Na stacji Poznań-Franowo uruchomiony został nowoczesny terminal kontenerowy. Inwestycję na zlecenie PKP Cargo zrealizowała firma Skanska. Wartość prac wyniosła niemal 15 mln zł netto. Krótszy czas obsługi, wyższa jakość świadczonych usług, zdecydowany wzrost ilości obsługiwanych kontenerów rocznie – to tylko niektóre zalety terminalu. Wczoraj obiekt został oficjalnie otwarty.
Intermodalny terminal
Inwestycja PKP Cargo powstała z myślą o przewozie ładunków kontenerowych z wykorzystaniem różnych środków transportu, m.in. kolejowego i drogowego. Podstawową regułą takiego transportu jest posługiwanie się tylko jedną jednostką ładunkową na całej trasie (np. kontenerami) bez przeładunku samego towaru, przy zmianie rodzaju transportu.
Nowoczesny terminal powstał na terenie największej w Wielkopolsce stacji towarowej Poznań-Franowo, oddalonej zaledwie o 3,5 km od autostrady A2 - głównego szlaku komunikacyjnego Polski ze wschodu na zachód i węzła Krzesiny. Lokalizacja ta pozwoli na wykorzystywanie odprawy kontenerów w różne miejsca zarówno Polski, jak i w stronę wschodnią, następnie przez Białoruś aż do Rosji.
Budowa terminalu trwała 14 miesięcy. W tym czasie powstał betonowy plac składowy o powierzchni 21,6 tys. m kw., 1,5 km torowiska, 1000 m sieci wodociągowej i 1300 m kanalizacji, oświetlenie, drogi dojazdowe oraz uzbrojenie podziemne.
- Podczas realizacji inwestycji zastosowaliśmy betony własnej produkcji, z własnego węzła umiejscowionego w sąsiedztwie placu budowy – mówi Jan Jakubowski, Kierownik Budowy, Skanska. Ilość wbudowanych betonów wyniosła 15 tys. m sześc. Ponadto do wykonania kontraktu zużyliśmy 36 tys. ton kruszywa do podbudów i 2,5 tys. m szyn.
Inwestycja powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.
Praca w systemie 3D
- Prace prowadziliśmy przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywa się na podstawie trójwymiarowego modelowania robót – wyjaśnia Jan Jakubowski. - Polegało to na wykonaniu projektu wykonawczego w tzw. modelu 3D, który pozwalał odczytywać dane każdego punktu powstającego obiektu w układzie xyz. Zastosowanie sprzętu odczytującego te dane na maszynie np. na równiarce wpłynęło na przyspieszenie jej pracy, zwiększenie jakości wykonywanych robót, precyzyjną kontrolę zużycie materiałów, a także ułatwiło pracę operatora sprzętu.
Wiele korzyści
Nowoczesny terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie jest odpowiedzią na rosnący popyt na usługi intermodalne. Będzie obsługiwał przeładunki początkowo na poziomie 11 tys. kontenerów, a docelowo nawet 26 tys. kontenerów rocznie. Nowo wybudowany obiekt pozwoli na skrócenie czasu obsługi klienta i towarów, wzrost jakości świadczonych usług, a także na znaczny rozwój tego miejsca w kontekście usług transportowych między krajami Unii Europejskiej, także z zachodu na wschód. Inwestycja przyczyni się również do poprawy ochrony środowiska i bezpieczeństwa na drogach – zmniejszy się bowiem ilość ciężarówek poruszających się po drogach, co wpisuje się w hasło trwającej od kilku lat kampanii społecznej "Tiry na tory". Wykorzystywane w tzw. transporcie intermodalnym kontenery będą mogły pokonać większość trasy koleją, a dopiero ostatnie kilometry do końcowego odbiorcy przy wykorzystaniu tirów.