Skanska w Polsce
c

Rowerem przez Polskę

Press release 18.05.2016 11:20 CET

Miłośnicy wycieczek jednośladem zyskują kolejne ścieżki rowerowe. Te pojawiają się w całej Polsce jak grzyby po deszczu. Nowa infrastruktura rowerowa zaczyna spełniać oczekiwania zarówno „niedzielnych” rowerzystów, jak i prawdziwych wyczynowców, amatorów weekendowych wypadów, osób podróżujących do pracy czy rodzin z dziećmi ceniących komfort i bezpieczeństwo jazdy. Każdy znajdzie coś dla siebie - malownicze krajobrazy, miejskie ścieżki, mordercze podjazdy czy pełne spokoju leśne zacisza. Poza tym, rower to eko-sprawa, fit-zabawa, cool i trendy.

fot. Skanska

Wehikuł zmian
Rowery z roku na rok zyskują coraz większe grono zwolenników, którzy częściej decydują się na dłuższe rowerowe wyprawy. Poza tym rower staje się symbolem zmian w mentalności społeczeństwa. Przybywa rowerzystów w miastach. Poza np. kurierami czy dostawcami pizzy coraz częściej swoje auta zastępują pracownicy biurowi. W zakorkowanych śródmieściach rower staje się idealną alternatywą dotarcia do pracy czy domu, pozwalając zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy, bo… jest szybki, modny, ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy - poprawia aktywność fizyczną, pozwalając utrzymać dobrą formę, a  przy tym spalić zbędne kalorie.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rowerzystów, a także mając na uwadze potencjał kulturowy i przyrodniczy danego regionu oraz bezpieczeństwo cyklistów, powstają kolejne ścieżki w miastach i szlaki rowerowe. Rozwój turystyki rowerowej to obecnie jedno z wyzwań samorządów wojewódzkich w ramach polityki miejskiej. Jednoślad to również źródło rozwoju gospodarczego, szczególnie w sektorze turystyki.

Moda na zdrowie
Nowe trasy wpływają pozytywnie na komfort jazdy. Jest szerzej, jazda staje się bardziej płynna, co zwiększa bezpieczeństwo rowerzystów. Dodatkowo podnosi się poziom aktywności fizycznej wśród lokalnych społeczności, gdyż nowa infrastruktura zachęca do uprawiania tej dyscypliny sportowej. Trasy są dostosowywane do kolarzy będących na różnym stopniu zaawansowania dlatego każdy znajdzie coś na miarę swoich potrzeb i oczekiwań.
Na inwestycjach rowerowych zyskują miasta czy regiony gdyż trasy zwiększają ich atrakcyjność turystyczną. Szansę na większy rozwój otrzymuje również lokalna społeczność, zatrudniona w turystyce, rekreacji i usługach oraz hotelarstwie.

Dzięki wybudowanym przez nas obiektom sportowym coraz więcej osób uprawia sport i staje się zdrowszymi ludźmi. Infrastrukturę sportową użytkują całe pokolenia - dla starszych to często powrót do aktywności po latach, a dla młodszych – pierwsza nauka zdrowych nawyków. Z infrastruktury tej korzystają profesjonalni sportowcy, ale także miłośnicy zdrowego stylu życia oraz kibice. Dla nas jako wykonawcy to ogromna satysfakcja budować nie tylko ścieżki rowerowe, aleje parkowe, siłownie pod chmurką czy wielofunkcyjne boiska, ale przede wszystkim modę na zdrowie.

Rowerowe regiony
Przykładem najbardziej spektakularnego projektu rowerowego Skanska jest Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Zbudowaliśmy trasę rowerową na terenie powiatu braniewskiego (gmina Frombork). Inwestycja obejmowała remont jezdni, budowę ścieżki rowerowej, jej oznakowanie oraz wybudowanie unikalnej na skalę ogólnopolską, kompozytowej kładki łączącej przeciwległe brzegi rzeki Baudy.
Jesteśmy także wykonawcą ścieżek rowerowych w Bydgoszczy, Tczewie, Rzeszowie, Kołobrzegu, Kielcach czy Olsztynie. W Pile zbudowaliśmy miasteczko ruchu drogowego - ścieżki rowerowe, ulice z sygnalizacją świetlną i znakami w wersji mini. W Warszawie w ostatnim czasie lokalny oddział Skanska oddał do użytku 2-kilometrową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Nowolazurowej oraz 3-kilometrową ścieżkę wzdłuż DW nr 631 na odcinku węzeł Zielonka – Warszawa. Natomiast niespełna miesiąc temu miłośnicy jednośladów zyskali nowy, blisko 5-kilometrowy odcinek ścieżek rowerowych na warszawskiej Pradze, który zapewnia im wygodny dojazd do Wisły. Województwo łódzkie również wzbogaciło się o kilkanaście kilometrów nowych ścieżek: w Czyżowie wykonaliśmy ich ok. 7 km, zaś w samej Łodzi blisko 8 km.
Aktualnie realizujemy m.in. w Małopolsce 84-kilometrową ścieżkę rowerową biegnącą od gminy Brzeszcze do gminy Skawina, w Katowicach powstaje ścieżka rowerowa niemalże w samym centrum miasta, a na Pomorzu – ścieżka rowerowa na granicy gminy Chojnice-Nowy Dwór.

Więc chodź pomaluj mój świat…
Ścieżki rowerowe są oznakowane symbolem roweru na kostce lub asfalcie. Ostatnio jednak modne stają się kolorowe nawierzchnie, które produkuje Skanska na indywidualne potrzeby zamawiającego. Zielona czy czerwona droga dla jednośladu jest bardziej zauważalna przez pozostałych użytkowników ruchu, w tym pieszych, ale i bardziej oryginalna. Co poza tym? Kolorowe ścieżki rowerowe czy rolkowe zapewniają równą  nawierzchnię. Dzięki nim zwiększa się komfort jazdy, ale przede wszystkim staje się ona bezpieczniejsza. 

Noś odblaski – świeć przykładem
W dobie rosnącej liczby rowerzystów, których coraz częściej spotykamy na drogach, priorytetem staje się bezpieczna jazda. - Apelujemy zatem o właściwe oznakowanie siebie i jednośladu. Te informacje przekazujemy również dzieciom podczas realizowanej przez nas ogólnopolskiej akcji „Bezpieczni w pobliżu budowy”, którą od 8 lat prowadzimy  w szkołach podstawowych w całej Polsce ucząc najmłodszych m.in. zasad bezpiecznego poruszania się po drodze – zaznacza Monika Froń, koordynator kampanii, Specjalista ds. Komunikacji Zewnętrznej, Skanska. – Promujemy też noszenie elementów odblaskowych, dzięki którym kierowca może zauważyć pieszego lub rowerzystę z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiek reakcję. Mamy nadzieję, że nasza akcja zwiększy ilość widocznych osób poruszających się po zmierzchu.
Przez 8 lat, w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło  już ponad 111 tys. dzieci.

Pobierz