c

Tomcio Brygadzista spotkał się z 15 tys. dzieci z całej Polski

Press release 29.12.2014 08:00 CET

Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa, Kot – to od nich jesienią tego roku 15 tys. dzieci ze szkół zlokalizowanych w całej Polsce dowiedziało się, jak bezpiecznie przejść przez ulicę, dlaczego warto nosić odblaski i z jakimi zagrożeniami wiąże się wejście na plac budowy. Organizatorem akcji edukacyjnej promującej umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze, zwłaszcza w pobliżu budowy, jest firma Skanska. Była to już siódma edycja kampanii edukacyjnej.

Akcja edukacyjna w szkole podstawowej w Krosinku

Spotkania odbyły się w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej Skanska „Bezpieczni w pobliżu budowy”. Firma przeprowadza je od 6 lat w szkołach zlokalizowanych w pobliżu jej placów budów.

Edukacja z Tomciem Brygadzistą
Spotkania miały formę teatrzyku połączonego z piosenkami i konkursami. Bohaterowie przedstawienia: Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa i Kot uczyli najmłodszych, jakie są znaki drogowe, jak bezpiecznie poruszać się po drodze i dlaczego dzieci nie powinny wchodzić na plac budowy. Na koniec spotkania wszyscy uczniowie otrzymali opaski odblaskowe.

95 tysięcy odblaskowych dzieci
Od 2008 roku Skanska edukuje i wyposaża najmłodszych w elementy odblaskowe. Przez 6 lat w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło udział ok. 95 tys. dzieci. - W ubiegłym roku zdecydowaliśmy się odświeżyć formułę kampanii - mówi Monika Froń-Dąbrowska, Koordynator akcji „Bezpieczni w pobliżu budowy”, Skanska. – W szkołach podstawowych w pobliżu budów realizowanych przez Skanska w całej Polsce organizujemy przedstawienia poświęcone bezpieczeństwu dzieci. Spektakl został przygotowany specjalnie na potrzeby naszej akcji. Bajkowe postaci poprzez zabawę przekazują dzieciom niezwykle ważne tematy, związane z ich bezpieczeństwem, zdrowiem i życiem.

Według danych Komendy Głównej Policji w 2013 roku w Polsce miało miejsce 3 454 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku do 14 lat. W zdarzeniach tych 90 dzieci poniosło śmierć, a niemal 3,8 tys. odniosło obrażenia. Wśród dzieci w wieku od 7 do 14 lat najwięcej ofiar wypadków stanowili piesi, a do wypadków tych dochodziło przede wszystkim podczas ładnej pogody i przy dobrej widoczności. Przyczyną tego może być nieznajomość podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

Kampania prowadzona przez Skanska jest odpowiedzią na te problemy. - Chcemy uwrażliwić najmłodszych na niebezpieczeństwa związane z poruszaniem się po drogach oraz w pobliżu budowy, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu maszyn i pojazdów – mówi Monika Froń-Dąbrowska - W ramach naszej akcji promujemy też noszenie elementów odblaskowych. Dzięki odblaskom kierowca może zauważyć pieszego z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiek reakcję.

31 sierpnia br. weszła w życie nowelizacja „Prawa o ruchu drogowym”, zgodnie z którą „Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku”. (rozdział II, „Ruch pieszych”, pkt. 4a). Mamy nadzieję, że akcja „Bezpieczni w pobliżu budowy”, podczas której dzieci otrzymują od nas opaski odblaskowe zwiększy ilość widocznych najmłodszych poruszających się po drodze po zmierzchu.

Jesienią 2014 r. spektakle w ramach kampanii „Bezpieczni w pobliżu budowy” zostały zorganizowane w ponad 60 placówkach. Wzięło w nich udział 15 tysięcy dzieci.

Już wiosną rusza kolejna edycja akcji.