Skanska w Polsce
c

Pierwsza w Polsce okrągła kładka dla pieszych otwarta

Press release 20.11.2012 14:00 CET

W miniony weekend w Rzeszowie uroczyście otwarto pierwszą w naszym kraju okrągłą kładkę dla pieszych. Unikalny kształt i zastosowane materiały, funkcjonalność, efektowne podświetlenie to cechy jednego z najciekawszych projektów, jakie Skanska zrealizowała w Polsce. Dzięki inwestycji poprawiło się bezpieczeństwo pieszych oraz płynność ruchu na rzeszowskiej al. Piłsudskiego.

okrągła kładka w Rzeszowie

Inwestycję o wartości 10,7 mln zł netto Skanska zrealizowała na dwa tygodnie przed terminem wynikającym z umowy. Inwestorem był Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie. Unikalny obiekt powstał nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego i ul. Grunwaldzkiej - jednym z najbardziej zatłoczonych miejsc na głównej arterii komunikacyjnej Rzeszowa.

Bezpieczeństwo pieszych i nowe rozwiązania dla kierowców

Biegnąca przez samo centrum stolicy Podkarpacia aleja Piłsudskiego to jedna z najbardziej zatłoczonych arterii komunikacyjnych miasta. Newralgicznym miejscem tej trasy jest skrzyżowanie z ulicą Grunwaldzką. Duże natężenie ruchu pieszego wynika z bliskiej lokalizacji dworców PKP i PKS, Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego, Starostwa Powiatowego oraz licznych szkół, uczelni, firm i instytucji.

Budowa kładki dla pieszych umożliwiła separację ruchu pieszego i samochodowego oraz poprawiła płynność ruchu dla ponad 20 tys. pojazdów przejeżdżających tą trasą każdego dnia.

Zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przez al. Piłsudskiego, którym w godzinach szczytu przemieszczało się ok. 1700 osób na godzinę. 

Przeniesienie ruchu pieszego z alei na kładkę wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz umożliwiło reorganizację ruchu na samym skrzyżowaniu. Na ul. Grunwaldzkiej, po obu stronach skrzyżowania, dobudowaliśmy lewoskręty oraz pasy do jazdy na wprost. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy włączający się do ruchu z ul. Grunwaldzkiej na aleję zyskali możliwość  bezpośredniego skrętu w lewo – odpowiednio - w kierunku Przemyśla lub w kierunku Krakowa oraz jazdy na wprost przez aleję.

Funkcjonalny obiekt

Inspiracją dla projektantów rzeszowskiej kładki był kształt placu miejskiego. Zaprojektowany w kształcie pierścienia, o zewnętrznej średnicy 39 m, obiekt obejmuje swym obwodem całe skrzyżowanie. Dzięki temu zawieszona 5,5 m nad poziomem terenu kładka wraz z czterema ciągami schodów, pochylnią i dwoma windami łączy wszystkie ciągi komunikacyjne dla pieszych zlokalizowane wzdłuż obu ulic.

Poszczególne ciągi schodów liczą od 31 do 39 stopni - łącznie na kładkę prowadzi 140 schodów. Pochylnia w linii prostej mierzy 90 m. Szerokość schodów i pochylni wynosi 2,5 m, zaś szerokość pomostu kładki 4 m.

Na kładkę można wjechać dwoma windami. Każda z nich ma udźwig 1000 kg (13 osób). Nowoczesny wygląd wind zapewniają szklane panele oraz aluminiowo-szklane elementy fasadowe, którymi zostały obudowane szyby windowe. Schody i szyby windowe zdobi w 8 miejscach herb miasta Rzeszowa.

Las podpór

Lekka, płaska konstrukcja rzeszowskiego obiektu sprawia wrażenie zawieszenia pierścienia w przestrzeni, bez nadmiernej ingerencji w panoramę miasta.

- Lekkości całej konstrukcji nadaje 81 skośnych podpór, na których oparliśmy pierścień, schody i pochylnię – mówi Menadżer Projektu, Mirosław Gucwa, Skanska. - Schody i pochylnie podtrzymuje 57 podpór, zaś na kolejnych 24 podporach opiera się okrągła konstrukcja. Podpory wykonaliśmy ze stalowych rur o średnicy 24,5 cm, które wypełniliśmy specjalnym betonem. Na uwagę zasługuje fakt, że każda z ponad 80 podpór ustawiona została pod innym kątem – dodaje M. Gucwa.

- Ze względu na trudne warunki gruntowe inwestycję rozpoczęliśmy od wykonania 89 wierconych pali żelbetowych - wspomina Mirosław Gucwa ze Skanska. Każdy z pali przy kładce miał 15 m długości i średnicę 60 cm. Pale przy schodach i pochylni miały średnicę 40 cm, a długość od 8,5 do 12 metrów. Łączna długość pali to prawie kilometr.

Na tak przygotowanych palach zamontowaliśmy podpory, na których później oparta została konstrukcja okrągłej kładki.

Unikalna kładka pierścieniowa

Rzeszowska kładka jest wyjątkowa w skali całego kraju, nie tylko ze względu na kształt - okrągły ustrój nośny i skośne podpory - ale również ze względu na wyposażenie: specjalnie hartowane i klejone szkło dla balustrady, obudowane szyby windowe, iluminację świetlną całego obiektu i wreszcie afrykańskie drewno, z którego został wykonany pomost kładki.

Balustrady wykonaliśmy z paneli ze szkła hartowanego, klejonego. Łącznie na balustradach i szybach windowych zamontowaliśmy 291 szklanych tafli o wadze 45 ton.

Efektownie prezentuje się podświetlenie obiektu. 1030 diodowych opraw, które zamontowaliśmy w pochwytach balustrad schodów, pochylni i kładki, tworzy po zmierzchu świetlną linię.

- Nawierzchnię kładki wyłożyliśmy egzotycznym gatunkiem drewna azobe bongossi – informuje Piotr Subczak, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska.

Sprowadzone z Kamerunu azobe to jedno z najtwardszych i najodporniejszych gatunków drewna na świecie. Jest bardzo trwałe i odporne na zmienne warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia spowodowane przez grzyby, owady, insekty, a nawet kwasy. Ze względu na jego właściwości obróbka mechaniczna jest trudna i wymaga specjalnych stellitowanych narzędzi. Azobe najczęściej wykorzystywane jest w konstrukcjach budowlanych o bardzo dużych obciążeniach, w budownictwie wodnym, na podstawy i części maszyn, podkłady kolejowe czy do budowy statków.

Poza podestem kładki egzotyczne drewno ozdabia także balustrady rzeszowskiego obiektu. Podczas budowy kładki wykorzystaliśmy 43 tony egzotycznego drewna.

Jak z klocków LEGO

Dla mieszkańców Rzeszowa obserwujących budowę kładki całość prac montażowych mogła przypominać układanie klocków LEGO. Zarówno 13 stalowych fragmentów pierścienia kładki, jak i 22 prefabrykowane żelbetowe elementy pochylni, schodów i szybów windowych powstały poza placem budowy. Od maja br. gotowe elementy były dostarczane do Rzeszowa i błyskawicznie montowane. W ciągu niespełna jednej nocy nad aleją Piłsudskiego zamontowany został ważący 163 tony stalowy pierścień, do którego w kolejnych tygodniach domontowano schody, pochylnię oraz ściany szybów windowych.

Łączna waga zamontowanej stalowej konstrukcji wyniosła 213 ton, w tym: poza pierścieniem, podpory podtrzymujące pierścień – 15 ton, podpory schodów i pochylni – 27 ton, zaś konstrukcja wsporcza szybów windowych 8 ton. Waga żelbetowych elementów schodów, pochylni i szybów windowych to 475 ton.