c

Europejskie Centrum Muzyki nagrodzone przez SARP

Press release 27.05.2014 08:33 CET

Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zostało nagrodzone przez Stowarzyszenie Architektów Polskich za najlepszy obiekt architektoniczny zrealizowany w 2012 roku. Ogłoszenie wyników miało miejsce wczoraj w Warszawie.

ECM

Konkurs SARP odbył się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Bronisława Komorowskiego. Oprócz Europejskiego Centrum Muzyki, nagrodzono także Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie – Nagroda Specjalna za rok 2012 i Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie – Nagroda Główna za 2013 rok.

Na styku natury i kultury architektura pozbawiona patosu

Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach wybudowała Skanska. Autorem projektu było DDJM z Krakowa. W uzasadnieniu przyznania nagrody dla ECM jury konkursowe napisało: „Na styku natury i kultury powstało miejsce europejskie, zakorzenione w lokalnej tradycji, wpisane w malowniczy, małopolski pejzaż. Ponadczasowe wzorce i naturalne materiały czynią obiekt szlachetnym i szczerym. Wewnętrzny dziedziniec kreuje unikalną atmosferę, która sprzyja organizacji plenerowych wydarzeń stając się sercem założenia. Sala koncertowa, tworzy harmonię kształtu, materii, barwy i brzmienia. Architektura pozbawiona patosu, znakomicie służy muzyce, ogniskuje artystów i lokalną społeczność.”

Budowa Europejskiego Centrum Muzyki kosztowała ponad 62 mln zł brutto. Inwestycję dofinansowała Unia Europejska w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Sala koncertowa na 650 miejsc

W Lusławicach powstał zespół obiektów o powierzchni użytkowej ok. 10 tys. m² i kubaturze ponad 70 tys. m³. – W skład Europejskiego Centrum Muzyki im. K. Pendereckiego wchodzi m.in. sala koncertowa na 650 miejsc - mówi Andrzej Frydryk, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. – Jest to jedna z największych tego typu sal w Polsce. Może w nim zasiąść więcej słuchaczy niż chociażby w Filharmonii Wrocławskiej czy Filharmonii Opolskiej.

Europejskie Centrum Muzyki, które w Lusławicach wybudowała Skanska, to kompleks budynków, w którym poza salą koncertową, znalazły się obiekty o charakterze dydaktycznym, pobytowym i technicznym, w tym sale ćwiczeń, pracownie instrumentalne oraz biblioteka. - Powstała też drewniana kolumnada oraz lekka, przeszklona konstrukcja – dodaje Andrzej Frydryk.

Poza budową samego obiektu, Skanska zagospodarowała też teren wokół Europejskiego Centrum Muzyki, wybudowała dojścia, dojazdy oraz parking. Nowoczesny kompleks budynków Europejskiego Centrum Muzyki harmonijnie komponuje się z otoczeniem i staropolskim dworem Pendereckich, z którym sąsiaduje. - Zgodnie z tymi założeniami, podczas budowy Europejskiego Centrum Muzyki stosowaliśmy naturalne materiały, takie jak drewno i piaskowiec – tłumaczy Andrzej Frydryk.

Kuźnia talentów

Ideą Europejskiego Centrum Muzyki jest inspirowanie najzdolniejszych młodych muzyków z całego świata do doskonalenia swoich umiejętności. Ma to być miejsce spotkań i warsztatów utalentowanych muzyków, którzy będą się kształcić pod okiem profesorów – mistrzów, takich jak Krzysztof Penderecki.

Europejskie Centrum Muzyki jest unikatowym projektem na skalę europejską. To pierwszy tego rodzaju ośrodek rozwijania młodych talentów muzycznych w Polsce i w Europie. Będzie miało wpływ nie tylko na kształcenie uzdolnionych muzyków, ale i na podniesienie konkurencyjności regionu poprzez zwiększenie dostępnej oferty kulturalnej.

Wyjątkowa lokalizacja

Lokalizacja Europejskiego Centrum Muzyki nie jest przypadkowa. To w Lusławicach, w latach 70. Krzysztof Penderecki zakupił popadający w ruinę XIX-wieczny dworek, w którym swojego czasu szkółkę malarską prowadził Jacek Malczewski. Europejskie Centrum Muzyki im. K. Pendereckiego w pewnym sensie podtrzymuje więc tradycję kształcenia młodych artystów w Lusławicach.

Wybudowane przez Skanska Europejskie Centrum Muzyki może uczynić z Lusławic kolejną kulturalną wizytówkę Małopolski. Dla wielu osób zaletą będzie też atrakcyjne położenie, z dala od miejskiego zgiełku, nad brzegiem Dunajca i z malowniczym widokiem na wzniesienia Pogórza Rożnowskiego. Sprzyja to atmosferze twórczej pracy i stwarza idealne warunki do wyciszenia się.

 

Pobierz