyński, Menadżer ds. Komunikacji/Communication Manager