Zakończyła się budowa mostu w Gronkowie w powiecie nowotarskim. Nową przeprawę przez potok Leśnica na zlecenie Generalnie Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybudowała Skanska. Most kosztował 9,2 mln zł netto.
Most w Gronkowie powstał w 15 miesięcy w ciągu drogi krajowej nr 49 między Nowym Targiem a Białką Tatrzańską. Oddanie go do użytku oznacza koniec utrudnień dla kierowców w miejscu, gdzie do tej pory obowiązywał ruch wahadłowy i ograniczenie prędkości.
Czerwony łuk
- Budowa nowego mostu w Gronkowie była konieczna za względu na zły stan techniczny i niewystarczającą nośność istniejącej przeprawy przez potok Leśnica - mówi Dariusz Migała, Dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. -Najbardziej spektakularnym wydarzeniem podczas budowy nowej przeprawy był montaż konstrukcji łukowej mostu.
Most w Gronkowie ma formę tzw. łuku Langera o sztywnych pomostach wzmocnionych wiotkim łukiem z pionowymi wieszakami stalowymi. – Jest to most jednoprzęsłowy o rozpiętości 40 m – dodaje Dariusz Migała.
Będzie bezpieczniej
Wraz z mostem Skanska wybudowała także 700 m nowej drogi krajowej, stanowiącej dojazd do mostu, wykonała kanalizację deszczową oraz niezbędne przebudowy instalacji energetycznej i telekomunikacyjnej.
W ramach inwestycji wykonane zostały również elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu w rejonie mostu w Gronkowie. - Są to betonowe bariery energochłonne, ogrodzenia stalowe oraz balustrady i poręcze – tłumaczy Dariusz Migała. Przejścia dla pieszych zostały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez odpowiednie obniżenie krawężników.
Znaczenie dla regionu
Nowy most w Gronkowie znajduje się na drodze krajowej pomiędzy Nowym Targiem a Białką Tatrzańską. To ważny odcinek dla południa Polski. Droga ta prowadzi nie tylko do znanych ośrodków narciarskich i turystycznych, ale też do przejścia granicznego ze Słowacją w Jurgowie. Oddanie do użytku nowego mostu w Gronkowie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu dojazdu do zimowych kurortów w Tatrach.
Skanska w Małopolsce
Na terenie Małopolski Skanska od lat realizuje projekty z zakresu budownictwa drogowo-mostowego. Obecnie budujemy m.in. most w Stryszawie k. Suchej Beskidzkiej oraz obwodnicę Kęt. W ostatnim czasie zakończyliśmy natomiast budowę prawie 200-metrowego wiaduktu drogowego w Zembrzycach w powiecie suskim oraz największego ronda w Tarnowie.