c

Pracownicy oczekują wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego

Press release 03.12.2021 15:57 CET

Już ponad połowa Polaków pracuje wyłącznie z biura i jest ich więcej niż w maju br., wynika z trzeciej edycji badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska w regionie CEE. 

biuro Spark

Niezmienny pozostał preferowany model pracy hybrydowej – polscy pracownicy wciąż najchętniej przychodziliby do biura przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Polska okazała się być najmniej elastyczna pod kątem uzgadniania z pracownikiem dni pracy w domu oraz w biurze.

Jak pokazują wyniki badania, 58% Polaków pracuje obecnie tylko w biurze, podczas gdy w maju 2021 r. odsetek takich osób wynosił 52%. Co drugi respondent zapytany o idealny model pracy wskazał pracę w biurze przynajmniej przez większość tygodnia, a home office jest preferowany jedynie przez 16% ankietowanych.

Przez ostatnie 11 miesięcy regularnie badaliśmy podejście pracowników do pracy w biurze oraz do pracy z domu w trakcie trwającej pandemii. Pewne trendy bardzo wyraźnie się zmieniają, a niektóre na dobre wpisały się w polski krajobraz biurowy. Przykładowo, od naszego wiosennego badania wzrosła liczba osób pracujących wyłącznie z biura, ale niezmiennie najbardziej preferowany jest hybrydowy model pracy, gdzie do biura przychodzi się dokładnie 3-4 razy w tygodniu – mówi Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

Polscy pracodawcy najmniej elastyczni

Polscy respondenci najczęściej spośród innych państw w CEE przyznawali, że to firma narzuca odgórnie dni pracy w domu oraz w biurze. Około 43% pracowników w Polsce wskazało, że w ich firmach dni do pracy z domu i dni w biurze są odgórnie narzucone przez pracodawcę. – Praca hybrydowa wymaga elastyczności również od strony zarządzania zespołami. Pracownicy oczekują pewnego kompromisu w zakresie ustalania dni pracy z domu i w biurach, tymczasem pracodawcy mogą nie zawsze dawać im wystarczająco dużo swobody. Polska jest najbardziej rygorystyczna pod tym względem. Tylko 19% polskich pracowników, przy średniej dla regionu na poziomie 27%, przyznało, że ma całkowitą swobodę w zarządzaniu pracą z domu i z biura. Takie podejście wynika z kultury organizacyjnej w naszym regionie, ale warto podkreślić, że oczekiwania pracowników to jedno, ważne jest również zachowanie skuteczności operacyjnej biznesu. Można powiedzieć, że poszukiwanie najbardziej optymalnego, zadowalającego obie strony rozwiązania jest obecnie jednym z największych wyzwań stojących przed pracodawcami, tym bardziej że praca w tym modelu zostanie z nami na dłużej – dodaje Arkadiusz Rudzki.

Praca zdalna a wpływ na work-life balance

Według ponad połowy respondentów w regionie CEE praca z domu najlepiej wpływa na zachowanie tzw. work-life balance. To dość istotna zmiana w porównaniu z wynikami pierwszego badania Skanska, w którym blisko 50% osób we wszystkich krajach przyznało, że oddzielenie czasu pracy od czasu wolnego stanowiło największe wyzwanie związane z pracą zdalną. W home office Polacy doceniają obecnie oszczędność czasu potrzebnego na transport oraz uważają, że mają dobre warunki do pracy. 

Pomimo tego, że pracownicy zaczęli skuteczniej zarządzać swoim work-life balance, być może dlatego, że przyzwyczaili się do sytuacji i wypracowali zastępczą rutynę, nie należy zapominać, że biuro pełni trzy ważne role: integracyjną, kulturotwórczą i sprzyjającą budowaniu zespołu. Dlatego pracodawcom powinno zależeć na tym, aby ich ludzie wrócili do przestrzeni biurowych. Przed firmami stoi wyzwanie zapewnienia pracownikom skuteczniejszej integracji pomiędzy sprawami osobistymi a zawodowymi. Bez wątpienia sprawdzą się tutaj usługi pomagające zaoszczędzić czas, takie jak np. concierge, przedszkola na parterach, czy umiejscowienie biura w łatwo dostępnej części miasta – komentuje Karolina Radziszewska, wiceprezeska wykonawcza ds. zasobów ludzkich w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

Zdrowie psychiczne bardzo ważne

Jak pokazuje badanie, pracownicy biurowi we wszystkich krajach CEE coraz bardziej dostrzegają konieczność zadbania o ich zdrowie psychiczne przez firmy. Polscy i rumuńscy respondenci najczęściej spośród wszystkich badanych wskazują możliwość wzięcia płatnego urlopu w razie wypalenia zawodowego jako najbardziej preferowane wsparcie ze strony pracodawcy. Drugim, najważniejszym aspektem dla Polaków jest zapewnienie bezpłatnych, indywidualnych spotkań z psychologiem (45%).

Moim zdaniem pandemia otworzyła nas na rozmowę o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Z naszych badań wynika, że 75% polskich pracowników biurowych uważa, że pracodawca powinien zagwarantować im wsparcie w tym zakresie. Prawie 50% popiera płatne wolne z powodu wypalenia zawodowego, dlatego cieszy mnie to, że od stycznia 2022 roku wypalenie zawodowe umożliwi otrzymanie przez pracownika L4. Myślę, że programy well-beingowe są przyszłością w odpowiednim zarządzaniu talentami – dodaje Karolina Radziszewska.

Home office nie jest idealny

Co ciekawe, to Polacy najczęściej spośród innych krajów wskazywali niekorzystny wpływ home office na relacje społeczne (45% ankietowanych dostrzega negatywne skutki w tym obszarze). Według polskich pracowników, na pracy zdalnej cierpi też integracja nowych pracowników (45%) oraz praca zespołowa (38%).

– Zmiana modelu pracy i pozostawianie przez dłuższy czas w domowym biurze wpływa m.in. na samopoczucie pracowników. Polskim pracownikom biurowym pracującym głównie w domu najbardziej doskwiera samotność, czują dyskomfort w pracy oraz frustrację. Nie dziwi więc fakt, że zdecydowana większość osób chce, aby firma dawała pracownikom wsparcie w zakresie zdrowia psychicznegopowiedziała Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria, odpowiedzialnej za badanie.

To, czego oczekujemy w biurach

Co czwarty pracownik w regionie CEE wciąż przyznaje się do obaw związanych ze złapaniem wirusa COVID-19 w biurze – wspomina o tym blisko 30% Polaków. Wyniki pokazują, że zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa, potwierdzonych wymagającymi certyfikatami, jak m.in. WELL Health-Safety Rating, mogą mieć istotny wpływ na decyzję o pracy w biurze.

Co więcej, ponad połowa pracowników biurowych oczekuje dodatkowych aktywności w biurze. Spotkania z interesującymi ludźmi, masaże, wspólne posiłki czy eventy poza miejscem pracy to najbardziej zachęcające aspekty w kontekście częstszego przychodzenia do biura. Jak się okazuje, zarówno w całym regionie CEE, jak i w Polsce, nie bez znaczenia są też m.in. dostęp do darmowych posiłków (27%) czy dobrze wyposażona kuchnia (24%) – to najczęściej wymieniane rozwiązania, które mogą zachęcić do wizyty w biurze częściej niż trzy razy w tygodniu.

 ***

O badaniu

Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie spółki biurowej Skanska w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI, zebrano odpowiedzi od 2000 pracowników biurowych w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Pobierz