c

Rekonstrukcja cerkwi sprzed prawie 900 lat

Press release 03.07.2012 10:30 CET
W Przemyślu na Dziedzińcu Zamkowym prowadzone są prace archeologiczne mające na celu wykonanie odkrywek murów cerkwi Wołodara  Rościsławowicza – zmarłego w 1124 r. ruskiego księcia z dynastii Rurykowiczów. Odkrywka jest realizowana w ramach rewaloryzacji wzgórza i dziedzińca Zamku Kazimierzowskiego prowadzonej przez Skanska.

Wartość kontraktu wynosi 5,7 mln zł brutto. Inwestycja jest finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. W ramach kontraktu Skanska prowadzi remont i rewaloryzację zabudowań zamkowych i przebudowuje wzgórze oraz dziedziniec zamkowy. Prace zakończymy w październiku 2012 roku. Inwestorem jest Gmina Miejska Przemyśl.

900 lat historii

W pierwszym kwartale XII w. prawosławny władca Przemyśla, Wołodar Rościsławowicz z dynastii Rurykowiczów, panujący w latach 1097-1124, wzniósł na środku wzgórza zamkowego cerkiew zdobioną polichromiami i posadzką w kształcie mozaiki. Wokół cerkwi do końca XV wieku funkcjonował cmentarz. W 1470 r. cerkiew została rozebrana, a materiał budowlany pochodzący z rozbiórki został wykorzystany do budowy przemyskiej katedry – część tych elementów można do dzisiejszego dnia oglądać w jej prezbiterium. Pierwsze fundamenty cerkwi Wołodara odkryto w 1961 r. i do tej pory były one przysypane kilkumetrową warstwą ziemi.

– W marcu br. odkryto negatyw narożnika cerkwi Wołodara, a w chwili obecnej trwają prace mające na celu odsłonięcie negatywu zachodniego muru – mówi archeolog dr hab. Zbigniew Pianowski, docent w Zamku Królewskim na Wawelu oraz profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego nadzorujący prace archeologiczne na wzgórzu zamkowym. – Celem naszych prac jest rekonstrukcja zarysu cerkwi, poznanie grubości jej ścian, wymiarów bloków z wapienia, z którego wykonany jest mur i wyniesienie ich na powierzchnię. Chcemy również odtworzyć obrys świątyni wykorzystując dotychczas przeprowadzone badania. W trakcie prac archeologicznych związanych z rekonstrukcją cerkwi wydobyliśmy również wiele przedmiotów datowanych na początek XIV w.– 2 metalowe groty, bełt od kuszy, grot od łuku myśliwskiego oraz ceramikę. W miejscach wykonanych odkrywek pojawiły się także XVII – wieczne złomy kafli – dodaje prof. Pianowski.

Prace archeologiczne prowadzą mgr Bożena Marczyk – Chojnacka, Przedsiębiorstwo Prac Specjalistycznych „Invictus” oraz firma archeologiczna „Bard”.

Wzgórze zamkowe, dziedziniec i zabudowania odzyskują dawną urodę

Na wzgórzu zamkowym wraz z przedpolem zamkowym zrealizowaliśmy już około 90% prac związanych z rewitalizacją – mówi Jacek Puszkarewicz, Kierownik Budowy, Skanska. - Odtworzyliśmy murek terenowy, taras widokowy, wykonaliśmy także część alejek i dróg dojazdowych z kamienia łamanego wraz ze schodami. Wykonaliśmy również odwodnienie przedpola zamkowego poprzez ułożenie drenażu wraz z warstwami odwadniającymi i ustawiliśmy nowe lampy oświetleniowe. Obecnie trwają  prace wykończeniowe związane z  zakończeniem układania kamienia na alejkach i drogach dojazdowych wraz  z uporządkowaniem terenu – dodaje Jacek Puszkarewicz.

Skanska realizuje także remont zabudowań zamkowych. Do chwili obecnej zrealizowane zostało około 60% prac związanych z wykonaniem instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, c.o. oraz instalacji wody lodowej.

- Największym wyzwaniem dla naszych pracowników stanowi fakt, że kontrakt realizujemy na terenie zabytkowego obiektu – mówi Jacek Puszkarewicz. – Wszystkie prace na zamku są prowadzone zgodnie z wymogami konserwatora zabytków, nadzoru archeologicznego i naszego inwestora. Do rewitalizacji dziedzińca zamkowego będziemy mogli przystąpić po zakończeniu prac archeologicznych związanych z wykonaniem odkrywek murów i posadzek  cerkwi Wołodara – dodaje Jacek Puszkarewicz.

Doświadczony zespół w akcji
Projekt realizuje zespół Menadżera Projektu Piotra Kozłowicza, a funkcję Kierownika Budowy pełni Jacek Puszkarewicz, posiadający wieloletnie doświadczenie w modernizacji obiektów zabytkowych. Jacek Puszkarewicz nadzorował przeprowadzone przez Skanska remonty i renowacje wejścia głównego Filharmonii Rzeszowskiej, Dworu Starościńskiego w Leżajsku (nagroda II stopnia w konkursie „Budowa Roku Podkarpacia 2007” w kategorii obiektów zabytkowych) i Szklarni – Storczykarni w zespole zabytkowych obiektów Muzeum – Zamku w Łańcucie. Zespół pod jego kierownictwem przebudował także dwa inne obiekty należące do zespołu Muzeum – Zamku w Łańcucie: Maneż, w którym powstało Podkarpackie Centrum Dziedzictwa Kulturowego oraz budynek Kasyna Urzędniczego, który obecnie jest siedzibą Muzeum Historii Miasta Łańcuta i Regionu. W 2009 roku Jacek Puszkarewicz otrzymał srebrną odznakę „Za opiekę nad zabytkami”, przyznawaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najsłynniejszy zabytek Przemyśla
Zamek Kazimierzowski należy do najbardziej znanych zabytków Przemyśla. Jest położony na Wzgórzu Zamkowym otoczonym ze wszystkich stron stromymi zboczami. Jego początki datuje się na pierwszą połowę XIV wieku, gdy na wzgórzu wzniesiono murowany zamek w stylu gotyckim, wielokrotnie przebudowywany w swej późniejszej historii. Okresowo i przejazdem przebywało na nim wielu królów polskich, a jednym z ostatnich starostów przemyskich był Stanisław Antoni Poniatowski. Park miejski otaczający Zamek został założony w 1842 roku. Od 1884 roku w Zamku mieści się Przemyskie Towarzystwo Dramatyczne „Fredreum”, będące najstarszym teatrem amatorskim w Polsce.

Firma w regionie
Jako wykonawca Skanska jest obecna na terenie Podkarpacia od wielu lat. W chwili obecnej w podrzeszowskiej Jasionce trwają prace związane z budową wieży kontroli ruchu lotniczego oraz rozbudową oświetlenia nawigacyjnego. Dla Uniwersytetu Rzeszowskiego budujemy Uniwersyteckie Centrum Innowacji i Transferu Wiedzy Techniczno – Przyrodniczej oraz Kompleks Naukowo-Dydaktyczny. W Pustkowie k/Dębicy budujemy kompleks rekreacyjno – turystyczny z krytą pływalnią, a w Lesku - krytą pływalnię. Prowadzimy również remont drogi wojewódzkiej nr 871 przebiegającą przez Tarnobrzeg. W Sanoku realizujemy wielopoziomowy parking w centrum miasta, a w pobliskim Lesku krytą pływalnię.

Największym projektem zrealizowanym przez naszą firmę na Podkarpaciu była przebudowa drogi krajowej nr 4 między Pilznem i Ropczycami. Wybudowaliśmy także obwodnice Stalowej Woli, Pilzna, Biecza i północną obwodnicę Rzeszowa. W Rajskiem przebudowaliśmy most nad Sanem. W Przemyślu i Stalowej Woli zmodernizowaliśmy i rozbudowaliśmy oczyszczalnie ścieków, a w gminie Baranów Sandomierski oraz w Zagórzu zrealizowaliśmy oczyszczalnię ścieków i kanalizację sanitarną. W Tarnobrzegu zmodernizowaliśmy oczyszczalnię ścieków, wybudowaliśmy kanalizację sanitarną i deszczową oraz odbudowaliśmy je po powodzi, która miała miejsce w 2010 roku. W Trześni k/Tarnobrzega zabezpieczyliśmy wał rzeki Trześniówki, a w Sandomierzu wybudowaliśmy kanalizację sanitarną w prawobrzeżnej części miasta. W Dębicy nasza firma zrealizowała kanalizację sanitarną i sieć wodociągową oraz rozbudowała obiekt hali basenów i lodowiska. W Tarnowie na oczyszczalni ścieków wybudowaliśmy instalację suszenia i czasowego składowania osadów. Dla Politechniki Rzeszowskiej zrealizowaliśmy Centrum Dydaktyczno-Konferencyjne i Biblioteczno-Administracyjne oraz halę sportową. Ponadto w Rzeszowie, Strzyżowie, Leżajsku, Sokołowie Małopolskim, Krośnie, Głogowie Małopolskim i Kolbuszowej wybudowaliśmy kryte pływalnie, a w Nowej Sarzynie kompleks sportowy z krytą pływalnią. Dla portu lotniczego w Jasionce wykonaliśmy terminal pasażerski, płytę postojową oraz stanowisko do odladzania samolotów.