Rozpoczęła się budowa osiedla Art Modern. W pierwszym etapie inwestycji prowadzonej przez OPG Property Professionals, u zbiegu ulic Wróblewskiego, Wólczańskiej i Skrzywana w Łodzi, do końca 2016 roku powstanie 98 mieszkań. Generalnym wykonawcą tego etapu inwestycji jest Skanska.
Nowe osiedle mieszkaniowe wyrośnie wokół zabytkowego budynku elektrowni zasilającej dawną fabrykę filcu, a potem przędzalnię i fabrykę kapeluszy Karola Weilego i Stanisława Landaua. Burzliwa historia działki o powierzchni 2,3 ha jak w soczewce odzwierciedla historię fabryk w Łodzi. OPG Property Professionals przy ul. Wróblewskiego 6/8 pisze jej kolejny rozdział – mówi Andrzej Szczepanik, Manager Projektu, OPG Property Professionals.
W ramach powierzonego zadania Skanska wykona obiekt składający się z trzech budynków. Dwa z nich będą posiadały wspólny garaż podziemny. Obiekt o kubaturze 24,3 tys. m sześc. pomieści 98 mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 4,9 tys. m kw. Zakres prac obejmuje również zagospodarowanie terenu - powstaną dojazdy, parkingi, zieleń oraz elementy małej architektury.
10 wagonów stali i 450 betonowozów
Do wykonania zbrojenia konstrukcji Skanska zużyje 300 ton stali zbrojeniowej, co odpowiada ponad 10 wagonom węgla – mówi Michał Piechura, Kierownik Budowy, Skanska. - Następnie przystąpimy do wykonania konstrukcji żelbetowej budynku. Realizacja tego zadania pochłonie blisko 4 000 m sześc. betonu, w tym ok. 1 000 m sześc. specjalistycznej mieszanki wodoszczelnej. Oznacza to, że na naszą budowę przyjedzie ok. 450 betonowozów – komentuje Kierownik Budowy. - W ramach robót ziemnych przemieścimy też ponad 8 000 m sześc. gruntu. W szczytowym okresie robót na budowie pracować będzie jednocześnie ponad 200 osób – dodaje.
Układanie betonu w mroźne dni
Ze względu na dużą ilość robót betonowych konieczne będzie wykonanie części z nich w okresie zimowym. Aby uniemożliwić zamarznięcie wody w niezwiązanej jeszcze mieszance, będziemy podgrzewać mieszankę przed podaniem jej do szalunków a także podczas wiązania betonu. W tym celu zastosujemy elektryczne kable grzejne wprowadzane do dojrzewającej mieszanki, które umożliwią prowadzenie robót żelbetowych w niskich temperaturach – wyjaśnia Michał Piechura. - W celu jak najlepszego zabezpieczenia mieszanki przed zamarzaniem zostanie ona dodatkowo wzbogacona domieszką przeciwmrozową - dodaje.
Wyzwanie - teren pofabryczny
- Wyzwaniem dla nas będzie niewątpliwie praca na terenie pofabrycznym, na którym znajdują się liczne elementy uzbrojenia terenu. Podczas robót ziemnych możemy natrafić na pozostałości ceglanych fundamentów, studni oraz rur – mówi Michał Piechura. – Wykonanie tych robót będzie wymagało wyjątkowej ostrożności i uwagi. Aby zapewnić bezpieczeństwo, wszystkie tego typu elementy najpierw zlokalizujemy na terenie prowadzonej inwestycji, a następnie odpowiednio zabezpieczymy - dodaje.
Igłofiltry i technologia białej wanny
Poza trudnymi warunkami terenowymi pracy nie będą również ułatwiać warunki wodno-gruntowe na terenie prowadzonej budowy.
Obiekt posadowiony jest na gruntach spoistych i część z nich będzie wymagała wymiany. Ze względu na gęstą zabudowę, ograniczoną powierzchnię działki, jak i głębokie wykopy, dochodzące do 7,5 m pod poziom terenu, ściany wykopu zabezpieczymy grodzicami stalowymi typu Larssen – wyjaśnia Kierownik Budowy.
Wysoki poziom wód podziemnych determinuje też użycie igłofiltrów do odwodnienia wykopu. Zadanie to będzie polegało na rozmieszczeniu w wykopie igłofiltrów, poprzez które woda będzie odprowadzana do sieci miejskiej przez cały okres trwania robót fundamentowych – wyjaśnia Michał Piechura.
Kolejnym rozwiązaniem mającym na celu ograniczenie przesączania wody do obiektu będzie zastosowanie szczelnych fundamentów. Część podziemną obiektu wykonamy w technologii białej wanny. Biała wanna to konstrukcja betonowa o podwyższonej odporności na przenikanie wody – wyjaśnia Kierownik Budowy. - Elementy konstrukcji wykonamy ze specjalnej wodoszczelnej mieszanki betonowej o ściśle określonych parametrach. Beton, który zastosujemy do wykonania białej wanny, będzie w stanie zapewnić wodoszczelność przy ciśnieniu wody dochodzącym do 8 megapaskali - dodaje. - Biorąc pod uwagę znaczne wymiary elementu wykonanie tych prac będzie wymagało ścisłego przestrzegania pielęgnacji betonu i bardzo wnikliwej kontroli jakości dostarczanej mieszanki – zaznacza Michał Piechura ze Skanska.
Firma z doświadczeniem
Skanska S.A. jest generalnym wykonawcą projektów mieszkaniowych o zróżnicowanym standardzie. Buduje bloki mieszkalne w ramach programu TBS, osiedla komunalne, a także i apartamenty o wysokim standardzie wykończenia. Zrealizowane przez spółkę inwestycje to to m.in. budynki wielorodzinne i osiedla mieszkaniowe w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Lesznie i we Wrocławiu.
Skanska w regionie
W portfolio Skanska S.A. znajduje się wiele interesujących inwestycji, jakie spółka zrealizowała na terenie województwa łódzkiego. W ubiegłym roku firma zakończyła budowę m.in. Fabryki Sztuki w Łodzi, Centrum Transferu Technologii w obszarze Odnawialnych Źródeł Energii w Konstantynowie Łódzkim oraz rewitalizację Zespołu pałacowo-parkowego w Poddębicach. W marcu br. portfolio wzbogaciło się o kolejny zrealizowany projekt - Centrum przeładunkowe oraz oddział UPS w Strykowie. Wykorzystanie nowoczesnych technologii (BIM) pozwoliło sprostać wyzwaniu, jakim był krótki termin realizacji. Firma zakończyła również w tym roku rozbudowę biurowca dla firmy BSH w Łodzi.
Aktualnie oddział łódzki buduje w Łodzi m.in. proekologiczną siedzibę dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, fabrykę czekolady Barry Callebaut, Hotel Ambasador oraz budynek biurowy dla firmy Comarch oraz remontuje jeden z najwyższych obiektów w Łodzi – Textilimpex.
Do największych w regionie inwestycji inżynieryjnych zrealizowanych przez Skanska zaliczyć można m.in. budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku węzeł Walichnowy – węzeł Wrocław (A1) odcinek 9 (węzeł Wrocław) w pobliżu Łodzi w gminach Rzgów i Tuszyn, północnej obwodnicy Andrespola – etap I, mostu na rzece Łupi i drogi łączącej ul. Łowicką z Waryńskiego w Skierniewicach oraz ul. Rojnej w Łodzi.
Trwa natomiast m.in. budowa ul. Chopina wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Tomaszowie Mazowieckim, modernizacja dróg powiatowych w Łowiczu, przebudowa ul. Akacjowej w Okupie Małym oraz ul. Przechodniej w Brzezinach.