Intermodalny terminal
Inwestycja PKP Cargo powstała z myślą o przewozie ładunków kontenerowych z wykorzystaniem różnych środków transportu, m.in. kolejowego i drogowego. Podstawową regułą takiego transportu jest posługiwanie się tylko jedną jednostką ładunkową na całej trasie (np. kontenerami) bez przeładunku samego towaru, przy zmianie rodzaju transportu.
Nowoczesny terminal powstał na terenie największej w Wielkopolsce stacji towarowej Poznań-Franowo, oddalonej zaledwie o 3,5 km od autostrady A2 - głównego szlaku komunikacyjnego Polski ze wschodu na zachód i węzła Krzesiny. Lokalizacja ta pozwoli na wykorzystywanie odprawy kontenerów w różne miejsca zarówno Polski, jak i w stronę wschodnią, następnie przez Białoruś aż do Rosji.
Budowa terminalu trwała 14 miesięcy. W tym czasie powstał betonowy plac składowy o powierzchni 21,6 tys. m kw., 1,5 km torowiska, 1000 m sieci wodociągowej i 1300 m kanalizacji, oświetlenie, drogi dojazdowe oraz uzbrojenie podziemne.
- Podczas realizacji inwestycji zastosowaliśmy betony własnej produkcji, z własnego węzła umiejscowionego w sąsiedztwie placu budowy – mówi Jan Jakubowski, Kierownik Budowy, Skanska. Ilość wbudowanych betonów wyniosła 15 tys. m sześc. Ponadto do wykonania kontraktu zużyliśmy 36 tys. ton kruszywa do podbudów i 2,5 tys. m szyn.
Inwestycja powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.
Praca w systemie 3D
- Prace prowadziliśmy przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywa się na podstawie trójwymiarowego modelowania robót – wyjaśnia Jan Jakubowski. - Polegało to na wykonaniu projektu wykonawczego w tzw. modelu 3D, który pozwalał odczytywać dane każdego punktu powstającego obiektu w układzie xyz. Zastosowanie sprzętu odczytującego te dane na maszynie np. na równiarce wpłynęło na przyspieszenie jej pracy, zwiększenie jakości wykonywanych robót, precyzyjną kontrolę zużycie materiałów, a także ułatwiło pracę operatora sprzętu.
Wiele korzyści
Nowoczesny terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie jest odpowiedzią na rosnący popyt na usługi intermodalne. Będzie obsługiwał przeładunki początkowo na poziomie 11 tys. kontenerów, a docelowo nawet 26 tys. kontenerów rocznie. Nowo wybudowany obiekt pozwoli na skrócenie czasu obsługi klienta i towarów, wzrost jakości świadczonych usług, a także na znaczny rozwój tego miejsca w kontekście usług transportowych między krajami Unii Europejskiej, także z zachodu na wschód. Inwestycja przyczyni się również do poprawy ochrony środowiska i bezpieczeństwa na drogach – zmniejszy się bowiem ilość ciężarówek poruszających się po drogach, co wpisuje się w hasło trwającej od kilku lat kampanii społecznej "Tiry na tory". Wykorzystywane w tzw. transporcie intermodalnym kontenery będą mogły pokonać większość trasy koleją, a dopiero ostatnie kilometry do końcowego odbiorcy przy wykorzystaniu tirów.