c

Tunel pod stokiem Kolorowa w Karpaczu już otwarty

Press release 18.12.2012 15:00 CET

Pod stokiem Kolorowa w Karpaczu otwarty został 100-metrowy tunel. Projekt, wartości 20 mln zł netto, umożliwi wyłączenie największego ruchu samochodów z centrum miasta, a kilometrowy deptak ułatwi odpoczynek i rekreację turystom. Inwestorem przedsięwzięcia był Urząd Miasta w Karpaczu, generalnym wykonawcą firma Skanska.

tunel w Karpaczu

- Tunel pobiegnie jedyną drogą w Polsce, nad którą będzie czynny stok narciarski i saneczkowy. Jeszcze tej zimy będzie można zjechać na nartach, praktycznie aż na deptak Karpacza – mówi burmistrz miasta Bogdan Malinowski.

Zakres prac

- Prace przy przebudowie ul. Parkowej rozpoczęliśmy w maju 2011 r. i zakończyliśmy w listopadzie br. - mówi Maciej Ignaciuk, Kierownik Budowy, Skanska. – Ich zakres objął przebudowę ulicy Parkowej na długości 750 m wraz z wybudowaniem tunelu o długości 100 m pod stokiem „Kolorowa”.

W ramach robót budowlanych Skanska wybudowała od podstaw uzbrojenie podziemne (sieć wodociągową i gazową, sieć kanalizacji deszczowej i sanitarnej.). Nawierzchnia ścieralna jezdni ma powierzchnię 5268 m kw. - dla ochrony mieszkańców przed hałasem została wykonana w tzw. technologii cichej.

W ramach inwestycji powstały także chodniki z kostki betonowej o powierzchni 3400 m kw., 81 miejsc parkingowych, ekrany akustyczne o powierzchni 140 m kw., zbiornik do naśnieżania stoku Kolorowa o pojemności wodnej 200 m sześc. wraz z oprzyrządowaniem oraz przepust nad potokiem Bystrzyk.

Bezpieczny tunel

Tunel o długości 100 m wykonany został metodą odkrywkową z elementów stalowych VIACON MP200 VBH 19. Tunel składa się z 854 elementów z blachy falistej skręconych za pomocą 18 tys. śrub.  

- Na potrzeby ustawienia konstrukcji stalowej wykonaliśmy wykop o objętości 25 000 m sześć., a po zamontowaniu konstrukcji powtórnie zasypaliśmy go 11 500 m sześć. gruntu. Wewnętrzna powierzchnia tunelu – 2065 m kw. została zabezpieczona 10-centymetrową warstwą ognioochronną wykonaną z betonu natryskowego, która zapewnia bezpieczeństwo konstrukcji na wypadek pożaru. Jest to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce – mówi Maciej Ignaciuk, Kierownik Budowy, Skanska.

Do zabezpieczenia skarp wykopów użyliśmy kotw o łącznej długości 3612 mb, oraz wykorzystaliśmy 315 m sześć. betonu natryskowego. Na ścianach oporowych wykonaliśmy licówkę z kamienia granitowego gr. 7 cm na powierzchni 500 m kw.

Nowym tunelem będą mogły przejeżdżać w obie strony autobusy i samochody ciężarowe o wysokości do 4,6 m.

Skanska w regionie                                    

Skanska od wielu lat buduje w województwie dolnośląskim drogi, mosty i obiekty budownictwa ogólnego. Nasze dotychczasowe realizacje z zakresu budownictwa drogowo-mostowego to m.in. budowa mostu Milenijnego i Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia, rozbudowa ul. Lotniczej, przebudowa placu Powstańców Wielkopolskich, placu Jana Pawła II, mostu Szczytnickiego i drogi krajowej nr 5 z Trzebnicy do Wrocławia.

Największym zrealizowanym ostatnio przez Skanska projektem jest budowa 25 km odcinka drogi szybkiego ruchu S8 z Oleśnicy do Sycowa, na trasie Wrocław – Warszawa.

Realizujemy również wschodnią obwodnicę Wrocławia z mostem w Łanach nad rzeką Odrą - pierwszy odcinek Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8, czyli jezdnię wschodnią drogi wojewódzkiej Bielany-Łany-Długołęka. Długość całej trasy wyniesie 5,59 km. Ma ona w przyszłości połączyć autostradę A4 z drogą na Warszawę S8.