c

Skanska wybuduje okrągłą kładkę dla pieszych w Rzeszowie

Press release 10.08.2011 13:50 CET

Skanska podpisała umowę na realizację wyjątkowej pod względem kształtu kładki dla pieszych w Rzeszowie. Obiekt powstanie w samym centrum miasta, nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego z ul. Grunwaldzką. Inwestycję o wartości 12,2 mln zł brutto zrealizujemy dla Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie. Obiekt zostanie oddany do użytku w listopadzie 2012 r.

Biegnąca przez samo centrum stolicy Podkarpacia aleja Piłsudskiego to jedna z najbardziej zatłoczonych arterii komunikacyjnych miasta. Newralgicznym miejscem tej trasy jest skrzyżowanie z ulicą Grunwaldzką. Duże natężenie ruchu wynika z bliskiej lokalizacji dworca PKP i PKS, Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego, Starostwa Powiatowego oraz licznych szkół, uczelni, firm i instytucji. Budowa kładki dla pieszych nad skrzyżowaniem pozwoli na odseparowanie ruchu pieszych i samochodów. Dzięki takiemu rozwiązaniu poprawi się bezpieczeństwo pieszych i możliwa będzie reorganizacja ruchu na samym skrzyżowaniu.

Niebanalny i funkcjonalny projekt

Wybudujemy jeden z najciekawszych obiektów w dotychczasowej działalności naszej firmy w Polsce – mówi Kamil Simka, Dyrektor Oddziału Budownictwa Drogowo-Mostowego Skanska w Rzeszowie. - Rzeszowska kładka będzie wyjątkowa w skali całego kraju, nie tylko ze względu na kształt - okrągły ustrój nośny i skośne podpory - ale również ze względu na wyposażenie: specjalnie gięte i hartowane szkło, obudowane szyby windowe, iluminację świetlną całego obiektu i wreszcie afrykańskie drewno, z którego zostanie wykonana nawierzchnia.

Myślę, że ten obiekt ma szansę stać się wizytówką Rzeszowa i naszej firmy. Zdajemy sobie jednocześnie sprawę, że projekt wiąże się z dużym wyzwaniem ze względu na jego specyfikę i lokalizację w samym centrum Rzeszowa oraz utrudnienia w ruchu związane z realizacją prac budowlanych – dodaje Kamil Simka.

Rzeszowski pasaż został zaprojektowany w kształcie pierścienia o średnicy zewnętrznej 39,2 m, obejmującego swym obwodem całe skrzyżowanie. Inspiracją dla projektantów był kształt placu miejskiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu kładka umożliwi połączenie wszystkich ciągów komunikacyjnych dla pieszych zlokalizowanych wzdłuż obu ulic. Lekka, płaska konstrukcja obiektu będzie sprawiać wrażenie zawieszenia pierścienia w przestrzeni, bez nadmiernej ingerencji w panoramę miasta. Na zawieszoną 5,5 m nad poziomem terenu kładkę będzie można wejść za pomocą schodów i pochylni lub wjechać windami.

Ze względu na trudne warunki gruntowe i gęstą sieć infrastruktury technicznej kładkę posadowimy na wierconych żelbetowych palach o długości 12,5 m i średnicy 60 cm. Schody i pochylnie posadowimy na palach o zmiennej długości od 8,5 do 11 m i średnicy 40 cm. Podpory obiektu wykonamy ze stalowych rur o średnicy 24,5 cm, które wypełnimy specjalnym betonem. Konstrukcję nośną obiektu stanowić będzie wielokomorowa skrzynka stalowa o wys. 60 cm, zamknięta hermetycznie i wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości. Pochylnie i schody będą żelbetowe prefabrykowane.

Nawierzchnię kładki wyłożymy egzotycznym gatunkiem drewna azobe – informuje Piotr Subczak, Menedżer Projektu. - Balustradę obiektu wykonamy z paneli ze szkła hartowanego, klejonego oraz z aluminiowego pochwytu obłożonego tym samym gatunkiem drewna co nawierzchnia kładki. Efektownie będzie prezentowało się podświetlenie obiektu. 1050 diodowych opraw, które zamontujmy w pochwytach balustrad schodów, pochylni i kładki, utworzy po zmierzchu świetlną linię.

Bezpieczeństwo pieszych

Budowa kładki nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego i ul. Grunwaldzkiej obejmuje realizację kilku udogodnień i rozwiązań gwarantujących poprawę bezpieczeństwa pieszych i płynności ruchu na głównej arterii Rzeszowa.

Od strony zachodniej, po obu stronach al. Piłsudskiego, wybudujemy schody, które w przyszłości zastąpią zlikwidowane naziemne przejście dla pieszych. Z przeciwnej strony, przy budynku Telekomunikacji Polskiej, powstanie pochylnia oraz schody po stronie Centrum Handlowego Europa. Od strony Urzędu Wojewódzkiego oraz przy CH Europa zamontujemy dwie windy. Każda z nich będzie miała udźwig 1000 kg (13 osób). Nowoczesny wygląd wind zapewnią szklane panele oraz aluminiowo-szklane elementy fasadowe, którymi zostaną obudowane szyby windowe.