c

Most w Brzegu Dolnym

  • Most w Brzegu Dolnym
  • Most w Brzegu Dolnym
  • Most w Brzegu Dolnym
  • Most w Brzegu Dolnym
  • Most w Brzegu Dolnym
  • Most w Brzegu Dolnym

Most przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym a Miękinią jest jednym z najdłuższych mostów w Polsce. Wyczekiwana od 20 lat przeprawa łączy południową i północną część województwa dolnośląskiego. Wykonawcą inwestycji była firma Skanska. 

Sześcioprzęsłowy obiekt wraz z najazdami ma 565 m długości, 15,5 m szerokości i dwie jezdnie po 3,5 m szerokości każda. Jest to most betonowy sprężony, budowany w części nurtowej i nad terenami zalewowymi metodą „nawisową”.

Metoda betonowania nawisowego polega na sukcesywnym wykonywaniu kolejnych segmentów mostu począwszy od segmentu zerowego znajdującego się nad filarem startowym w kierunku środka rozpiętości przęsła. Kolejne sekcje kształtowane były przy użyciu wózków nawisowych, tzw. trawelerów ważących około 65 ton każdy, mocowanych do segmentów wykonanych wcześniej. Taką metodę stosuje się m.in. podczas budowy mostów nad rzekami żeglownymi.

Most przez Odrę jest obiektem nietypowym, gdyż metodą nawisową zostały zbudowane aż trzy przęsła - zazwyczaj przy takiej metodzie buduje się dwa. Rozpiętość jednego przęsła wynosi 140 m. Tygodniowo powstawało ok. 20 mb przęsła.

Na całej długości mostu i dróg dojazdowych wykonane zostały chodniki i ścieżki rowerowe. Zainstalowane zostało oświetlenie i ponad 17,5 tys. m kw. ekranów akustycznych. Powstało także 9 przejść dla zwierząt i 4 zintegrowane przepusty drogowe.

Most w Brzegu Dolnym usprawnia komunikację pomiędzy powiatami wołowskim
i średzkim, przyczynia się także do bardziej dynamicznego rozwoju tego regionu.
Wartość zrealizowanej przez Skanska inwestycji wyniosła 112,5 mln zł netto.

Projekt był finansowany w 50% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 oraz w 50% z budżetu województwa dolnośląskiego.

 

Czego szukasz?

Pasujące

loading