Skanska w Polsce
c

Ruszył remont mostu w Sulejowie

Press release 03.07.2013 00:00 CET

We wtorek, 2 lipca w Sulejowie rozpoczął się remont mostu przez Pilicę w ciągu drogi krajowej nr 12. Kontrakt o wartości 2,3 mln zł netto na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi zrealizuje firma Skanska.

C:\Users\FronM\Documents\OBI Warszawa\most w Sulejowie\info prasowe\IMG_1461

Most w Sulejowie znajduje się w ścisłym centrum miasta, a dodatkowo łączą się tutaj drogi krajowe nr 12 i 74. Stumetrowy, pięcioprzęsłowy obiekt powstał przed II wojną światową. Potrzeba wzmocnienia konstrukcji stalowej obiektu, a także brak wygrodzenia strefy ruchu kołowego od strefy ruchu pieszych zdecydowały o konieczności jego remontu.

Inwestycja obejmuje wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej na moście oraz na dojazdach do obiektu (łącznie 120 metrów), poszerzenie chodników, wymianę barier ochronnych i balustrad, krawężników, wpustów ulicznych, dylatacji oraz izolacji. Ponadto, stalowa konstrukcja mostu zostanie wzmocniona, przez co zwiększy się jej nośność, zostanie także oczyszczona i zabezpieczona przed korozją. - Prace ruszają 2 lipca. Rozpoczynamy od sfrezowania starej nawierzchni, demontażu barier i rozbiórki części chodnika - mówi Robert Kołata, Menadżer Projektu, Skanska.

W celu zabezpieczenia obszaru, na którym będą prowadzone prace, na moście i w jego obrębie zastosowany zostanie system drogowych barier ochronnych, tzw. miniguardów. Stalowe bariery będą chronić pojazdy przed wypadnięciem z drogi lub zjechaniem na przeciwległy pas ruchu, a tym samym zapewnią bezpieczeństwo osób przechodzących przez most i pracowników wykonujących prace remontowe. W razie kolizji, dzięki sprężystości i elastyczności miniguardów energia uderzenia jest pochłaniana przez barierę, a pojazd jest stopniowo hamowany i kierowany z powrotem na właściwy pas ruchu.

By uniemożliwić zanieczyszczenie rzeki materiałami budowlanymi, odseparujemy prace przy moście od wody. Do konstrukcji mostu podwiesimy podesty robocze, dzięki którym będziemy w stanie przedostać się pod całą konstrukcją obiektu z jednego brzegu na drugi – dodaje Robert Kołata.

Zmiany w organizacji ruchu

W celu zapewnienia przejazdu przez most przez cały okres remontu, realizacja będzie przebiegała dwuetapowo. Podczas prac na jednej nitce jezdni, ruch kołowy będzie odbywał się drugą nitką. Ponadto ruch pojazdów będzie zabezpieczony systemem stalowych barier ochronnych.

2 lipca zostanie wprowadzony ruch wahadłowy. W ciągu dnia, w godzinach od 6:00 do 20:00, będzie sterowany ręcznie, w porze nocnej – za pomocą sygnalizacji świetlnej. Z racji tego, że ruch pojazdów będzie odbywał się tylko jedną jezdnią, czas przejazdu przez Sulejów zostanie wydłużony.

Na czas remontu zostanie zamknięta ul. Górna w Sulejowie. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, jadące do Łęczna będą kierowane objazdem przez ul. Szkolną do ul. Polnej, Górnej, a następnie do ul. Cmentarnej. Natomiast pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 t dojadą do Łęczna przez Przygłów.

- Zgodnie z umową zawartą z GDDKiA termin zakończenia inwestycji przypada na koniec listopada. Dołożymy jednak wszelkich starań, żeby maksymalnie skrócić ten czas i jak najszybciej przywrócić pełen ruch na moście - mówi Robert Kołata, Menadżer Projektu, Skanska.

Będzie bezpieczniej

Sulejowski most został wybudowany przed II wojną światową. W wyniku działań zbrojnych doznał poważnych uszkodzeń, odbudowany został w 1948 roku. Ostatni remont przeprowadzony był 20 lat temu.

Obecnie w ciągu doby przez most przejeżdża około 17,5 tysięcy pojazdów, z czego znaczna część to samochody ciężarowe - trasa łączy ze sobą granice zachodnią (Łęknica) i wschodnią (Dorohusk). Po remoncie wzmocniona zostanie konstrukcja obiektu i poprawi się bezpieczeństwo pieszych, ponieważ chodniki, poszerzone o 30 cm z każdej strony, zostaną odseparowane od jezdni barierami ochronnymi.