c

Wiadukt w Nowej Dębie już gotowy!

Press release 18.11.2013 12:26 CET

Zakończyła się budowa wiaduktu w Nowej Dębie (woj. podkarpackie). Nowy obiekt w ciągu drogi krajowej nr 9 wybudowała Skanska. Koszt inwestycji wynosił 6,5 mln zł netto (prawie 8 mln zł brutto).

nowa dęba

Nowy wiadukt powstał na zlecenie rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa została zrealizowana przez Skanska w 17 miesięcy.

Nowy w miejsce starego

Wiadukt w Nowej Dębie zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej nr 9 relacji Radom-Barwinek.

- Obiekt wybudowaliśmy w miejscu dotychczasowego wiaduktu, który został wyburzony – mówi Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska. – Poprzedni wiadukt pochodził z 1986 roku i był już w złym stanie technicznym.

Nowy jednoprzęsłowy wiadukt, który wybudowała Skanska, ma długość prawie 34 m i szerokość ponad 14 m. Oparty jest na przyczółkach posadowionych na palach. – Na wiadukcie powstały obustronne chodniki oraz bariery bezpieczeństwa – dodaje Mirosław Gucwa. – Elementy te pozytywnie wpłyną na poziom bezpieczeństwa pieszych i kierowców w tym miejscu.

Inwestycja obejmowała także wybudowanie dojazdów do nowego wiaduktu o długości 213 m oraz odwodnienie wiaduktu i korpusu drogi.

Najbezpieczniejsza budowa Podkarpacia

Budowa wiaduktu w Nowej Dębie zwyciężyła w tegorocznej edycji konkursu Państwowej Inspekcji Pracy „Buduj bezpiecznie”.

Organizowany przez PIP konkurs „Buduj bezpiecznie” ma na celu upowszechnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy na placach budów, w tym promowanie wykonawców robót budowlanych, którzy zapewniają bezpieczne stanowiska pracy w procesie realizacji obiektów budowlanych. Konkurs przyczynia się do ogólnego wzrostu poziomu bezpieczeństwa pracy w budownictwie w skali kraju.

Wyzwania budowy

Mimo rozbiórki starego wiaduktu na DK9, przez cały okres trwania inwestycji kierowcy mieli zapewniony przejazd w rejonie inwestycji. – Ruch odbywał się wybudowanym przez nas mostem objazdowym – mówi Mirosław Gucwa. – Spore wyzwanie stanowiło też prowadzenie w sposób bezpieczny budowy nad czynną linią kolejową.

Wiadukt w Nowej Dębie Skanska wybudowała nad Linią Hutniczą Szerokotorową, dawniej zwaną Linią Hutniczo-Siarkową (w skrócie LHS). LHS (tzw. szeroki tor) to najdłuższa w Polsce linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową w Europie. Łączy przejście kolejowe z Ukrainą w Hrubieszowie ze Sławkowem w woj. śląskim. Długość linii, przebiegającej m.in. przez Zamość, Biłgoraj i Olkusz, liczy prawie 400 km.

Pobierz