c

Skanska zakończyła budowę Nowej Kreślarni w Warszawie

Press release 09.09.2015 11:45 CET

Gmach Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej zyskał dodatkowe skrzydło – Nową Kreślarnię, która pomieści powierzchnie dydaktyczne pełne nowatorskich rozwiązań. Ten nowoczesny obiekt naukowy wybudowała Skanska u zbiegu ulic Noakowskiego i Koszykowej w Warszawie.

Nowa Kreślarnia Politechniki Warszawskiej

Inwestycja o wartości blisko 12 mln zł netto została zrealizowana na zlecenie Politechniki Warszawskiej. Prace trwały od lutego 2014 r. W sierpniu br. Skanska podpisała protokół odbioru końcowego i tym samym zakończyła realizację kontraktu.

- W ramach zadania rozbudowaliśmy istniejący obiekt o budynek Nowej Kreślarni – mówi Marcin Bargłowski, Kierownik Budowy, Skanska. - Projekt objął budowę m.in. auli na 168 osób, 10 pomieszczeń laboratoryjnych i 41 pomieszczeń administracyjno-biurowych - wymienia.

Jedno z laboratoriów pomieści docelowo symulator jazdy samochodem.

Odpowiednia akustyka
Dzięki wykonanym przez Skanska modułowym (przesuwnym) ścianom zlokalizowana w przyziemiu pracownia komputerowa może dopasować się do różnej liczby studentów.

- Do wykonania ścian i sufitu w auli użyliśmy materiałów o podwyższonych parametrach izolacyjności akustycznej - wyjaśnia Marcin Bargłowski. - Pozwoli to skutecznie tłumić dźwięki średniej i wysokiej częstotliwości. Dzięki takiemu rozwiązaniu studenci będą mogli w ciszy i spokoju uczestniczyć w zajęciach - dodaje.

Gra kolorów
Ciekawy efekt w auli tworzy kolorystyczny kontrast pomiędzy czerwonymi fragmentami podłogi na ciągach komunikacyjnych oraz zabudowaniami szachtów instalacyjnych a białymi i szarymi elementami ścian.

- W korytarzach zastosowaliśmy zielone i niebieskie linie świetlne LED, które wprowadzają kolor do jasnych przestrzeni – mówi Kierownik Budowy.
Zastosowanie jasnych kolorów uwypukla dodatkowo szklane elementy znajdujące się w budynku, takie jak windy i balustrady.

Kamień i szkło
Ciekawym elementem architektonicznym budynku jest jasna elewacja. Dominujący materiał stanowi kamień oraz szkło. Zgodnie z projektem do jej wykonania Skanska wykorzystała kamień naturalny.

- Elewacja obiektu nie jest monolitem - składa się z ok. 2 000 m kw. kamiennych płyt dobranych tak, aby nowe skrzydło mogło współgrać z istniejącymi wokół budynkami – podkreśla Marcin Bargłowski.

Lekkości nadają przeszklone fasady oraz okna.

Kreślarnia tworzy harmonijną całość z innymi budynkami na terenie uczelni.

Minowanie fundamentów
Jednym z wyzwań podczas realizacji kontraktu był niewątpliwie bardzo ograniczony plac budowy, na którym dodatkowo zlokalizowane były trzy pomniki przyrody – komentuje Marcin Bargłowski ze Skanska. - Wykonywanie prac wymagało dobrej organizacji zaplecza budowlanego - zaznacza.

Duża różnica poziomów między istniejącym zabytkowym budynkiem a nowo wykonywanym skrzydłem stanowiła dodatkowe wyzwanie. - Aby wyrównać poziom, wykonaliśmy minowanie fundamentów zabytkowego budynku. Polega to na sukcesywnym wybieraniu gruntu spod istniejących fundamentów i wypełnianiu tego miejsca materiałem konstrukcyjnym - w tym przypadku betonem. W ten sposób posadowienie starego budynku zostało obniżone do poziomu umożliwiającego wykonanie nowego skrzydła – wyjaśnia Kierownik Budowy.

Aby wykonać ten etap prac Skanska skorzystała z wieloletniego doświadczenia wyspecjalizowanej kadry.

Dodatkowo w trakcie prac ziemnych prowadziliśmy stały monitoring osiadania budynków przyległych – mówi Marcin Bargłowski. - Pomiar różnic w osiadaniu tychże budynków i fundamentów miał kluczowe znaczenie dla oceny bezpieczeństwa istniejących obiektów, które funkcjonowały nieprzerwalnie w trakcie budowy nowego skrzydła Wydziału - zaznacza.

Projekt w liczbach
- powierzchnia zabudowy: 598,89 m kw.
- powierzchnia użytkowa: 2661,89 m kw.
- kubatura: 13576,84 m sześc.

Specjalistyczne laboratoria
Dobudowane przez Skanska skrzydło budynku Wydziału Transportu docelowo wyposażone zostanie w kompleksowe rozwiązania w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Specjalistyczne laboratoria będą posiadać systemy telekomunikacyjne dla potrzeb transportowych. Dzięki realizacji projektu studenci będą mogli korzystać z unikatowego zestawu stanowisk wyposażonych w jeden z najnowocześniejszych komputerowych systemów sterowania ruchem na stacji kolejowej – stosowany także do sterowania ruchem pociągów Metra Warszawskiego. Do pracy dydaktycznej wykorzystany zostanie również system urządzeń stacyjnych i liniowych oraz zdalnego sterowania i kierowania ruchem.

Rozbudowa Gmachu Nowej Kreślarni to projekt, który znacząco wpłynie na poziom kształcenia studentów. Przedsięwzięcie było współfinansowane przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Kolejna placówka oświatowa w Warszawie
Skanska ma doświadczenie w realizacji obiektów edukacyjno-oświatowych w województwie mazowieckim. W ubiegłych latach spółka oddała do użytku siedzibę Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk oraz Instytutu Wysokich Ciśnień PAN w Warszawie. W stolicy przebudowała również Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej oraz zbudowała Centrum Innowacyjnych Technologii Lotniczych i Kosmicznych.

Firma buduje nie tylko dla studentów, ale i dla najmłodszych. Na warszawskim Wilanowie wykonała budynek 10-oddziałowego przedszkola przy ul. św. Urszuli Ledóchowskie, zaś w Konstancinie Jeziornej szkołę amerykańską.

Spółka obecnie realizuje cztery kontrakty w formule „zaprojektuj i wybuduj” – trzy z nich związane są z budową ekologicznych żłobków na warszawskiej Białołęce, zaś jeden z budową Międzypokoleniowego Centrum Edukacji w Wilanowie. W tym roku firma rozpoczęła również rewitalizację Gmachu Audytoryjnego w Kampusie Centralnym Uniwersytetu Warszawskiego.