c

Przebudowa DK 4 pomiędzy Pilznem i Ropczycami zakończona

Press release 01.08.2011 14:00 CET

Skanska zakończyła modernizację ponad 23‑kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 4 pomiędzy Pilznem i Ropczycami. Projekt o wartości ponad 302 mln zł brutto zrealizowaliśmy dla rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycja wpłynęła na poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwa ponad 20 tys. kierowców, którzy codziennie pokonują tę trasę. Był to największy jak dotąd projekt firmy Skanska na terenie województwa podkarpackiego.

DK4_1

Największa modernizacja drogi krajowej na Podkarpaciu

W 2008 roku rzeszowski oddział GDDKiA rozpoczął największą w swojej historii modernizację drogi krajowej na terenie Podkarpacia. Podzielony na cztery części projekt, o łącznej wartości ponad 575 mln zł, polegał na przebudowie ponad 55 km drogi krajowej nr 4 pomiędzy Machową i Łańcutem.

Skanska zmodernizowała najdłuższy i najtrudniejszy technologicznie fragment krajowej czwórki pomiędzy Pilznem i Ropczycami. Odcinek rozpoczyna się tuż za obwodnicą Pilzna, wybudowaną przez nas 6 lat temu, a kończy przed Ropczycami, gdzie łączy się z obwodnicą. Dzięki inwestycji zwiększyła się nośność drogi i obiektów inżynierskich, poprawił się komfort jazdy oraz bezpieczeństwo kierowców i pieszych.

Prace na ponad 9-kilometrowym odcinku pomiędzy Ropczycami i Nagawczyną zakończyliśmy w kwietniu 2010 r., natomiast przebudowany 14-kilometrowy fragment krajówki pomiędzy Nagawczyną i Pilznem przekazaliśmy Inwestorowi w kwietniu br. W lipcu zakończyła się - trwająca kilka tygodni - procedura odbiorów technicznych.

Najdłuższy i najtrudniejszy odcinek DK4

Powierzona do realizacji naszej Firmie inwestycja była sporym wyzwaniem, ze względu na długość odcinka, ogromny zakres prac budowlanych i konieczność utrzymania ciągłości ruchu w obu kierunkach na najbardziej uczęszczanej krajówce w województwie Podkarpackim – mówi Wiesław Sitarz, Menadżer Projektu, Skanska. – W ciągu niemal 34 miesięcy prac drogowo-mostowych realizowanych „pod ruchem” przebudowaliśmy 23 km trasy, 6 obiektów mostowych, 34 przepusty oraz 34 skrzyżowania z drogami wojewódzkimi i gminnymi. Zbudowaliśmy 5 km ekranów akustycznych, 2 ronda, 16 km chodników i 5,5 km dróg serwisowych. Wykonaliśmy też 1150 nowych znaków drogowych, ponad 10 tys. punktowych elementów odblaskowych i 20 zatok autobusowych. Posadziliśmy także 5,7 tys. drzew i krzewów – wylicza wykonane prace Wiesław Sitarz.

W ramach inwestycji przebudowaliśmy sieci gazowe, kanalizacyjne, wodociągowe, elektryczne i teletechniczne. Zamontowaliśmy 5 separatorów do oczyszczania wód opadowych z substancji ropopochodnych. Ustawiliśmy również dwie tablice świetlne ze zmienną treścią, które służą do przekazywania aktualnych warunków pogodowych kierowcom.

W szczytowym momencie inwestycji – latem 2009 r., prace budowlane realizowało niemal 430 osób oraz 160 maszyn i samochodów transportowych.

Drogowców nie ominęły też dwie wiosenne powodzie w 2009 i 2010 r. Ulewne deszcze i żywioł wstrzymały prace na wiele tygodni oraz dokonały sporych zniszczeń w już zrealizowanych pracach.

Pięć obiektów mostowych i wiadukt

Istotną częścią inwestycji była przebudowa 5 mostów i 1 wiaduktu. Najtrudniejszą technologicznie częścią robót inżynierskich była budowa nowej 187-metrowej przeprawy przez rzekę Wisłokę w miejscowości Łabuzie (k/Pilzna). Do realizacji dwóch równoległych mostów wykorzystaliśmy – po raz pierwszy na Podkarpaciu – technologię nawisową. W metodzie tej najpierw powstaje zalążek mostu, czyli tzw. segment startowy. Od niego, w obie strony równocześnie, budowany jest most.

W Latoszynie nad rzeką Ostra wybudowaliśmy kolejne dwa równoległe obiekty, o długości 49 m każdy. Przebudowaliśmy również 30-metrowy most nad rzeką Zawadka w Zawadzie, a także 43-metrowy wiadukt nad ulicą Gajową w Dębicy. Na czas trwania prac nad ulicą Gajową wybudowaliśmy tymczasowy obiekt umożliwiający zachowanie ciągłości ruchu na krajówce.

Poprawa bezpieczeństwa kierowców i pieszych

Przebudowa skrzyżowań, budowa nowych chodników, przejść i azyli dla pieszych oraz budowa ponad 160 wysepek kanalizujących ruch wpłynęły na znaczną poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Istotne znaczenie dla zmniejszenia wypadkowości ma także wydzielenie dodatkowych pasów do wyprzedzania i włączania się do ruchu, korekta niwelety i łuków jezdni oraz montaż niemal 10 km barier ochronnych.

Przebudowaliśmy 13 przejść dla pieszych, nad którymi na aluminowych konstrukcjach wsporczych zamontowaliśmy aktywne znaki drogowe z pulsatorami oraz oświetlenie.

W ramach kontraktu przebudowaliśmy dwa skrzyżowania w Dębicy: z ulicą Wielkopolską oraz Krakowską i Gumniską. Na skrzyżowaniach powstały ronda o średnicy 50 m i 40 m, które usprawniają wjazd i wyjazd z drogi krajowej. Na każdym rondzie wykonaliśmy specjalne przejazdy umożliwiające komunikację pojazdom ponadnormatywnym.

Bezpieczna budowa

Zapewnienie bezpieczeństwa dla kilkuset pracowników naszej firmy i podwykonawców z jednej strony, a z drugiej dla kilku tysięcy kierowców i pieszych poruszających się po remontowanym przez nas odcinku było dużym wyzwaniem.

Realizowane przez nas prace spotkały się z uznaniem inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Skanska została nagrodzona w konkursie „Bezpieczna budowa 2009” organizowanym przez Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy w Rzeszowie za realizowaną w ramach DK4 budowę mostu przez Wisłokę w Łabuziu koło Pilzna. Organizatorzy konkursu docenili przestrzeganie przepisów BHP, zagospodarowanie placu budowy, nadzór BHP i działania zapobiegające wypadkom na budowie oraz realizację planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Na uwagę zasługuje również niestandardowa inicjatywa, dzięki której zadbaliśmy o bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Jesienią 2009 roku, w ramach ogólnopolskiej akcji „Bezpieczni w drodze do szkoły”, wyposażyliśmy w opaski odblaskowe i przeszkoliliśmy z zasad bezpiecznego poruszania się po drodze ponad 1000 dzieci ze szkół i przedszkoli zlokalizowanych przy drodze krajowej nr 4. W trakcie spotkań rozmawialiśmy z dziećmi o zagrożeniach związanych z prowadzeniem prac budowlanych i uczyliśmy je właściwych zachowań.

 

 

Nazwa kontraktu:

Przebudowa drogi krajowej nr 4 na odcinku Machowa – Łańcut km 527+456 – 613+767,3

Część II: Pilzno – Ropczyce o długości23,099 km

Odcinek 2: Pilzno – Nagawczyna o długości 14,087km

Odcinek 3: Nagawczyna – Ropczyce o długości9,012 km

Inwestor:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Wartość kontraktu:

302 mln PLN brutto

247 mln  PLN netto

Czas realizacji:

Odcinek Nagawczyna – Ropczyce: lipiec 2008 – kwiecień 2010

Odcinek Pilzno-Nagawczyna: lipiec 2008 – kwiecień 2011

Lokalizacja:

województwo podkarpackie