Skanska w Polsce
c

Zmiany w organizacji ruchu na obwodnicy Torunia

Press release 21.08.2009 00:00 CET

21 sierpnia br. wprowadzone zostały zmiany w organizacji ruchu na obwodnicy Torunia. Są one związane z budową autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Czerniewice, którą realizuje Skanska-NDI. Zmiany będą wprowadzane etapami i potrwają ponad 2 lata.

Dziś ruszył pierwszy etap zmian związany z przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 10 (Toruń-Warszawa) i drogi wojewódzkiej nr 552. W związku z włączeniem DK 10 w przyszły węzeł autostradowy Lubicz, zmieniony zostanie jej dotychczasowy przebieg. Ponadto, od godziny 20-tej zamknięty zostanie fragment drogi wojewódzkiej nr 552, na odcinku od skrzyżowania z DK 10 do skrzyżowania z obwodnicą Torunia (droga ekspresowa S 10). Ruch samochodów na trasie Warszawa-Gdańsk, odbywający się do tej pory drogą nr 552, zostanie poprowadzony przez obrzeża Torunia. Objazd przebiegać będzie DK 80 (ul. Szosa Lubicka), ul. Olimpijską i DK 15 (ul. Olsztyńska). Zamknięty fragment drogi nr 552 będzie dostępny jedynie do dojazdu dla mieszkańców. W rejonie przebudowywanego skrzyżowania może zostać jednorazowo wprowadzony ruch wahadłowy. W tym czasie obwodnica Torunia będzie otwarta na całym odcinku i ruch na trasie Gdańsk-Łódź będzie przebiegał bez zakłóceń. - Od kilku tygodni jezdnia obwodnicy Torunia była sukcesywnie zawężana w taki sposób, by wyznaczyć na niej pas technologiczny dla samochodów i maszyn budowlanych – mówi Michał Fendrych, Kierownik Robót odpowiedzialny za organizację ruchu. — Zostały również wyodrębnione dwa punkty wyjazdów z budowy i w tych miejscach wprowadzone zostały ograniczenia prędkości do 60 km/h. Wyjazdy znajdują się na 144 i 149 kilometrze przyszłej autostrady. - Wszystkie wprowadzane przez nas zmiany w organizacji ruchu związane są z budową autostrady A1, której częścią będzie w przyszłości obwodnica Torunia– mówi Marian Korolko, Menedżer Zespołu Obwodnicy Torunia i Węzła Lubicz. - W ramach kontraktu obwodnica zostanie wyremontowana i dostosowana do parametrów autostrady, co oznacza remont istniejącej oraz dobudowę drugiej jezdni, w tym budowę mostów przez Wisłę i Drwęcę. W tej chwili trwają intensywne prace przy budowie nowej jezdni. Na przełomie listopada i grudnia tego roku planujemy wprowadzić na obwodnicy Torunia drugi etap zmian w organizacji ruchu. Będzie on polegał na zamknięciu fragmentu obwodnicy o długości 1,340 km - na odcinku od DK 10 do drogi wojewódzkiej nr 552 oraz łącznic istniejącego węzła spajającego obwodnicę z DK 80. Wprowadzony zostanie objazd na trasie Łódź-Gdańsk, a ruch poprowadzony będzie przez przebudowane do tego czasu skrzyżowanie DK 10 i drogi wojewódzkiej nr 552. Kolejny etap zmian to początek 2010 roku kiedy to przełożymy ruch w obrębie mostu przez Drwęcę z czynnej lewej jezdni obwodnicy na jezdnię prawą. Kilka miesięcy później ruch niemal na całej obwodnicy zostanie przełożony na budowaną obecnie prawą nitkę. Ruch prawą jezdnią będzie się odbywał aż do momentu oddania autostrady. W tej chwili przy budowie A1 zatrudnionych jest bezpośrednio 800 osób. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia z poprzedniego odcinka zakładamy, że łącznie z dostawcami i podwykonawcami, w szczycie realizacji będzie pracowało ok. 4 tysięcy osób. Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja, realizowanej również przez Skanska - NDI, inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem przekazaliśmy klientowi północne 25 km A1. W październiku 2008 r., tym razem prawie 3 miesiące przed kontraktowym terminem, zakończyliśmy budowę 65 km pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami. Udział Skanska w tym kontrakcie wynosi 80%. Klientem Skanska-NDI jest Gdańsk Transport Company - firma, która od 1997 r. posiada koncesję na budowę i eksploatację 152 km A1 z Rusocina do Czerniewic. Udziałowcami GTC są: Skanska Infrastructure Development (30%), Laing Roads Ltd. (29,69%), NDI Autostrada (25,31%) oraz Intertoll Infrastructure Development (15%).