Skanska w Polsce
c

Zmodernizowaliśmy linię kolejową CE-59

Press release 16.12.2008 00:00 CET

Skanska zakończyła prace na niemal 12-kilometrowym odcinku linii kolejowej CE-59. Dzięki modernizacji układu torowego i elektryfikacji linii zwiększyło się bezpieczeństwo podróżowania oraz przepustowość trasy. Kontrakt, o wartości 126,7 mln zł brutto, został zrealizowany w ciągu 19 miesięcy.

Prace objęły m.in. elektryfikację odcinka, modernizację obiektów inżynieryjnych, w tym 6 przepustów kolejowych i 3 drogowych oraz wiaduktu, przebudowę 5 przejazdów kolejowych, a także modernizację oświetlenia wieżowego wraz z wymianą projektorów. Przebudowaliśmy również urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), które odbywa się teraz z jednej nastawni dysponującej. Rozjazdy są obecnie nastawiane elektrycznie, a dodatkowo wyposażone w układ urządzeń elektrycznego ogrzewania.

Kontrakt podzielony był na dwie części: odcinek Międzylesie – granica Państwa wraz ze stacją w Międzylesiu oraz odcinek Międzylesie-Domaszków. Sześć zlokalizowanych na tych odcinkach osuwisk wzmocniliśmy za pomocą palisad z pali. Łącznie, na całym projekcie zużyliśmy blisko 950 sztuk pali. Nasyp linii kolejowej wzmocniliśmy 9-metrowymi żelbetonowymi „gwoździami” o średnicy 100 mm, zwieńczonymi płytą żelbetową. Oprócz tego w ośmiu miejscach wykonaliśmy zabezpieczenia z geomaty.

Realizacji tego zadania podjął się międzynarodowy, polsko-czeski zespół Skanska – mówi Stanisław Rodzoś, Menadżer Projektu, Skanska. - Jego siłą było połączenie wiedzy, doświadczenia oraz dobrej organizacji pracy. Udowodniliśmy inwestorowi, że Skanska nawet w ciężkich warunkach pogodowych wykonuje prace terminowo i zgodnie ze standardami jakości.

Linia kolejowa CE 59 Wrocław Główny-Międzylesie – granica Państwa należy do podstawowej sieci kolejowej Polski. Linia ta ma ważne znaczenie dla międzynarodowych przewozów kolejowych, ponieważ stanowi jedno z połączeń między głównymi europejskimi liniami kolejowymi.

W ramach budownictwa kolejowego Skanska wykonuje modernizacje linii i stacji kolejowych, prace torowe, inżynieryjne, teletechniczne i z zakresu sterowania ruchem kolejowym. Na linii E-20 zmodernizowaliśmy stacje kolejowe: Bednary, Strzałkowo, Mińsk Mazowiecki, Miłosna i Mrozy. Na liniach kolejowych: E-20 na odcinku Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz E-30 na odcinku od Węglińca do zachodniej granicy Polski realizowaliśmy kontrakty z zakresu robót teletechnicznych.

Skanska jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Obecnie jesteśmy wykonawcą m.in. północnej Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia i przebudowy drogi krajowej nr 4 między Pilznem i Ropczycami. W październiku 2008 roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę Biecza (woj. Małopolskie) oraz 65-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Swarożynem i Nowymi Marzami. Zakończyliśmy także – na dwa lata przed terminem – realizację budynku Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Informacje o projekcie: Nazwa projektu: Modernizacja układu torowego i elektryfikacja linii kolejowej CE-59 na odcinku Międzylesie – Granica Państwa. Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Warszawa Generalny Wykonawca: Konsorcjum: Skanska S.A., Skanska DS. a.s Czas realizacji: czerwiec 2007 – grudzień 2008

Zakres prac: * modernizacja układu torowego stacji i szlaku z zabudową systemu odwodnienia * przebudowa obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowych * modernizacja urządzeń srk na stacji z wykonaniem centralnego sterowania i montażem komputerowego systemu stacyjnych urządzeń srk oraz stanowiska diagnostycznego w nastawni, powiązanie urządzeń interfejsem z czeską blokadą liniową * budowa sieci trakcyjnej na odcinku Międzylesie – granica Państwa * zabudowa urządzeń diagnostyki stanów awaryjnych taboru (DSAT).