Skanska w Polsce
c

Już można przejechać całą toruńską średnicówką!

Press release 09.10.2015 15:30 CET

Drugi odcinek Trasy Średnicowej Północnej został oficjalnie otwarty. Obejmuje on fragment od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. Generalnym wykonawcą była firma Skanska. Prace trwały 16 miesięcy. Wartość inwestycji wyniosła ok. 95 mln zł netto. Zamawiającym był MZD.

Download file

W ramach inwestycji wybudowany został 3-kilometrowy odcinek drogi (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwupasmową jezdnią, która biegnie na odcinku od ul. Grudziądzkiej do węzła drogowego w ciągu ul. Wschodniej do włączenia w ulicę Marii Skłodowskiej-Curie, którą została również przebudowana. Dla pieszych zostały wybudowane chodniki (4 km), a dla rowerzystów ponad 3,5 km dróg rowerowych. Na całym odcinku zostało zamontowane oświetlenie (319 słupów oświetleniowych) i nasadzona zieleń.

Nietypowa estakada
Największym obiektem na średnicówce jest estakada. Ma 454 m długości, 14 m wysokości w najwyższym miejscu i 9 m w najniższym miejscu, a szerokość całkowita wynosi 18,6m. Pozwala ona na bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i nad ulicą Skłodowskiej-Curie. Do dyspozycji są  trzy pasy ruchu, w tym dwa kierunku zachodnim i  jeden w kierunku wschodnim. Na estakadzie znajduje się chodnik i ścieżka rowerowa.

- Estakada to konstrukcja składająca się z 9 przęseł o rozpiętości od 35 do 80 m – mówi Daniel Barton, Kierownik Robót Mostowych, Skanska. - 8 przęseł wykonaliśmy w konstrukcji kablobetonowej i 1 – nad torami kolejowymi, w konstrukcji stalowo-betonowej, doprężonej do pozostałej części konstrukcji. To nowatorskie rozwiązanie pozwala na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 metrów. Ponadto, umożliwiło prowadzenie prac budowlanych bez ingerowania w ruch pociągów. Skomplikowana była operacja montażu przęsła nad torami kolejowymi. Odbywała się nocą. Do tego wykorzystaliśmy ogromny dźwig kołowy o nośności 500 ton. Konstrukcja stalowej części estakady dostarczona została przez naszą Wytwórnię Konstrukcji Stalowych z Kielc. Waga pojedynczego dźwigara wyniosła ok. 50 ton, a całej konstrukcji ok. 140 ton – dodaje Daniel Barton. Obiekt został posadowiony na palach przemieszczeniowych i oparty na 10 podporach w postaci filarów słupowych. Podpory skrajne wykonano w technologii gruntu zbrojonego z okładziną z paneli żelbetowych. Przyczółki wykonano od razu pod układ docelowy, tj. pod drugą nitkę estakady.

Realizacja estakady nad torami kolejowymi, tramwajowymi i jezdnią w ul. Skłodowskiej była dużym wyzwaniem organizacyjnym i logistycznym.

Przepust i kładka dla pieszych
Inwestycja objęła budowę przepustu o eliptycznym kształcie, który został poprowadzony w nasypie estakady, na wysokości ul. Wschodniej i jest przeznaczony dla pieszych oraz rowerzystów. Konstrukcja ta ma 55 m długości a jej światło jest dostosowane do skrajni pieszo-rowerowej Na wysokości ul. Świętopełka powstała kładka dla pieszych – obiekt sugerowany przez mieszkańców w wyniku konsultacji społecznych dotyczących budowy trasy. Kładka jest posadowiona na palach wierconych CFA i żelbetowych podporach. Ustrój nośny stanowią belki strunobetonowe. Obiekt wyposażony jest w klatki schodowe i pochylnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Na uwagę zasługuje oświetlenie kładki – to moduły LED zintegrowane z balustradami.

W ramach inwestycji przebudowane zostały także 3 skrzyżowania:  z ul. Dworcową, z ul. Bolesława Chrobrego i  z ul. M. Skłodowskiej- Curie, a także torowisko tramwajowe w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie.

- Na budowanym odcinku Trasy Średnicowej wykonaliśmy nawierzchnię o obniżonym poziomie hałasu – mówi Piotr Kwiatkowski, Menadżer Projektu, Skanska. - Przejazdy przez tory tramwajowe wykonaliśmy z prefabrykowanych płyt przejazdowych TINES. W największym natężeniu robót na budowie pracowało ponad 150 osób i 50 jednostek sprzętowych. Z uwagi na krótki termin wykonania roboty prowadziliśmy na kilku frontach. Jednocześnie realizowaliśmy roboty kanalizacyjne, mostowe, drogowe, usuwane były kolizje z sieciami. Warto dodać, że nowo wybudowaną trasę wyposażyliśmy w elementach ochrony środowiska tj. ok. 2 km płotków zapobiegających wchodzeniu płazów na jezdnię, 2 przepusty dla zwierząt, ponad 1290 m ekranów akustycznych wzdłuż osiedli i ogródków działkowych – dodaje Piotr Kwiatkowski.

Trasa Średnicowa stanowi część głównego szkieletu układu drogowego miasta Torunia na kierunku wschód-zachód. Nowo wybudowany odcinek połączył ul. Grudziądzką z ul. M. Skłodowskiej-Curie. Etap II Trasy Średnicowej scalił fragment zrealizowany przez Skanska w I etapie  na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Szosa Chełmińska.

Inwestycja w liczbach
- wymiana gruntu w ilości około 70 000 m sześc.
- budowa  nasypów w ilości około 131 000 m sześc.
- wykonanie około 88 000 m kw. trawników i nasadzenia 7 220 szt. drzew i krzewów.
- 22 000 t podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie
- 36 000 ton mas bitumicznych do wykonania nawierzchni
- 9 000 m3 stabilizacji gruntu
- 10 500 m2 nawierzchni z kostki brukowej betonowej i 11 000 mb krawężników
- 22 700 mb obrzeży betonowych
- 13 000 m3 betonu konstrukcyjnego
- 2 200 t stali zbrojeniowej
- 140 t stali konstrukcyjnej

Skanska w woj. kujawsko-pomorskim
Skanska jest obecna na rynku kujawsko-pomorskim z sukcesem realizując kontrakty inżynieryjne, jak również kubaturowe. Należą do nich m.in. przebudowa toruńskich ulic: Grudziądzkiej, Szosa Chełmińska, Skłodowskiej-Curie, budowa Specjalistycznego Szpitala Miejskiego i Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii UMK w Toruniu. W Bydgoszczy Skanska przebudowała liczne ulice, tj. Gdańską/Chodkiewicza, Nowotoruńską, Dobrzyńską, Żwirki i Wigury. Wybudowała również w tym mieście ścieżki rowerowe i miasteczko ruchu drogowego w Myślęcinku. Ponadto, firma zrealizowała obwodnice Wąbrzeźna, Kowala, Szubina, Mroczy. W Grudziądzu rozbudowała Regionalny Szpital Specjalistyczny w Grudziądzu, wybudowała także Wiślaną Trasę Rowerową. W listopadzie 2014 r. w Bydgoszczy powstał Oddział Budownictwa Inżynieryjnego Skanska. Wcześniej kontrakty były prowadzone z poziomu Oddziału z Poznania.

Aktualnie Skanska dynamicznie zwiększa zatrudnienie. Już w tej chwili jest największą firmą budowlaną w Polsce, dając pracę ponad 7,5 tysiącom specjalistów. W swojej strategii firma stawia na lokalność, dlatego w planach rekrutacyjnych uwzględnia zatrudnienie lokalnych pracowników, oferując im możliwość pracy i rozwoju zawodowego w miejscu zamieszkania. Aktualnie w województwie kujawsko – pomorskim Skanska poszukuje m.in. specjalistów z zakresu kompetencji elektrycznych, elektroenergetycznych oraz specjalistów w branży drogowej.

Oferty pracy znajdują się na stronie: http://www.skanska.pl/Praca-i-kariera/Oferty-pracy/Wojewodztwo/Kujawsko-pomorskie/

Pobierz