c

Skanska zmodernizuje kolejne odcinki torowisk w Bytomiu

Press release 25.04.2013 10:00 CET
Już za 15 miesięcy zwiększy się komfort jazdy pasażerów korzystających z bytomskiej komunikacji tramwajowej. W ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej zostaną przebudowane kolejne odcinki torowisk w Bytomiu. Inwestycję zrealizuje Skanska na zlecenie Spółki Tramwaje Śląskie. Wartość prac to ponad 23 mln zł netto.

Zakres prac

W ramach zawartej umowy przebudujemy jedną z głównych linii przebiegających przez centrum Bytomia - torowisko na ul. Jagiellońskiej od skrzyżowania z ul. Moniuszki do skrzyżowania z pl. Wolskiego oraz na ul. Karola Miarki. Przedsięwzięcie to jest kontynuacją realizowanej, również przez Skanska, modernizacji infrastruktury ul. Powstańców Warszawskich i Moniuszki w Bytomiu.

Kolejne zadanie w ramach tego kontraktu to przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Świętochłowickiej i Łagiewnickiej na odcinku od granicy ze Świętochłowicami – do Zamłynia w Bytomiu. Do najważniejszych prac należeć będzie: wykonanie rozbiórki, przebudowa istniejących torowisk wraz z siecią trakcyjną, wymiana nawierzchni torów i rozjazdów oraz wykonanie odwodnienia. Skanska przebuduje sieci elektroenergetyczne, teletechniczne i wodociągowe. Wykona również nawierzchnie jezdni i chodników.

Prace te wykonane będą w ramach projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.  

Korzyści dla mieszkańców

Dzięki modernizacji torowisk zwiększy się komfort i bezpieczeństwo pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej. Poprawi się również komunikacja między miastami poprzez wprowadzenie priorytetu dla tramwaju
na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Ważny projekt na Śląsku
Do końca 2014 roku zostanie zmodernizowanych ok. 46 km torów tramwajowych w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej. W ramach realizowanego projektu wszystkie nowe torowiska będą wykonane sposobem tłumiącym wibracje i hałas. Taka technologia zastosowana jest już na torowisku w ul. Gliwickiej, 1 Maja, św. Jana i Al. Korfantego w Katowicach. Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze. W październiku 2012 r. rozpoczęła się przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja. Prócz tego sukcesywnie przebudowywane będą fragmenty torowisk
w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia w dzielnicy Szopienice oraz w ul. Kościuszki; w Zabrzu: wzdłuż ul. 3 Maja i ul. Wolności; w Chorzowie: w ul. Armii Krajowej, ul. Wolności oraz wzdłuż ul. Katowickiej; w Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przy rondzie Unii Europejskiej; w Sosnowcu – wzdłuż ul. 3 Maja, Sobieskiego, Piłsudskiego i Małachowskiego, oraz w śródmieściu Bytomia.

W ramach Projektu powstanie dwutorowa linia tramwajowa łączącą Katowice z Sosnowcem oraz dwutorowa linia tramwajowa w Bytomiu od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ul. Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków. Ponadto, zgodnie z planem realizowane są prace z zakresu gruntownej modernizacji 75 tramwajów typu 105 N. W ramach projektu tabor Tramwajów Śląskich wzbogaci się również o 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy bydgoska Pesa.

Skanska buduje na Śląsku

Przebudowa ul. Piotra Skargi to już kolejna inwestycja realizowana przez Skanska na terenie aglomeracji śląskiej. Firma przebudowuje też obecnie ul. 3 Maja w Katowicach.

Skanska prowadzi również prace na zlecenie Tramwajów Śląskich. Polegają one na modernizacji torowisk w Katowicach, Bytomiu, Chorzowie i Zabrzu.

Największą inwestycją drogową prowadzoną przez Skanska na Śląsku jest budowa odcinka G1 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach.