c

Komfort i najwyższe standardy – Centrum Komunikacyjne w Legionowie już otwarte!

Press release 13.09.2016 15:00 CET

Mieszkańcy Legionowa mają się czym chwalić. W niedzielę odbyło się uroczyste otwarcie największej w historii miasta inwestycji – Centrum Komunikacyjnego. Kontrakt o wartości blisko 30 mln zł brutto, polegający na dokończeniu budowy obiektu, zrealizowała Skanska. Inwestorem był Urząd Miasta Legionowo.

Centrum Komunikacyjne w Legionowie

Nowo powstałe Centrum Komunikacyjne zachęca do korzystania z transportu zbiorowego, ale przede wszystkim usprawnia działanie komunikacji publicznej w mieście. Inwestycja jest ogromnym sukcesem, który wymagał dużego zaangażowania budujących ją ludzi. W czerwcu ubiegłego roku, kiedy Skanska weszła na plac budowy, do dokończenia miała blisko 70 proc robót, jakie wynikały z całego projektu. Budynek dworca osiągnął wówczas stan surowy częściowo zamknięty, budynek garażu posiadał szkielet bez rampy podjazdowej, zaś droga i infrastruktura zostały rozpoczęte fragmentarycznie.

– Prace rozpoczęliśmy od robót izolacyjnych dachu dworca oraz robót murowych. Kolejnym etapem było wykonanie fasady z zegarem oraz zbudowanie szklanej kopuły dachu na konstrukcji stalowej – mówi Piotr Falaciński, Kierownik Budowy, Skanska. - Równolegle kontynuowaliśmy prace w budynku garażu wielopoziomowego. Najpierw zakończyliśmy elementy żelbetowe, w tym spiralną rampę żelbetową oraz klatkę schodową, następnie wykonaliśmy prace posadzkarskie na trzech kondygnacjach nadziemnych, których powierzchnia wynosi ok. 20 000 m kw. – wymienia Kierownik Budowy. - W ostatnim etapie prac na dworcu wykonaliśmy roboty wykończeniowe i aranżacyjne, w budynku garażu roboty fasadowe i dociepleniowe oraz inne prace wykończeniowe, a następnie zagospodarowaliśmy teren – dodaje.

W ramach umowy Skanska rozbudowała też istniejące przejście podziemne przy przystanku PKP Legionowo wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz usunęła kolizje. Przejście umożliwia teraz płynną komunikację od strony osiedla Piaski na poszczególne perony oraz do budynku dworca kolejowego.

Wyzwania na budowie
Kontynuacja prac na już rozpoczętej budowie wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.

– Przed przystąpieniem do kontynuacji budowy najpierw musieliśmy wykonać inwentaryzację części już zrealizowanej oraz opracować szczegółowe plany robocze wraz z dokumentacją warsztatową dla poszczególnych zadań – wyjaśnia Piotr Falaciński. - Dzięki temu sprawnie wznowiliśmy roboty oraz nadaliśmy odpowiedni rytm i tempo na wszystkich, wcześniej rozpoczętych odcinkach budowy, aby pasażerowie i mieszkańcy Legionowa jak najszybciej mogli cieszyć się nowym obiektem - dodaje.

Multimedialna Strefa Obsługi Pasażera
Jednym z atutów nowego Centrum Komunikacyjnego w Legionowie jest architektura dworca, dzięki której miejsce to spełnia najwyższe standardy europejskie. Konstrukcję stanowią ściany żelbetowe oporowe zwieńczone szklaną kopułą opartą na konstrukcji stalowej o łącznej długości ponad 60 mb. Z kolei budynek garażu wprowadził ład przestrzenny i wyeliminował wszechobecnie zaparkowane samochody. Dzięki temu przestrzeń w rejonie dworca otworzyła się dla mieszkańców i podróżujących. Tuż obok dworca ustawione są zadaszone przystanki autobusowe, zaś cykliści mogą korzystać ze znajdującej się w budynku wypożyczalni rowerów.

Obiekt przede wszystkim poprawił komfort podróżnych. Parter to m.in. nowa, przestronna poczekalnia, kasy biletowe, system informacji pasażerskiej i punkty handlowe. Na dwóch górnych kondygnacjach coś dla siebie znajdą mole książkowe. „Poczytalnia” - bo tak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki - umili czas oczekującym na pociąg. Znajdują się tu nie tylko książki. To także audiobooki, filmy i gry na konsole – całość pod nazwą Multimedialnej Strefy Obsługi Pasażera pozwala kreatywnie spędzić czas.

Inwestycja w liczbach
Budynek dworca przy przystanku PKP Legionowo przy ul. Kościuszki wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- kubatura: 17 298 m sześc.
- powierzchnia zabudowy: 1 217 m kw.
- ilość kondygnacji: 3

Budynek garażu wielopoziomowego przy ul. Zegrzyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- kubatura: 41 832 m sześc.
- powierzchnia zabudowy: 7 169 m kw.
- ilość kondygnacji: 3

Połączenie drogowe ul. Polnej z ul. Piaskową wraz z infrastruktura towarzyszącą:
- długość: 1 887 m
- szerokość jezdni: 6 m

Projekt współfinansowany był przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Kolejna inwestycja kolejowa Skanska
Skanska ma doświadczenie w realizacji obiektów dla branży kolejowej. W ubiegłych latach spółka przebudowała m.in. stację kolejową Wrocław Leśnica, Dworzec Kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim oraz Dworzec Gdański w Warszawie. Ponadto Skanska jest wykonawcą Stacji PKP Łódź Widzew, gdzie zmodernizowała i zbudowała nowe obiekty wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych.