c

Detonacja mostu w Stryszowie

Press release 28.11.2014 11:10 CET

Wczoraj w Stryszowie wysadzono stary most kolejowy przez rzekę Skawę. Zaplanowana eksplozja to prace rozbiórkowe dotyczące likwidacji starej linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce, realizowane przez Skanska w ramach zbiornika wodnego Świnna Poręba.

fot. Zbigniew Gomułka, Skanska

Rozbiórka linii kolejowej to ostatnie zadanie w ramach projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce, jakie wykonuje Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Budowa nowej trasy kolejowej była konieczna, ponieważ część obecnych torów znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba.

Wybuch kontrolowany
Stary 3-przęsłowy most kolejowy w Stryszowie był obiektem stalowym z betonowymi podporami. Jego konstrukcja to blisko 370 ton stali. - Do rozbiórki mostu zużyto 300 kg dynamitu. 1,5 tygodnia zajęło wywiercenie 260 specjalnych otworów, a dwa dni zajęło zakładanie ładunków. Eksplozja nastąpiła w milisekundowych interwałach czasowych – informuje Jacek Kapałka, Kierownik budowy, Skanska. - Był to wybuch kontrolowany i cały proces detonacji obiektu odbył się zgodnie z założeniami. W wyniku eksplozji rozsadzone zostały podpory i przyczółki. Konstrukcja mostu opadła 2-3 m. Aktualnie będzie cięta za pomocą specjalnych nożyc – dodaje Zbigniew Gomułka, majster, Skanska.

Nowe mosty kolejowe
W ramach realizowanej inwestycji „Przełożenie linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce” na nowej trasie kolejowej powstały dwa mosty. Pierwszy z nich zlokalizowany jest w Dąbrówce. Przeprawa przez Stryszówkę ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27 m. Jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka.

Większy, prawie 400-metrowy most powstał w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej nad rzeką Skawą. - 7-przęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany jest na podporach o wysokości 24 m – tłumaczy Robert Jaskot, Menadżer Projektu, Skanska. Most ten jest największym tego typu obiektem w Małopolsce. Po zakończeniu budowy tym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.

Dla kierowców
Poza mostami kolejowymi powstał również jeden drogowy oraz droga na terenie Zembrzyc i Stryszowa. - Obiekt drogowy ma 234 m długości, 14,5 m szerokości i maksymalną wysokość 28 m. Jest zbudowany z 4 przęseł o długości 56,7 m każde – mówi Jacek Kapałka. Ustrój nośny został podwieszony do łuków żelbetowych za pomocą wieszaków prętowych. Przez most przebiega nowa trasa z Zembrzyc do Stryszowa o długości 5,4 km i 6-metrowej szerokiej jezdni. – Droga ta jest położona wzdłuż brzegu przyszłego zbiornika, równolegle do linii kolejowej na nasypie hydrotechnicznym – tłumaczy Jacek Kapałka.

Zbiornik Świnna Poręba
Zbiornik wodny w Świnnej Porębie jest trwającą od 1986 roku inwestycją Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Zlokalizowany jest w województwie małopolskim, w powiatach wadowickim i suskim, na terenach gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. Zbiornik będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzyc na długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m³ i powierzchnię 1,35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu. Pierwszy test zbiornik przeszedł podczas powodzi w 2010 roku zbiornik, przyjmując ponad 60 mln m³ wody i zmniejszając tym samym falę powodziową na Wiśle, która przeszła przez Kraków.