Skanska w Polsce
c

Budowa obwodnicy Biecza w ciągu drogi krajowej nr 28

Realizacja projektu

Najdłuższy obiekt mostowy, jaki wybudowaliśmy w ciągu obwodnicy, to 161-metrowy most na rzece Ropie. Pięcioprzęsłowy obiekt ma konstrukcję zespoloną stalowo-betonową. Poszczególne elementy konstrukcji były scalane na leżniach, a następnie montowane na podporach. Najtrudniejszym momentem w realizacji tego obiektu był montaż obu dźwigarów skrzynkowych. Każdy z dźwigarów ważył 74 tony i miał 41 metrów długości. Do ich uniesienia i posadowienia na podporach wykorzystaliśmy najmocniejszy żuraw samojezdny w Polsce, o maksymalnym udźwigu 700 ton. Ze wzgledu na ukształtowanie terenu oraz bliskość koryta rzeki, do montażu jednego z dźwigarów konieczne było użycie dodatkowego asekurującego żurawia o udźwigu 130 ton. Łączna waga stalowej konstrukcji tego obiektu wyniosła 608 ton.
Dużym wyzwaniem była dla nas także budowa trzyprzęłsowego wiaduktu nad czynną linią PKP. Inwestycja obejmowała również budowę trzech obiektów jednoprzęsłowych: mostu nad Libuszanką, wiaduktu w ciągu drogi powiatowej i mostu nad Sitniczanką.
Ze względu na występowanie gruntów słabonośnych podłoże pod nasyp wzmocniliśmy przy użyciu materacy z kruszywa i geosytetyków oraz kolumn żwirowo-tłuczniowych.
W ramach inwestycji przebudowaliśmy sieci energetyczne, gazowe, wodociągowe, kanalizację sanitarną i deszczową, ropociągi kopalni "Długosz" oraz wymieniliśmy trzy żurawie pomowe tzw. "kiwony".

 

Środowisko naturalne

Zamontowaliśmy 8 separatorów z osadnikami - urządzeń, które oczyszczają wodę deszczową z substancji ropopochodnych oraz innych zanieczyszczeń, zmniejszając tym samym negatywny wpływ obwodnicy na środowisko naturalne.
Zbocza skarp umocniliśmy matami kokosowymi, dzięki którym powierzchnia będzie chroniona przed erozją powodowaną przez wiatr i opady atmosferyczne. Maty są materiałem w całości biodegradowalnym, który utrzymuje właściwą wilgotność i tworzy odpowiednie warunki wegetacji trawy.
W pobliżu budynków mieszkalnych ustawiliśmy ekrany akustyczne ograniczające hałas.
Wzdłuż obwodnicy zasadziliśmy 3621 krzewów i drzew.

Projekt w liczbach

Roboty ziemne: 280 000 m3
Nawierzchnie z mieszanki mineralno-asfaltowej: 36 000 ton
Most nad Ropą: 161m
Most nad Libuszanką: 33,5m
Most nad Sitniczanką: 29m
Wiadukt nad linią PKP: 56m
Wiadukt w ciągu drogi powiatowej: 25m

Czego szukasz?

Pasujące

loading