c

Jeden z najdłuższych mostów w Polsce otwarty

Press release 30.10.2013 18:00 CET

Dzisiaj pierwsze samochody przejechały nowo otwartym mostem przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym i Miękinią. Wyczekiwana od 20 lat przeprawa łączy południową i północną część województwa dolnośląskiego. Jest to jeden z najdłuższych mostów w Polsce. Inwestcję na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei zrealizowala firma Skanska.

Download file

Nawisowy most na Odrze
Most przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym a Miękinią jest jednym z najdłuższych mostów w Polsce – mówi Bogdan Rytwiński, Dyrektor Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska we Wrocławiu. – Sześcioprzęsłowy most wraz z najazdami ma 565 m długości, 15,5 m szerokości i dwie jezdnie po 3,5 m szerokości każda. Jest to obiekt betonowy sprężony, budowany w części nurtowej i nad terenami zalewowymi metodą „nawisową”.
Metoda betonowania nawisowego polega na sukcesywnym wykonywaniu kolejnych segmentów mostu począwszy od segmentu zerowego znajdującego się nad filarem startowym w kierunku środka rozpiętości przęsła. Kolejne sekcje kształtowane były przy użyciu wózków nawisowych, tzw. trawelerów ważących około 65 ton każdy, mocowanych do segmentów wykonanych wcześniej. Taką metodę stosuje się m.in. podczas budowy mostów nad rzekami żeglownymi.

Most przez Odrę jest obiektem nietypowym, gdyż metodą nawisową zostały zbudowane aż trzy przęsła - zazwyczaj przy takiej metodzie buduje się dwa. Rozpiętość jednego przęsła wynosi 140 m. Tygodniowo powstawało ok. 20 mb przęsła.

Na całej długości mostu i dróg dojazdowych wykonane zostały chodniki i ścieżki rowerowe. Zainstalowane zostało oświetlenie i ponad 17,5 tys. m kw. ekranów akustycznych. Powstało także 9 przejść dla zwierząt i 4 zintegrowane przepusty drogowe.

Ponadto, w ramach kontraktu po stronie Miękini - od drogi powiatowej do Zaboru Wielkiego – Skanska zbudowała ponad 4,5 km nowej drogi wojewódzkiej o szerokości 7 m (dwa pasy po 3,5 m) z utwardzonym poboczem. Po stronie Brzegu Dolnego powstało 1,5 km drogi o podobnych parametrach - od mostu do drogi wojewódzkiej nr 341 relacji Brzeg Dolny - Lubiąż. Dodatkowo, inwestycja objęła także budowę niemal 100-metrowego mostu przez rzekę Jeziorkę.

Duże wyzwanie
- Budowa jednego z najdłuższych mostów w Polsce była dla nas dużym wyzwaniem – mówi Jacek Pysz, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. - Wielkość inwestycji, 250 osób pracujących przy realizacji zadania, specjalistyczny sprzęt, duża ilość zużytych materiałów – wszystko to wymagało od całego zespołu realizacyjnego organizacji pracy na najwyższym poziomie. Jednak mimo rozmachu projektu, przedłużającej się, trzymiesięcznej zimy i kilku podtopień, dzięki zastosowanej technologii nawisowej, sprawnej i bezpiecznej organizacji pracy most powstał w niespełna 18 miesięcy.

Nowo otwarty most usprawni komunikację pomiędzy powiatami wołowskim
i średzkim, przyczyni się także do bardziej dynamicznego rozwoju tego regionu.
Wartość zrealizowanej przez Skanska inwestycji wyniosła 112,5 mln zł netto.
Projekt był finansowany w 50% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 oraz w 50% z budżetu województwa dolnośląskiego.

Most w liczbach
- długość przeprawy: 565 m
- ilość przęseł: 6
Do budowy mostu zużyto:
- ponad 18 tys. m sześc. betonu
- ponad 2,1 tys. ton stali
- ok. 14 km splotów wysokowytrzymałej stali    
  sprężającej

Pobierz