Za trzy miesiące samoloty w bydgoskim Porcie Lotniczym będą stacjonować na nowej płaszczyźnie postojowej. Kontrakt, o wartości 6,4 mln zł netto, zrealizuje firma Skanska.
Inwestycja obejmie kompleksowy remont ponad trzydziestoletniej płyty postojowej samolotów nr 1. Jest ona jedną z dwóch największych płaszczyzn postojowych lotniska. Jej powierzchnia wynosi blisko 15 tys. m kw.
W ramach zadania Skanska zmodernizuje także istniejący system odwodnienia i kanalizacji deszczowej w obrębie płyty, zabezpieczy istniejącą infrastrukturę techniczną (linie elektroenergetyczne kablowe, teletechniczne) i zrealizuje drogi dla pojazdów lotniskowych niezbędne w czasie prowadzenia robót.
Prace rozpoczną się od wykonania tymczasowej organizacji ruchu. By zapewnić bezpieczny przejazd dla pojazdów obsługi lotniska (wózki bagażowe, autobusy, pojazdy serwisowe itp.), Skanska zrealizuje tymczasowe drogi i ciągi komunikacyjne.
Równolegle z tymi pracami rozpocznie się rozbiórka istniejącej betonowej płaszczyzny postojowej. Skanska wywiezie ponad 3 tys. m sześc. gruzu betonowego i ponad 2,3 m sześc. gruzu bitumicznego. Następnie wykonane zostaną roboty ziemne w ilości ponad 9 tys. m sześc.
W dalszej kolejności Skanska zrealizuje: podbudowy z kruszywa, podbudowę betonową i zasadniczą część, tj. nawierzchnię betonową. Równocześnie prowadzona będzie modernizacja kanalizacji deszczowej i odwodnienia oraz prace elektryczne.
- Na zasadniczą część zadania mamy tylko dwa miesiące, ponieważ czerwiec chcemy poświęcić na prace wykończeniowe i odbiory – mówi Przemysław Moszczak, Menadżer Projektu, Skanska. - Zważywszy na to, iż technologia wykonania nawierzchni wymaga bezdeszczowej pogody, liczymy na sprzyjające warunki klimatyczne, tj. słoneczny i suchy maj. Przed nami intensywny czas realizacyjny. Wszystko po to, by 1 lipca można było wznowić ruch lotniczy na nowo powstałej płaszczyźnie postojowej.
Inwestycja, realizowana w ramach projektu pn. „Zintegrowany projekt inwestycyjny rozwoju funkcji Portu Lotniczego w Bydgoszczy w ramach węzła komunikacyjnego aglomeracji bydgosko – toruńskiej”, będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Wyzwanie realizacji
Wszystkie prace wykonywane przez Skanska będą ze sobą ściśle powiązane i wykonywane na jednej, ograniczonej powierzchni. Dlatego, podczas realizacji niezbędne będzie niezwykle dokładne przestrzeganie harmonogramu, by utrzymać założoną wydajność robót.
Prace prowadzone będą w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska i przepustowości terminalu pasa��erskiego. Roboty betonowe realizowane będą na dwie zmiany, w godzinach dostosowanych do rozkładu lotów.
W realizację inwestycji zaangażowanych będzie około 100 osób. Do prowadzenia prac wykorzystany zostanie specjalistyczny sprzęt Skanska, tj. układarki do betonu, sprzęt do cięcia i wypełniania szczelin dylatacyjnych, maszyny do stabilizacji gruntu, a także sprzęt podwykonawcy taki jak gilotyna do rozbiórki nawierzchni betonowej i kruszarka do uzyskania pełnowartościowego materiału na podbudowę kruszywową z rozbieranej nawierzchni betonowej.
- Remont głównej płyty postojowej jest ważną inwestycją, konieczną dla zachowania bezpieczeństwa pasażerów oraz wykonywanych operacji lotniczych – mówi Joanna Sowińska, Rzecznik Prasowy Portu Lotniczego Bydgoszcz.
- Cieszymy się, że Port Lotniczy w Bydgoszczy obdarzył nas znów zaufaniem powierzając kolejne zadanie - modernizację płyty postojowej – mówi Przemysław Moszczak. - Jesienią ubiegłego roku wyremontowaliśmy drogę startową. Podczas realizacji inwestycji dla bydgoskiego Portu przykładamy dużą wagę do tego, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska. Udało się to za pierwszym razem i teraz również dołożymy wszelkich starań, by operacje lotnicze odbywały się bez przeszkód.
Skanska dla lotnictwa
Skanska od wielu lat modernizuje i remontuje lotniska na terenie całej Polski. Realizowaliśmy prace na lotniskach w Porcie Lotniczym w Gdańsku – Rębiechowie, terminalu Cargo na lotnisku Okęcie w Warszawie oraz rozbudowaliśmy i wyremontowaliśmy płytę postojową samolotów i wykonaliśmy plac manewrowy na końcu drogi startowej na poznańskim lotnisku Ławica. Wykonaliśmy również płytę postojową, płaszczyznę do odladzania samolotów oraz nowoczesny terminal w Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka. Mamy na swoim koncie również prace związane z rozbudową największych polskich lotnisk wojskowych w Krzesinach, Łasku, Powidzu i Mirosławcu.