c

Na lotnisku w Dęblinie powstanie nowy wielofunkcyjny port lotniczy

Press release 08.10.2012 13:00 CET

Skanska wybuduje wielofunkcyjny port lotniczy na terenie kompleksu wojskowego na lotnisku w Dęblinie. Kontrakt o wartości 14 mln zł netto zostanie zrealizowany dla 12. Terenowego Oddziału Lotniskowego w Warszawie. Prace potrwają do sierpnia 2014 r.

W ramach kontraktu Skanska zrealizuje budynek portu lotniczego wraz z wieżą kontroli lotów i parkingiem samochodowym, a także drogi, chodniki, elementy zagospodarowania terenu oraz przyłącza sieci infrastruktury technicznej i komunalnej do budynku portu. Zakres prac obejmuje prace budowlano-instalacyjne oraz wyposażenie pomieszczeń technicznych w sprzęt i urządzenia technologiczne niezbędne do realizacji programowanych funkcji.

Będzie nowa wieża kontroli lotów

Czterokondygnacyjny budynek portu lotniczego został zaprojektowany na planie odwróconej litery „T”. W budynku znajdą się pomieszczenia biurowe i techniczne, pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku z indywidualnymi częściami socjalnymi oraz szatnia, wentylatornia, pomieszczenie ruchu energetycznego i garaż. Znajdzie się tam również prawie 30-metrowa, 7-kondygnacyjna wieża kontroli lotów. Cały obiekt będzie wkomponowany w istniejącą infrastrukturę lotniska w Dęblinie i znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie strażnicy lotniskowej straży pożarnej, również budowanej przez Skanska.

– Budowa portu lotniczego oraz realizowana obecnie przez nas budowa strażnicy wraz z remontem płaszczyzn przedhangarowych to inwestycje, dzięki którym dęblińskie lotnisko stanie się jednym z najnowocześniejszych w kraju – mówi Andrzej Sitarski, Menadżer Projektu, Skanska.

Trwają prace przy budowie strażnicy i remoncie płaszczyzn przedhangarowych

W czerwcu br. Skanska rozpoczęła prace przy budowie strażnicy lotniskowej straży pożarnej.

- Zakończyliśmy już prace związane z wymianą gruntu pod placami, a stan surowy budynku jest już na ukończeniu. W najbliższym czasie przystąpimy do wykonywania więźby dachowej oraz elewacji – mówi Jan Stępień, Kierownik Budowy, Skanska. - Po zakończeniu tego etapu planujemy zająć się pracami wykończeniowymi wewnątrz budynku.

Od sierpnia na dęblińskim lotnisku trwa także remont płaszczyzn przedhangarowych. Już na etapie prac ziemnych okazało się, że realizacja tego zadania będzie sporym wyzwaniem.

- Po rozpoczęciu robót natrafiliśmy na trudne warunki gruntowe. Projekt zakładał występowanie piasku w podłożu gruntowym. Jednak podczas prac rozbiórkowych stwierdzono występowanie gruntu wysadzinowego na głębokość do 120 cm. Ze względu na krótki termin realizacji I etapu jednocześnie prowadzimy roboty sanitarne i drogowe - mówi Radosław Chełmieniewicz, Kierownik Budowy, Skanska. - W chwili obecnej wykonujemy warstwy konstrukcyjne nawierzchni oraz odwodnienie liniowe. Prace planujemy zakończyć w połowie października tak, aby umożliwić rozpoczęcie robót związanych z wykonaniem nawierzchni betonowej.

Nie tylko lotnisko

Dęblin to nie tylko wojskowe lotnisko, którego początki sięgają okresu pierwszej wojny światowej – miasto słynie również ze „Szkoły Orląt”, przy której niespełna rok temu otwarto Muzeum Lotnictwa Polskich Sił Powietrznych. Działająca od 1927 r. Oficerska Szkoła Lotnictwa (dzisiejsza Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych) wyszkoliła tysiące lotników, w tym także bohaterów powietrznej bitwy o Anglię – lotników z Dywizjonu 303. Muzeum Sił Powietrznych to z kolei historia polskiego lotnictwa udostępniona zwiedzającym pod postacią stałej ekspozycji pod dachem oraz 60 obiektów plenerowych.

Skanska w regionie
Budowa wielofunkcyjnego portu lotniczego to kolejna inwestycja realizowana przez naszą firmę na rzecz wojska, gdzie inwestorem jest 12. Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie.

W ubiegłym roku wyremontowaliśmy ogrodzenie lotniska wojskowego w Dęblinie, obecnie na jego terenie budujemy strażnicę lotniskowej straży pożarnej i remontujemy płaszczyzny przedhangarowe. Na terenie województwa lubelskiego firma Skanska prowadziła szereg inwestycji. W Puławach wybudowaliśmy halę handlową dla sieci sklepów wielkopowierzchniowych Leroy Merlin oraz hipermarket „Tesco”, a w Lublinie zrealizowaliśmy osiedle mieszkaniowe „Słoneczny Dom” i przebudowaliśmy Akademickie Centrum Kultury UMCS „Chatka Żaka”. W Elizówce koło Lublina wybudowaliśmy halę handlowo – magazynową dla Lubelskiego Rynku Hurtowego, a w Świdniku pod Lublinem zrealizowaliśmy kontrakt związany z budową infrastruktury lotniska.

Obecnie w Nałęczowie prowadzimy prace związane z budową oczyszczalni ścieków, natomiast w Lubartowie budujemy halę magazynową wraz z infrastrukturą dla firmy Roto – Frank. Modernizujemy także linię kolejową nr 30 między Lublinem a Lubartowem. W Lublinie modernizujemy także Klinikę Okulistyki i rozbudowujemy infrastrukturę naukowo – badawczą dla Uniwersytetu Medycznego.

Firma z doświadczeniem

Firma Skanska realizuje inwestycje dla Wojska Polskiego na terenie całego kraju, wykonując zarówno nawierzchnie lotniskowe, jak i obiekty kubaturowe terenie jednostek wojskowych. Dotychczas prowadziliśmy inwestycje na lotniskach wojskowych m.in. w Łasku, Krzesinach czy Świdwinie. Dla 12. Terenowego Oddziału Lotniskowego w Warszawie zrealizowaliśmy szereg inwestycji na terenie lotniska wojskowego w Łasku. Wybudowaliśmy tam miedzy innymi: bazę KOL, budynki infrastruktury technicznej, spadochroniarnię, trenażer, strażnicę WLSP, domek pilota oraz budynki magazynowo-warsztatowe.

W 2011 r. dla tego samego zamawiającego zrealizowaliśmy remont ogrodzenia lotniska w Dęblinie. Natomiast dla 17. Terenowego Oddziału Lotniskowego w Gdańsku Skanska prowadzi inwestycje od lat 80. W ostatnich latach na lotnisku w Powidzu wybudowaliśmy m.in. nowoczesny hangar obsługi samolotów transportowych. Jest to największy hangar wojskowy w polskich Siłach Powietrznych, obiekt na miarę XXI wieku. Pięć miesięcy przed planowanym terminem na tym samym lotnisku Skanska zakończyła budowę Lotniskowej Strażnicy Pożarowej. Ponad pół roku przed terminem umownym, w grudniu 2011 roku, zakończyliśmy modernizację nawierzchni lotniska. Wybudowaliśmy także wieżę kontroli lotów. Obecnie, na terenie powidzkiej jednostki budujemy Park Sprzętu Technicznego, magazyn wielofunkcyjny, prowadzimy także remont budynku sztabowego.