Skanska w Polsce
c

Autostrada A1 połączyła Gdańsk z Toruniem

Press release 17.10.2011 10:00 CET

W piątek, 14 października przed godziną 19 otworzyliśmy kolejne 62 km bursztynowej autostrady A1, Amber One. Wystarczy 65 minut, żeby przejechać 152 km, od Rusocina pod Gdańskiem do Czerniewic w okolicach Torunia. Konsorcjum Skanska-NDI wykonało autostradę w ciągu 27 miesięcy, wyprzedzając kontraktowy termin o rok.

A1

Chociaż prace przygotowawcze zapleczy i dróg technologicznych dla etapu II, od Nowych Marzów pod Grudziądzem do Czerniewic, rozpoczęto kilka miesięcy wcześniej, roboty konstrukcyjne ruszyły z całą mocą w lipcu 2009 roku. W ramach II etapu kontraktu wykonaliśmy 10 mln m sześc. robót ziemnych, wyprodukowaliśmy 300 tys. m sześc. betonów oraz położyliśmy 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys. osób, w tym 1,1 tys. zatrudnionych bezpośrednio przez konsorcjum Skanska-NDI.

Budowa pomorskiego odcinka A1 to jeden z największych projektów drogowych w Europie, a w Polsce jedyny, w ramach którego wykonano 2 ogromne mosty przez Wisłę. Jeden z nich, mierzący 1954 metry, pobił rekord długości mostu w Polsce. Podczas wykonywania tej inwestycji w użyciu było 500 maszyn i 500 aut transportowych. Dzięki nowoczesnym technologiom, w tym maszynom pracującym z zastosowaniem cyfrowego modelu terenu, udało się zachować milimetrową dokładność w odniesieniu do projektu. 

Realizacja dużego projektu to okazja zgromadzenia w jednym miejscu zespołów składających się z wysoko wyspecjalizowanych profesjonalistów, z różnymi doświadczeniami, z różnych części kraju, mogących wymieniać się wiedzą. To daje ogromne możliwości związane z realizacją – mówi Piotr Janiszewski, Dyrektor Projektu, Skanska-NDI.

Budowa A1 ciągnie się dziesiątki kilometrów, co zrodziło potężne wyzwania dotyczące kooperacji z najbliższym jej otoczeniem, mieszkańcami i samorządami  – dodaje Piotr Janiszewski.

Nie sposób zbudować autostrady bez wprowadzania objazdów, użytkowania lokalnych dróg czy wkraczania na prywatne tereny. W przypadku tak dużych projektów infrastrukturalnych dialog z najbliższymi sąsiadami budowy jest sprawą najwyższej wagi.

Dzięki wzorowej współpracy z generalnym wykonawcą problemy, jakie pojawiały się w  trakcie realizacji projektu, były natychmiast analizowane oraz w miarę możliwość rozwiązywane. Duża operatywność działania, umiejętności organizacyjne oraz  solidność i wzorowa współpraca sprawiły, iż Skanska-NDI jest wykonawcą godnym plecenia. Kluczem sukcesu naszej współpracy okazał się być doskonały kontakt z wysoce wykwalifikowanymi pracownikami – deklaruje Andrzej Stanuch, burmistrz Pelplina oraz Prezes „Stowarzyszenia Gmin Pomorskich na rzecz budowy Autostrady A1”, którego celem statutowym jest współdziałanie gmin oraz innych podmiotów przy realizacji autostrady A1, a także przeciwdziałanie negatywnym skutkom budowy.

Dwa etapy jednej autostrady

Skanska-NDI rozpoczęło w 2006 roku realizację autostrady Amber One dla Koncesjonariusza – firmy Gdańsk Transport Company. Od 2008 roku kierowcy mogą korzystać z Etapu I tej inwestycji, czyli 90 km autostrady od Rusocina do Nowych Marzów. 14 października br. przekazano do użytkowania kolejne 62 km trasy. Łącznie liczy ona 152 km. Zakres prac obu etapów obejmował: 33 mln m sześc. robót ziemnych, 434 tys. m sześc. produkcji betonów oraz 2,9 tys. produkcji mieszanek bitumicznych. Łączna wartość kontraktu na budowę pomorskiego odcinka A1 to 1,25 mld EUR.

 

Pobierz