Zakończył się remont zabytkowego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Jana z Kolna w Gdańsku. Podczas Euro 2012 umożliwi on kibicom przejście na stadion w Letnicy. Prace przeprowadził gdański OBI.
„Żółty Wiadukt” to nasz wkład w przygotowanie Gdańska do Euro 2012 – mówi Michał Drywa, Menadżer Projektu. - Podczas mistrzostw wiadukt nad torami znajdzie się na trasie pomiędzy strefą dla kibiców, która powstanie na Placu Zebrań Ludowych, a stadionem piłkarskim w gdańskiej dzielnicy Letnica. Wiadukt będzie służył też osobom nocującym na terenie Stoczni Gdańskiej, gdzie powstanie miasteczko campingowe dla kibiców.
25 kwietnia wykonano próbne obciążenie wiaduktu przy pomocy 2 samochodów ciężarowych Tatra S-815 o masie całkowitej 27 ton - to tak jakby na obiekcie stało jednocześnie 675 statystycznych kibiców ważących około 80 kg – dodaje Michał Drywa.
Zabytkowy wiadukt
Ten wpisany do rejestru zabytków obiekt był przez 4 lata nieużywany ze względu na zły stan techniczny. Po remoncie odzyskał intensywny, żółty kolor oraz zmienił swoją funkcję - będzie teraz przeznaczony głównie dla ruchu pieszego i rowerowego, z możliwością ruchu samochodowego do 3,5 tony, a także dla samochodów uprzywilejowanych.
Remont 99-letniego wiaduktu został podzielony na dwa etapy: rozbiórkę pomostu wiaduktu (wraz z demontażem elementów stalowych i betonowych) oraz przebudowę samego wiaduktu.
Nocna iluminacja
Największym wyzwaniem było dla nas stężenie i podniesienie istniejących łukowych dźwigarów kratowych oraz rozbiórka, a później montaż nowej p��yty pomostu – mówi Michał Drywa, Menadżer Projektu, Skanska. - Wszystkie te roboty wykonywaliśmy nad sześcioma czynnymi liniami kolejowymi, w tym linią Szybkiej Kolei Miejskiej i to bez wstrzymywania ruchu pociągów.
W ramach przeprowadzonych przez Skanska prac została wymieniona nawierzchnia i stalowy pomost oraz wyremontowana konstrukcja stalowa łuków. Inwestycja objęła też wymianę stalowego pomostu, remont przyczółków wraz z odtworzeniem ceglanej okładziny, montaż oświetlenia iluminacyjnego, wykonanie wjazdu i zjazdu dla rowerów, przebudowę schodów, budowę kolektora deszczowego oraz usunięcie kolizji z istniejącym uzbrojeniem i kolizji energetycznych.
Ciekawym zadaniem w ramach inwestycji był remont przyczółków ceglanych. W pierwszej fazie należało usunąć grubą warstwę malowideł graffiti, następnie wykonać iniekcję ciśnieniową rys, odsolić powierzchnię ceglaną i metodami konserwatorskimi uzupełnić ubytki cegieł i fug. Całość, w połączeniu z nowymi elementami obłożonymi cegłą klinkierową, robi naprawdę duże wrażenie.
Obiekt został wyposażony w ledową iluminację świetlną. Zaprogramowano pięć scen świetlnych przy użyciu zmieniających się kolorów nawiązujących do barw Gdańska. Iluminację można podziwiać codziennie w godzinach od 21 do 1 w nocy.
Na dojazdach do wiaduktu wykonaliśmy ozdobne murki żelbetowe. Zostały do nich przymocowane kamienne tablice z wykutym rokiem budowy, remontu i nazwą obiektu: „Brama Oliwska”. Przed wiaduktem umieszczony został natomiast pomnik sztuki inżynieryjnej – to wycięty i pomalowany przez Skanska zabytkowy węzeł wiaduktu. Podobny pomnik ma powstać na terenie Politechniki Gdańskiej, do której trafił drugi taki element.
Inwestycję wykonał zespół Menedżera Projektu Michała Drywy, Kierownikiem Budowy był Łukasz Nowak. Wartość robót opiewała na kwotę ponad 6,3 mln zł brutto, a inwestorem projektu była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Skanska na Euro 2012
Skanska zrealizowała wiele inwestycji ważnych dla organizacji Euro 2012. Wśród nich są m.in. budowa kujawsko-pomorskiego odcinka A1 (dwa etapy – oba zrealizowane z wyprzedzeniem terminów przewidzianych w kontraktach) i stadionu piłkarskiego w Kołobrzegu (podczas Euro 2012 był bazą treningową dla Duńczyków).
W Warszawie zbudowaliśmy Trasę Mostu Północnego w Warszawie, wyremontowaliśmy nawierzchnię płyty postojowej oraz drogi kołowania na lotnisku im. Chopina oraz zmodernizowaliśmy Dworzec Gdański. Skanska zrealizowała także Północną Obwodnicę Śródmiejską Wrocławia (oddaną do użytku 3 miesiące przed terminem umownym) i przebudowała torowisko tramwajowe pod tramwaj Plus na ul. Legnickiej i Hubskiej oraz przebudowała ul. Lotniczą we Wrocławiu (projekt został zrealizowany 7 miesięcy przed terminem).
W Wielkopolsce Skanska była wykonawcą zachodniej obwodnicy Poznania na odcinku od autostrady A2 do DK92. Rozbudowała także drogę wojewódzką nr 307 na odcinku Poznań – Węzeł Zakrzewo oraz płaszczyzny lotniskowe portu lotniczego Poznań - Ławica. W Gdańsku Skanska wykonała drogę kołowania na lotnisku im. Lecha Wałęsy i ostatni odcinek trasy W-Z.
Na Podkarpaciu byliśmy wykonawcą terminalu pasażerskiego w porcie lotniczym Rzeszów- Jasionka, pełniącym rolę lotniska zapasowego dla Lwowa i Warszawy oraz płyty postojowej i płaszczyzny do odladzania. Przebudowaliśmy także drogę krajową nr 4 Pilzno –Ropczyce. W związku z opóźnieniami w budowie podkarpackiego odcinka autostrady droga krajowa nr 4 jest jedyną trasą, którą kibice mogą dotrzeć na Ukrainę.