16 października br. uroczyście zakończono rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 855 Olbięcin – Stalowa Wola. Prawie 19 km odcinek pomiędzy Stalową Wolą i Zdziechowicami zmodernizowała Skanska. Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Wartość przedsięwzięcia to blisko 71 mln złotych.
Nowa DW 855
Roboty prowadzone były na odcinku od granicy województwa do Stalowej Woli. Efektem blisko półtorarocznych prac jest m.in. nowa nawierzchnia i wzmocniona konstrukcja drogi. Przebudowane zostały skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Skanska wybudowała nowe i wyremontowała istniejące ciągi pieszo-rowerowe i chodniki z kostki brukowej, wydzielając ruch rowerowy i pieszy poza jezdnię. Powstało kilka nowych zatok autobusowych, a stare zostały przebudowane. W ramach inwestycji poprawiono również odwodnienie drogi. Skanska wykonała ponad 21 km kanalizacji deszczowej, a na odcinkach, gdzie nie było kanalizacji, rowy przydrożne umocnione betonowymi elementami. Integralną część przedsięwzięcia stanowiła przebudowa sieci teletechnicznych, sanitarnych, wodociągowych i energetycznych. Wykonano także nowe oznakowanie pionowe i poziome.
- Droga wojewódzka nr 855 pełni funkcję tranzytową, łącząc drogę krajową nr 74 na terenie województwa lubelskiego z drogą krajową nr 77 w Stalowej Woli. Zwiększenie dostępności komunikacyjnej pozytywnie wpłynie na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu poprzez poprawę dostępu do specjalnej strefy ekonomicznej w Stalowej Woli – zaznaczył Marszałek Władysław Ortyl.
Na lewo most, na prawo most
W ramach inwestycji rozebranych zostało 6 starych mostów z uwagi na ich niewystarczającą nośność, nienormatywną szerokość chodników oraz zbyt małe światło. - W miejscu starych obiektów powstały nowe o najwyższej klasie nośności „A”, co oznacza, że z mostów mogą korzystać pojazdy o masie całkowitej do 50 ton. Wszystkie obiekty zostały także wyposażone w chodniki dla pieszych – informuje Kamil Simka, dyrektor Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Rzeszowie.
Inwestycja objęła trzy mosty w Lipie przez rzekę Złodziejka, jeden w Zdziechowicach przez Karasiówkę, jeden w Zaklikowie przez rzekę Sanna, a także most w Rzeczycy Długiej przez rzekę Łukawicę. Najdłuższy 36-metrowy most powstał w Zaklikowie. Długość pozostałych obiektów wynosi od 19 do 29 m. Łącznie to blisko 148 m.
Co dla uczestników ruchu?
W wyniku modernizacji drogi wojewódzkiej udrożniony został główny ciąg komunikacji dla ruchu samochodowego. Modernizacja istniejących i budowa nowych chodników, ciągów pieszo-rowerowych, mostów oraz zatok autobusowych zapewni komfort użytkowania drogi i bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu. Wpłynie również na zmniejszenie hałasu
w bezpośrednim otoczeniu drogi oraz emisję toksycznych składników spalin do atmosfery.
Drugi etap prac zakończył w pełni modernizację drogi wojewódzkiej Olbięcin – Stalowa Wola na odcinku od granicy województwa do Stalowej Woli. Od czerwca 2011 r. do grudnia 2012 r. w ramach pierwszego etapu projektu przebudowano blisko 9 km drogi za ponad 12 mln złotych.