c

Skanska zmodernizuje kolejne torowiska na Śląsku

Press release 01.02.2013 14:00 CET

Podpisana została kolejna umowa w ramach projektu modernizacji komunikacji tramwajowej na Śląsku. W ciągu 23 miesięcy Skanska zmodernizuje torowiska w Katowicach i Chorzowie. Wartość prac wyniesie ponad 17 mln zł netto. Ich inwestorem są Tramwaje Śląskie.

Zakres prac

W ramach podpisanej umowy Skanska zmodernizuje torowiska w Katowicach na odcinku od Wesołego Miasteczka do pętli Zachodniej przy Stadionie Śląskim oraz na odcinku od pętli Słonecznej do Ronda w Katowicach. Modernizacja obejmie również torowiska od przystanku Chorzów AKS do przystanku Chorzów Chopina. 

Do najważniejszych zadań należeć będzie: wdrożenie nowej organizacji ruchu, wykonanie rozbiórki, przebudowa istniejących torowisk, dostosowanie sieci trakcyjnych, wymiana nawierzchni torów i rozjazdów oraz wykonanie odwodnienia. Skanska przebuduje sieci kolidujące, a na zakończenie zadba o zagospodarowanie i urządzenie terenu.

Prace te wykonane będą w ramach projektu  „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W ramach tej inwestycji Skanska podpisała już wcześniej umowę na modernizację torowisk w Bytomiu i Zabrzu.

Korzyści dla mieszkańców

Dzięki modernizacji torowisk zwiększy się komfort i bezpieczeństwo pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej. Poprawi się również komunikacja między miastami poprzez wprowadzenie priorytetu dla tramwaju na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

- Uciążliwości związane z hałasem zostaną zminimalizowane przez zastosowanie otuliny z profili gumowych tłumiących hałas- mówi Krzysztof Kamiński, Menadżer Projektu, Skanska.

Wspólnymi siłami

Modernizacja torowiska realizowana będzie w ramach współpracy konsorcyjnej pomiędzy jednostkami Skanska: polską i czeską. Do tej pory we współpracy ze Skanska Czechy wykonaliśmy wiele inwestycji m.in. budowę drogi ekspresowej S-8 (Oleśnica –Syców), przebudowę stacji Wrocław-Leśnica, budowę mostu na rzece Odrze w Brzegu Dolnym, budowę sztucznych nawierzchni na lotnisku Wrocław-Strachowice, rozbudowę płyty postojowej na Lotnisku Okęcie, prace torowe na ul. Łagiewnickiej w Łodzi, modernizację i elektryfikację linii kolejowej CE59 na odcinku Międzylesie – granica państwa. Aktualnie modernizujemy linię kolejową nr 8 na odcinku Rożki-Jastrząb.

O inwestycji

Do końca 2014 roku w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej zostanie zmodernizowanych ok. 46 km torów tramwajowych. W ramach realizowanego projektu wszystkie nowe torowiska będą wykonane w technologii tłumiącej wibracje i hałas. Taka technologia zastosowana jest już na torowisku
na ul. Gliwickiej i 1 Maja w Katowicach.

Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu na co najmniej jednym torze. W październiku br. rozpoczęła się przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja. Prócz tego sukcesywnie przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz na ul. Kościuszki i al. Korfantego; w Zabrzu: wzdłuż ul. 3 Maja i. ul. Wolności; w Chorzowie: na ul. Armii Krajowej, ul. Wolności oraz wzdłuż ul. Katowickiej; w Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przy rondzie Unii Europejskiej; w Sosnowcu – wzdłuż ul. 3 Maja, Sobieskiego, Piłsudskiego i Małachowskiego oraz w śródmieściu Bytomia.

W ramach projektu powstanie dwutorowa linia tramwajowa łączącą Katowice z Sosnowcem oraz dwutorowa linia tramwajowa w Bytomiu od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ul. Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.