c

Ruszyły prace na obwodnicy Skały

Press release 27.10.2016 10:00 CET

Rozpoczyna się długo wyczekiwana przez mieszkańców i kierowców budowa obwodnicy Skały. Inwestycja powstanie na zlecenie Zarządu Województwa Małopolskiego. Poprawi bezpieczeństwo i zlikwiduje uciążliwości dla mieszkańców, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miasta. Umowa została podpisana w dniu 20 października br. przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w imieniu Zarządu Województwa Małopolskiego. Inwestycję o wartości blisko 17 mln zł brutto zrealizuje do 30 listopada 2017 r. Skanska.

fot. Skanska

Obwodnica będzie 4,6-kilometrowym przedłużeniem drogi wojewódzkiej 794 Kraków-Wolbrom, drogą jednojezdniową, o szerokości 7 m. Na trasie powstaną drogi serwisowe po obu stronach, pobocza, chodniki, przystanki autobusowe, usytuowane w zatokach wraz z peronami posiadającymi wiaty przystankowe, miejsce ważenia pojazdów i w sumie cztery ronda: przy wjeździe i wyjeździe z obwodnicy, a także na skrzyżowaniach z drogami ją przecinającymi. Prace, jakie wykona Skanska, obejmą także wzmocnienie skarp, budowę odwodnienia, kanalizacji deszczowej, wykonanie barier ochronnych, oznakowania pionowego i poziomego oraz punktowych elementów odblaskowych.

Obwodnica z plusem
Nowa droga podniesie komfort i bezpieczeństwo jazdy, skracając podróż. Kierowcy będą mogli szybciej i bez większych problemów dotrzeć do domów czy pracy. Trasa dobrze skomunikuje pobliskie wielkie aglomeracje przemysłowe: Górnośląski Okręg Przemysłowy, Jaworznicko – Chrzanowsko –Trzebiński zespół przemysłowy, Krakowską konglomerację urbanistyczną i przemysłową oraz rejon przemysłowy Olkusza i Bukowna.

Mieszkańcy Skały także odetchną z ulgą – będzie ciszej i bezpieczniej. – Obecnie główna arteria prowadzi przez centrum miasta. Tiry z trudem przejeżdżają przez rondo wytyczone wokół rynku i mieszczą się na zjazdach w wąskich ulicach między kamienicami – zaznacza Roman Leśniak, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. – Mieszkańcy odczuwają dyskomfort gdyż nakładanie się ruchu tranzytowego na ruch lokalny generuje hałas, wibracje i spaliny. Poza tym powoduje wydłużenie godzin szczytu komunikacyjnego do późnych godzin nocnych. Taka sytuacja na drogach w samym centrum miasta stwarza niebezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu. Nie trudno tu o wypadek czy kolizję drogową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta rozwiąże ten problem.

Droga przyjazna niepełnosprawnym
Obwodnica została zaprojektowana z myślą o osobach z ograniczeniami. W pobliżu przejść dla pieszych oraz przy przystankach autobusowych Skanska użyje kostki „integracyjnej”, która poprzez swoją odmienną fakturę (chropowatość) oraz kolor żółty pozwoli zidentyfikować lokalizację przejścia przez osoby niewidome lub słabo widzące. W obrębie przejść dla pieszych zaprojektowano obniżone do max. 2 cm krawężniki najazdowe oraz ciągi pieszych o standardowej szerokości 1,5-2,0 m. Pochylenia podłużne wszystkich ciągów pieszych umożliwią korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym.

Śmiało na Jurę!
Nowa obwodnica zwiększy również dostępność turystyczną Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Dzięki niej rowerzyści, zwolennicy pieszych wycieczek i rodzinnej rekreacji, alpiniści, narciarze czy miłośnicy sportów ekstremalnych będą mogli szybciej, ale i częściej bywać w tym regionie, zwiedzać przepiękne zakątki i uprawiać ulubione sporty. Jura należy do unikalnych obszarów Polski zarówno pod względem krajobrazowym, przyrodniczym, jak i historycznym, i jest jednym z najatrakcyjniejszych obszarów turystycznych w Polsce.

Uwaga! Utrudnienia w ruchu
- Przed przystąpieniem do robót zostanie wprowadzona odpowiednia organizacja ruchu na czas budowy. W miejscach włączania się do istniejących dróg, roboty będą prowadzone etapowo. Zapewnione zostanie bezpieczeństwo ruchu pieszych oraz dojazd do „odciętych” w tym okresie posesji. Niemniej jednak rozwiązania projektowane zapewniają realizację wszystkich robót przy odbywającym się ruchu samochodowym na istniejących arteriach – mówi Paweł Przytuła, kierownik budowy, Oddział Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Krakowie. - Pierwsze utrudnienia dla pieszych i kierowców pojawią się w połowie listopada i będziemy o nich informować. Jednak już teraz apelujemy o rozważną i bezpieczną jazdę. Pamiętać należy o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na zewnątrz, wydłużonej drodze hamowania, szczególnie gdy pojawiają się znaki ostrzegające o utrudnieniach i prowadzonych pracach drogowych. Przed nami zmiana czasu z letniego na zimowy. Szybciej będzie się robić ciemno. Jesienna aura sprzyja porannym mgłom, a deszcz czy silny zmienny wiatr nie pomagają kierowcom w podróży. Stajemy się senni za kierownicą, trudniej u nas z koncentracją i jesteśmy bardziej podatni na różne infekcje, które mogą obniżyć nasze zdolności psychomotoryczne. W takich warunkach nie trudno o wypadek drogowy.

Pobierz