c

Poznańskie lotnisko Ławica będzie mieć nowoczesną wieżę kontroli lotów

Press release 30.09.2013 00:00 CET

Niemal 34-metrowa wieża kontroli ruchu lotniczego wraz z ośrodkiem radiokomunikacyjnym powstanie na terenie portu lotniczego Poznań-Ławica. Inwestycję o wartości ponad 22 mln zł netto na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zrealizuje firma Skanska. Budowa potrwa 16 miesięcy.

- Budowa nowej wieży ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego poprzez zapewnienie odpowiednich warunków pracy służb kontroli ruchu lotniczego – mówi Krzysztof Kapis, pełniący obowiązki Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Kontrola z 34 metrów

W ramach inwestycji wybudowana zostanie niemal 34-metrowa, siedmiokondygnacyjna wieża kontroli ruchu lotniczego o specyficznym kształcie. Podstawę wieży stanowić będzie żelbetowy, trzykondygnacyjny budynek techniczno-administracyjny z częścią podziemną. Wyróżniającym się elementem konstrukcji wieży będzie żelbetowy trzon. Znajdzie się w nim winda oraz szachty instalacyjne, a także sala operacyjna - centralne miejsce sprawowania kontroli nad ruchem powietrznym. Ta część będzie również spełniać funkcję socjalno – wypoczynkową. Na szczycie wieży powstanie taras. Całość została zaprojektowana w formie nachodzących na siebie stożków. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system zapewniający sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie nadzoru lotów. Inwestycja przewiduje również realizację budynku technicznego, ogrodzenia terenu, masztów flagowych, oświetlenia, instalacji telekomunikacyjnych oraz dróg wewnętrznych i parkingów o powierzchni 2,8 tys. m kw.

Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów wyniesie niemal 2,5 tys. m kw., a kubatura: części naziemnej ponad 12,5 tys. m sześc., części podziemnej - 1,2 tys. m sześc.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu "Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym". Autorem projektu jest warszawska firma inżynierska PROCHEM.

Wyzwania
Obiekt został zaprojektowany w konstrukcji żelbetowej, monolitycznej. - Dużym wyzwaniem będzie wykonanie 34-metrowej wieży – mówi Zbyszko Kapłon, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. - Jej konstrukcja zawiera wiele elementów łukowych, okrągłych, eliptycznych i pochyłych, co przy technologii monolitycznego wykonywania konstrukcji żelbetowych będzie wymagało zastosowania specjalistycznego deskowania, tzn. o przekroju łukowym. Z pewnością będzie to wyzwanie dla brygad ciesielskich i zbrojarskich.
Żelbetowy trzon posłuży do montażu elementów elewacyjnych. Powstanie obudowa z płyt Alucobond, o powierzchni ok. 2,5 tys. m kw. Do budowy wieży zostanie wykorzystany żuraw o wysokość 51 m i udźwigu od 3 do 8 ton.
W ramach zadania Skanska wykona ok. 2,5 tys. m sześc. konstrukcji żelbetowej, zużytych zostanie ok. 270 ton stali zbrojeniowej.

Bez zakłóceń pracy lotniska

Z uwagi na charakter i lokalizację inwestycji realizacja będzie podlegała szeregowi wymagań obowiązujących na terenie Portu Lotniczego. Roboty będą prowadzone w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska.
- Prace planujemy rozpocząć we wrześniu – mówi Jerzy Tykociński, Menadżer Projektu, Skanska. - Do pierwszych miesięcy 2014 roku skupimy się przede wszystkim na wykonaniu żelbetowej konstrukcji obiektu. Całość inwestycji planujemy zrealizować w 16 miesięcy.
Po oddaniu do użytku wieży kontroli ruchu lotniczego – symbolu portu, poznańska Ławica będzie w pełni nowoczesnym europejskim lotniskiem.