Skanska w Polsce
c

Skanska wybudowała nowy terminal pasażerski w Jasionce

Press release 01.02.2012 11:30 CET

Firma budowlana Skanska zakończyła trwającą 15 miesięcy budowę nowego terminalu w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Dzięki inwestycji o wartości ponad 97 mln zł brutto poprawi się komfort obsługi pasażerów oraz zwiększy się przepustowość portu i liczba obsługiwanych połączeń. Powstanie nowego terminalu ma strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju podrzeszowskiego lotniska i całego regionu Podkarpacia.

 

Inwestycja zakończona przed terminem

To pierwszy terminal pasażerski, jaki Skanska wybudowała w Polsce, a zarazem największa z inwestycji kubaturowych w historii firmy na Podkarpaciu. Prace budowlane zakończyliśmy 20 grudnia 2011 roku, czyli 10 dni przed terminem wynikającym z umowy. 24 stycznia br. zakończyliśmy procedury odbiorowe i przekazaliśmy obiekt inwestorowi.

- Mamy ogromną satysfakcję, że to właśnie nasza firma mogła zrealizować jedną z najważniejszych inwestycji w regionie Podkarpacia i uczestniczyć w rozbudowie podrzeszowskiego lotniska – mówi Dariusz Gruszka, Menadżer Projektu, Skanska. - Zakres prac zleconych naszej firmie obejmował budowę czterokondygnacyjnego obiektu z charakterystycznym łukowym dachem wraz z przyłączami sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, energetycznych i teletechnicznych oraz ogrodzeniem, oświetleniem, terenami zielonymi i ciągami pieszymi.

Oficjalne otwarcie terminalu planowane jest na kwiecień br. Do tego czasu Port Lotniczy wyposaży obiekt w urządzenia kontroli bezpieczeństwa, a służby lotniskowe m.in. Służba Ochrony Lotniska, Straż Graniczna i Urząd Celny przygotują go odpowiednio do przyjęcia i odprawienia pierwszych podróżnych.

Nowoczesny i funkcjonalny obiekt

Imponujący gmach nowego terminalu ma czterokrotnie większą powierzchnię od starego obiektu. 90 tys. m sześc. kubatury i 14 tys. m kw. powierzchni użytkowej pozwolą na potrojenie liczby odprawianych pasażerów - do 700 pasażerów w ciągu godziny, a w skali roku nawet do 1,5 mln podróżnych. Możliwa będzie jednoczesna obsługa pasażerów z czterech samolotów. Dodatkowo gabaryty budynku umożliwią scentralizowanie w jednym obiekcie obsługi pasażerów przylatujących i odlatujących z podrzeszowskiego lotniska, co dotychczas nie było możliwe ze względu na infrastrukturę portu. W przyszłości obiekt w Jasionce będzie można rozbudować o kolejne moduły, gdyby okazał się niewystarczający do obsługi ruchu lotniczego.

Z lotu ptaka terminal kształtem przypomina literę „T”, szerszą częścią zwrócony w stronę płyty postojowej.

- W wystroju wnętrza przeważają różne odcienie szarości, ocieplone ściennymi i sufitowymi elementami wykończeniowymi w kolorze buku. Całość daje wrażenie chłodnej elegancji –  opisuje obiekt Wojciech Chmura, Kierownik Budowy, Skanska. - Duże wrażenie robi hall z przypominającym czaszę spadochronu z efektowym łukowym stropem. Został on wykończony tzw. wyspami akustycznymi, czyli prostokątnymi drewnopochodnymi płytami, które jednocześnie pełnią funkcją dekoracyjną i poprawiają akustykę w tego typu obiektach. Sufit wyspowy umożliwia odpowiednie rozproszenie i pochłanianie dźwięków, co ma wpływ na czytelność komunikatów podawanych przez głośniki – dodaje W. Chmura ze Skanska.

Częściowo podpiwniczony obiekt z 3 kondygnacjami naziemnymi i jedną podziemną został wyposażony w ruchome schody, 6 dźwigów osobowych, 1 dźwig do obsługi bagażu ponadnormatywnego oraz dwie mniejsze windy na potrzeby ulokowanych na pierwszym piętrze lokali gastronomicznych. Na 4 kondygnacjach mieści się prawie 250 pomieszczeń. Obiekt będzie bez przerwy monitorowany przez ponad 250 kamer rozmieszczonych w całym budynku. Główne wejście do terminalu z parkingu znajduje się od strony północnej. Mimo złożonej i zróżnicowanej funkcji całość stanowi zwartą, jednorodną bryłę z czytelnym układem przestrzennym wewnątrz budynku.

Parter to hall główny z pomieszczeniami informacyjnymi, kasowymi, komercyjnymi, pomocy medycznej oraz pomieszczenia sanitarne dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i pomieszczenia dla rodziców z dziećmi. W południowej części hallu głównego zaprojektowano strefę biletowo – bagażową z 17 stanowiskami check–in (stanowisko nr 1 przeznaczono do odpraw bagażu ponadnormatywnego) oraz kasa opłat celnych, stanowisko potwierdzenia dokumentów uprawniających do zwrotu VAT i pomieszczenia kontroli celnej bagażu w obecności pasażera i odbioru bagażu zgubionego „lost&found”. Od strony płyty postojowej dla samolotów znajduje się strefa kontroli dokumentów dla pasażerów przylatujących oraz hala przylotów z dwoma karuzelami do odbioru bagażu.

Na pierwszym piętrze w strefie ogólnodostępnej znajdują się: restauracja i bary na antresoli hallu głównego od strony zachodniej, w części środkowej strefa kolejkowania do kontroli bezpieczeństwa pasażerów odlatujących oraz kaplica lotniskowa od strony wschodniej. Wyposażenie strefy kontroli bezpieczeństwa w wysokiej klasy urządzenia rentgenowskie, stacjonarne i ręczne detektory metali, bramki radiometryczne i inne służące do kontroli bezpieczeństwa osób oraz bagażu kabinowego pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej.

Na tej kondygnacji zlokalizowano również Business Lounge, osobno dla pasażerów ze strefy Schengen i Non Schengen, jak i miejsce odpoczynku dla pilotów oczekujących w przerwie między kolejnymi lotami. Pasażerowie z obu stref po odprawie bagażu i kontroli bezpieczeństwa mają do dyspozycji przestronne poczekalnie z widokiem na płytę lotniska, pomieszczenia komercyjne w strefie wolnocłowej, bar, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi oraz część sanitarną dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdziemy tutaj także pomieszczenie dla tzw. pasażera niebezpiecznego (agresywnego) oraz pokoje dla osób niezaakceptowanych na wjazd na teren RP.

Kolejną część kondygnacji stanowią cztery stanowiska gate, po dwie dla każdej ze stref Schengen i Non Schengen. Pasażerowie po przejściu przez gate, kierowani będą do korytarzy przedrękawowych, z których przechodzić będą do samolotu.

Ostatnie, najwyższe piętro nowego terminalu przeznaczono pod działalność komercyjno-handlową oraz pod ogólnodostępny taras widokowy, z którego będzie można obserwować drogę startową oraz płytę postojową lotniska. Taras składa się z dwóch części: wewnętrznej o pow. 96 m kw. i zewnętrznej o pow. 98 m kw.

Na kondygnacji podziemnej znajdą się pomieszczenia oraz urządzenia zastrzeżone dla ogólnego dostępu pasażerów: sortownia bagażu z taśmociągami załadowczymi oraz rozładowczymi na potrzeby przylotowo – odlotowe oraz pomieszczenia techniczne i magazynowe. Część tej kondygnacji przeznaczono na pomieszczenia pięciostopniowej kontroli bagażu rejestrowanego, gdzie będzie on poddany kontroli bezpieczeństwa przy pomocy automatycznego i „inteligentnego” systemu, a w razie potrzeby również manualnie.

Wyzwania inżynierskie

Konstrukcja budynku, zaprojektowana została jako stalowy szkielet ramowy uzupełniony konstrukcją żelbetową monolityczną. W elewacji zewnętrznej dominuje aluminium i szkło. Fasada budynku została wykonana jako konstrukcja słupowo-ryglowa wykonana z aluminium i mocowana systemowo do konstrukcji stalowej wsporczej. Zamontowano ok. 4000 m kw. elementów ślusarki aluminiowej zewnętrznej i prawie 3000 m kw. elementów ślusarki aluminiowej wewnętrznej. Przykrycie dachu w części centralnej stanowi dach łukowy, przykrycie skrzydeł wschodniego i zachodniego to płaskie stropodachy.

- Jednym z najciekawszych elementów budowlanych, stanowiącym również ważny i eksponowany element architektoniczny jest łukowa konstrukcja dachu – informuje Dariusz Gruszka ze Skanska. Stalową konstrukcję dachu wykonaliśmy z ponad 3500 elementów, z których żaden nie jest powtarzalny, w tym ponad 1000 elementów giętych. W osi środkowej budynku zamontowany został główny dźwigar łukowy o rozpiętości ponad 60 m.

Dach został wykonany z profilowanych arkuszy blachy aluminiowej o szerokości 40cm i długości do 70 m, w technologii tzw. rąbka stojącego. Arkusze blachy prefabrykowano bezpośrednio na palcu budowy przy pomocy specjalnie do tego przeznaczonego urządzenia tzw. roolformer’a , z którego podawane były bezpośrednio na dach i tam rozkładane. Dzięki zaciśnięciu specjalnie wyprofilowanych rąbków dwóch sąsiednich arkuszy blachy przy pomocy specjalnej zwijarki uzyskuje się zarówno stabilne mocowanie do tzw. klipów jak i szczelność dachu – wyjaśnia D. Gruszka ze Skanska. - Poza tym przy tej technologii i takiej geometrii na całym dachu nie występują łączenia poprzeczne blach, ani nie występuje też konieczność przewiercania pokrycia dachu, co ma wpływ zarówno na efekt wizualny jak również na względy użytkowe – praktycznie do minimum ograniczone zostało ryzyko występowania przecieków.

Równie ważnym architektonicznie elementem decydującym o odbiorze wizualnym obiektu jest wspornikowy okap dachu wykonany z kompozytowych paneli aluminiowych zamontowanych do konstrukcji stalowej (maksymalny wysięg okapu przekracza 8 m).

Bezpieczna budowa

Projekt zwyciężył w organizowanym przez rzeszowski Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy dorocznym konkursie „Buduj bezpiecznie”. Jury konkursowe doceniło zarówno standardy BHP obowiązujące w naszej firmie, które w wielu przypadkach są bardziej rygorystyczne od obowiązujących przepisów, jak i ich praktyczne egzekwowanie na budowie.

Firma z doświadczeniem

Od wielu lat Skanska realizuje inwestycje na terenie polskich i zagranicznych portów lotniczych. Terminal w Jasionce to pierwszy tego typu obiekt, jaki wybudowaliśmy w Polsce.  Nasza firma była wykonawcą terminali pasażerskich w Pradze, Budapeszcie, Tallinie oraz na lotniskach Arlanda w Sztokholmie i Boston Logan w Bostonie. W Polsce obecnie prowadzimy prace związane z rozbudową terminalu A w Pyrzowicach oraz  wykonujemy kanalizację i odwodnienie na lubelskim lotnisku. Zrealizowaliśmy prace nawierzchniowe na lotniskach w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku oraz wybudowaliśmy wieżę kontroli ruchu lotniczego w Łodzi. W lipcu 2011 roku w Jasionce oddaliśmy do użytku  płaszczyznę do odladzania samolotów i rozbudowaną płytę postojową. Obecnie realizujemy tu prace związane z budową nowej wieży kontroli ruchu lotniczego oraz z rozbudową oświetlenia nawigacyjnego.