
Czwarty segment mostu zamontowany. Jesteśmy nad Bystrzycą.
Trwają prace przy budowie mostu przez rzekę Bystrzycę, w ciągu DK 94. Powstaje on nad istniejącym mostem Ratyńskim. Będzie miał 7 przęseł, 327 m długości, ponad 16 m szerokości, jezdnię o szerokości 7 m i dwóch pasach ruchu.
- Obiekt wykonujemy w technologii nasuwania podłużnego – mówi Marcin Sęk, Kierownik Robót Mostowych, Skanska. - Polega to na budowaniu mostu segmentami i przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z przyczółka na kolejne podpory. Produkcja segmentów odbywa się w specjalnie powstałej wytwórni znajdującej się za przyczółkiem. Wykonane segmenty przesuwamy za pomocą urządzenia do nasuwania. Składa się ono z systemu trakcyjnego (dwóch siłowników podnoszących i sześciu siłowników pchających) oraz pompy hydraulicznej. Urządzenie zapewnia 2 200 ton siły podnoszącej i 900 ton siły przesuwającej.
Dziś wysunęliśmy czwarty z piętnastu segmentów mostu. Konstrukcja jest już nasunięta nad rzekę Bystrzycę. Od razu rozpoczniemy przygotowanie piątego segmentu. Będziemy go nasuwać wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. I tak do całkowitego ukończenia obiektu.
Podczas operacji nasuwania stosujemy stalowy, 30-metrowy awanbek zamontowany do pierwszego segmentu. Jego zadaniem jest przedłużanie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska tymczasowe oraz oparcie powstającego mostu na kolejnych podporach, co wpływa na zmniejszenie naprężeń w przęśle.
Finał nasuwania wszystkich 15 segmentów ustroju nośnego przewidujemy na koniec roku 2016 r., a roboty wykończeniowe na moście na lipiec 2017 r.
Obiekt wyposażony zostanie w kapy chodnikowe, płyty przejściowe, dylatacje, odwodnienie, bariery ochronne, balustrady oraz nawierzchnię drogową. Jezdnia o szerokości 7 m będzie miała dwa pasy ruchu. Most pozwoli na bezkolizyjnie i bezpieczne przeprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego Osi Inkubacji nad rzeką Bystrzycą i obszarem Natura 2000.
Dzięki zastosowaniu technologii nasuwnia podłużnego przy budowie mostu, nie ma konieczności wyłączania mostu Ratyńskiego z ruchu, nad którym powstaje obiekt.
Nasuwanie w szczegółach
- Cykl nasuwania segmentu polega na uniesieniu ustroju nośnego o 5-10 mm i przesunięciu go o ok. 25 cm – mówi Karol Ossowski, Kierownik Robót, Skanska. - Następnie ustrój zostaje opuszczony na blok hamowny, a siłowniki pchające cofnięte do pozycji wyjściowej - trwa to ok. 2 minut. I cykl się powtarza. Ponad 24-metrowy segment nasuwamy w ok. 4 godz.
Podczas tej operacji wszystkie osie podparcia wyposażone są w połączenie radiowe z centrum sterowania urządzeniem. W każdej chwili możliwe jest natychmiastowe zatrzymanie nasuwu. W celu zachowania najwyższej precyzji przesuwana konstrukcja jest stale kontrolowana przez zespół geodezyjny, a ewentualne odchylenia od pożądanej osi nasuwania - na bieżąco korygowane. Podczas nasuwania prowadzona jest również kontrola wychylenia głowic filarów przy pomocy inklinometrów – systemu zatrzymującego pracę urządzenia po przekroczeniu dopuszczalnego wychylenia głowicy filara.
Co słychać na pozostałych odcinkach?
- Zakończyliśmy budowę pierwszego odcinka obwodnicy Leśnicy, od ulicy Rdestowej do Granicznej – mówi Marek Suplicki, Kierownik Budowy, Skanska.
- Ruch na skrzyżowaniu ul. Rdestowej z nowo wybudowanym fragmentem został przywrócony. Na odcinku – ul. Piołunowa – Ratyńska prowadzimy prace drogowe i sieciowe. Pomiędzy ul. Piołunową a powstającym mostem realizowane są m.in. warstwy konstrukcyjne, a także krawężniki, obrzeża, kanalizacja deszczowa i sanitarna. Wkrótce będziemy wykonywać nawierzchnię i ciągi pieszo-rowerowe.
Natomiast pomiędzy ul. Ratyńską a powstającym wiaduktem i mostem wykonujemy warstwy nasypu i konstrukcyjne, kanalizację deszczową oraz przejścia dla zwierząt. W najbliższym czasie planujemy rozpoczęcie prac brukarskich.
Odcinki od ul. Średzkiej do ul. Ratyńskiej oraz od ul. Piołunowej do Osienieckiej – na etapie oczekiwania na Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).
W ramach obwodnicy Leśnicy, wzdłuż ul. Beskidzkiej powstaje wiadukt. Będzie miał 7 m rozpiętości i 50 m długości. Na obiekcie zostaną zamontowane m.in. ekrany akustyczne, balustrady, oświetlenie. Wiadukt pozwoli na bezkolizyjne i bezpieczne przeprowadzenie ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Beskidzkiej.
Będzie szybciej i bezpieczniej
- Inwestycja usprawni zdecydowanie ruch w tej części miasta, odciąży Leśnicę i skróci czas wjeżdżających do Wrocławia od strony Środy Śląskiej. Będzie szybciej i bezpieczniej – mówi Paweł Fidelak, Menadżer Projektu, Skanska.
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę 7,1 km nowej jezdni we wrocławskiej dzielnicy Leśnica, która połączy ul. Średzką z ul. Graniczną. Obwodnica będzie dwukierunkową drogą jednojezdniową. Ponadto, w ramach zadania powstanie nowy most nad rzeką Bystrzycą, dwa wiadukty: nad przyszłą linią kolejową do portu lotniczego i nad aleją Stabłowicką, a także przejście technologiczne i przejścia dla zwierząt.