Skanska w Polsce
c

Największe rondo w Tarnowie oddane do użytku

Press release 27.08.2012 12:00 CET

Od piątku, 27 sierpnia tarnowscy kierowcy mogą już bez żadnych utrudnień przejechać przez największe rondo w mieście, które wybudowała Skanska. Do tej pory obowiązywał na nim ruch wahadłowy. Budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Błonie z al. Jana Pawła II umożliwiła kierowcom dojazd do węzła „Krzyż” powstającej autostrady A4.

rondo w Tarnowie

Projekt o wartości 5 mln zł Skanska zrealizowała na zlecenie Urzędu Miasta Tarnowa. Budowa trwała od listopada ubiegłego roku. Rondo powstało na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Błonie w ciągu drogi krajowej nr 73, która przebiega przez teren trzech województw (małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego) i jest ważnym odcinkiem dla komunikacji w południowej Polsce. 

Przez rondo na autostradę

Wybudowane przez Skanska rondo jest największym tego typu skrzyżowaniem w mieście, o 55 m średnicy zewnętrznej i 37 m wewnętrznej. Stanowi ono element łączący al. Jana Pawła II z węzłem „Krzyż” budowanej autostrady A4.

- Na środku ronda znajduje się wyspa z niską zielenią. Jest ona otoczona dwupasmową jezdnią o szerokości 9 m, z czego szerokość samej jezdni wynosi 7,5 m, a 1,5 m zajmuje pas z kostki kamiennej, który służy większym pojazdom, np. tirom, do bezpieczniejszego przejazdu – mówi Robert Jaskot, Menadżer Projektów, Skanska.

Na wlotach ronda Skanska zamontowała też pierwsze w Tarnowie bramownice, czyli konstrukcje wsporcze, na których zostały umieszczone tablice informacyjne wyniesione nad jezdnię. Ułatwią one kierowcom poruszanie się po rondzie, wskazując kierunek jazdy z poszczególnych pasów jezdni. 

Większa ul. Błonie

Budowie ronda towarzyszyła również rozbudowa ul. Błonie. – Na odcinku 200 metrów ul. Błonie wybudowaliśmy dwie jezdnie o szerokości 7 m każda wraz z pasem rozdzielającym o szerokości od 2 do 7 m i chodnikami – mówi Robert Jaskot.

Na początku czerwca na rondzie została położona nawierzchnia bitumiczna, po czym większość robót przeniosła się na ul. Błonie. – Na czas prac na ul. Błonie ruch odbywał się wahadłowo przez gotowe już rondo – dodaje Robert Jaskot. – Teraz kierowcy mogą już jeździć przez nowe rondo i rozbudowaną ul. Błonie bez żadnych utrudnień. 

Saperzy na budowie

Wybudowane na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Błonie rondo jest położone na terenie dawnego poligonu. – W trakcie prac budowlanych natknęliśmy się m.in. na niemiecki pocisk odłamkowo-burzący o masie naboju ok. 12-15 kg i długości ok. 75-80 cm oraz minę przeciwpancerną o wadze ok. 5-7 kg - mówi Robert Jaskot. Groźne znaleziska były przez Skanska odpowiednio zabezpieczane i przekazywane saperom. 

Skanska w regionie

Na terenie Małopolski Skanska od lat realizuje projekty z zakresu budownictwa drogowo-mostowego. Obecnie budujemy mosty w Gronkowie k. Białki Tatrzańskiej i Stryszawie k. Suchej Beskidzkiej oraz obwodnicę Kęt. W ostatnim czasie zakończyliśmy natomiast budowę prawie 200-metrowego wiaduktu drogowego w Zembrzycach w powiecie suskim.